RECENZIA: Glendy Vanderahová - Kde sa les dotýka hviezd

Žáner: beletria/ magický realizmus
Vydavateľstvo: Vydavateľstvo Tatran
Počet strán: 324
Originálny názov: Where the Forest Meets the Stars

Nikto nevie, odkiaľ prišla. Odrazu je tu a čaká na zázrak.
Po bolestnej strate matky a vlastnom boji s rakovinou prsníka si chce Joanna Tealová dokázať, že ju nedávne útrapy nezlomili, a vráti sa k doktorandskému výskumu, ktorý sa zaoberá hniezdením vtákov vo voľnej prírode v americkom štáte Illinois. Vrhne sa do práce a venuje sa jej od svitu do mrku, až kým jej osamelú rutinu nenaruší príchod tajomného dieťaťa, ktoré sa objaví pri jej chate bosé a posiate modrinami. Dievča tvrdí, že sa volá Ursa a prišlo z vesmíru, aby sa na Zemi stalo svedkom piatich zázrakov. Jo znepokojujú viditeľné znaky násilia na dieťati a keďže nevie, v akom domácom prostredí vyrastá, zdráhavo súhlasí s tým, aby u nej zostalo – aspoň dovtedy, kým sa nedozvie viac o jeho minulosti.

Jo požiada o pomoc osamelého suseda Gabriela Nasha a spoločne sa snažia vyriešiť záhadu tajomného vesmírneho dieťaťa. Čím viac času spolu trávia, tým viac otázok pribúda. Ako je možné, že dievča nielenže číta Shakespeara, ale mu aj rozumie? Prečo sa v jeho prítomnosti dejú samé pozitívne veci? A prečo Jo a Gabe prestali sledovať internetové stránky o nezvestných deťoch? Hoci trojicu spája neuveriteľné puto, všetci vedia, že ich čakajú ťažké rozhodnutia. Ako sa leto schyľuje ku koncu a Ursa sa blíži k piatemu zázraku, začína ju dobiehať nebezpečná minulosť. Keď ju napokon dostihne, na povrch vyplávajú mnohé bolestné tajomstvá. Ďalší osud týchto troch ľudí poznajú iba hviezdy.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran

Kde sa les dotýka hviezd je pre mňa príjemným knižným prekvapením ku koncu roka 2019. Posledné roky mám šťastie a vždy si ku koncu roka vyberiem knižky, ktoré ma niečím ohúria a naozaj vo mne nechajú stopu ešte dlhý čas. Rovnako je tomu aj pri tejto, na prvý pohľad obyčajnej, knižke. No môžem s úplnym presvedčením napísať, že obyčajná rozhodne nie je!

Priznám sa, keď som si prečítala anotáciu, očakávala som zvláštny fantasy príbeh o mimozemšťanoch a vesmírných potulkách. Ani počas prvých strán sa moje očakávania nemenili a stále som to brala ako fantasy. Po niekoľkých kapitolách mi však bolo jasné, že to bude úplne inak. Že pointa spočíva v niečom úplne odlišnom ako bolo načrtnuté. A práve aj to dodalo tejto knihe tú správnu atmosféru a našlo miesto v mojom srdci.

Uverili by ste malému dieťaťu, že pochádza z vesmíru, keby sa objaví pred vašim domom? Hlavná postava Jo tomu neverí, no vzhľadom na všetky skutočnosti a fakty, ktoré mladá dievčina rozpráva, sa jej nedôvera naštrbí. Malej Urse poskytne pomoc a stále sa snaží nájsť pre ňu pomoc a vrátiť ju späť medzi rodičov. Každý však vie, že ako ubieha čas, medzi ľuďmi sa zvykne vytvárať citové puto, ktoré môže vyvolávať vnútorné súboje medzi morálkou a občianskou povinnosťou. Teda medzi tým čo sa má urobiť a medzi tým, čo my považujeme za správne.

Jo samozrejme uvedenému súboju prepadne.

Glendy Vanderah zvolila veľmi sympatický štýl písania, vďaka ktorému čítanie ubieha rýchlym tempom. Nenamáha čitateľa so zložitými súvetiami či krkolomnými spojeniami. Necháva dej plynúť jednoducho, takže čítanie napreduje samo o sebe.
Zároveň autorka dávkuje príbeh postupne. Po kúskoch pridáva do deja podstatné skutočnosti. Za každou sa však ukrýva veľký otáznik, ktorý vás núti čítať stále ďalej. Je to zvedavosť, ktorá poháňa vpred.
Dej sa nesie v napätí a pritom nie je potrebná ani akcia. Už samotný dej a postavy vás dostávajú do napätia, pretože neviete čo sa stane ďalej.
Myslím si, že každý čitateľ si v tejto knižke nájde to svoje. Príbehom autorka neraz naráža na dôležité problémy spoločnosti, či už držba zbraní, integrácia psychicky labilnejších ľudí, spoločenská akceptácia, nakladanie s maloletými a mnoho iných. Sú to závažné problémy a aj keď niektoré nie sú nosnou ideou, nútia ľudí sa týmito problémami zaoberať.
Kde sa les dotýka hviezd sa nesie teda v určitej vlne a v istom momente príde vyvrcholenie a prekvapenie. Všetko sa to zavŕši niečím neočakávaným a pritom vám to príde ako pochopiteľné a správne zakončenie príbehu.

Kde sa les dotýka hviezd predstavuje príbeh, kde sú dominantnými určité témy. Je o vyrovnávaní sa so životnými traumami a životom samotným. Výraznou je aj myšlienka vplyvu a prínosu iných ľudí vo vašom živote, ako vám dokážu pomôcť aj keď si to vôbec nemusíte ani uvedomovať. Že z vás tvoria vyrovnaného človeka.
Pre mňa najkrajšou myšlienkou však ostala tá, že aj na niečom zlom, a aj na niečom, čo možno nevyznieva úplne v súlade s morálnymi a uznávanými hodnotami spoločnosti, môže byť niečo pekné a predsa len správne.

Mňa táto kniha rozhodne chytila za srdce. Vyvolala vo mne viacero emócií a naozaj sa pri nej potrápite s emóciami. Budete napätí, budete chcieť vedieť viac, budete sa smiať, budete plakať, budete šťastní.