RECENZIA: Cassandra Clare - Kráľovná vetra a tmy

Kráľovná vetra a tmy (Tajomná temnota 3)Žáner: fantasy
Séria: Tajomná temnota
Diel: #3
Počet strán: 712 strán
Väzba: paperback
Originálny názov: The Queen of Air and Darkness

V posvätnej pevnosti Tieňolovcov bola preliata nevinná krv a Sesia sa ocitla na pokraji občianskej vojny. Časť rodiny Blackthornovcov utiekla do Los Angeles a snaží sa nájsť príčinu choroby, ktorá zasiahla všetkých bosorákov. Julian a Emma sa zatiaľ zúfalo snažia zabudnúť na zakázanú lásku a vydávajú sa na nebezpečnú misiu do Férie, aby získali späť Čierny zväzok mŕtvych. Na férskych dvoroch sa však dozvedia tajomstvo, ktoré by mohlo zničiť celý Tieňosvet a otvoriť bránu do temnej budúcnosti, akú by si nedokázali predstaviť ani v tých najhorších snoch. V záverečnej časti bestsellerovej trilógie Tajomná temnota budú musieť Emma a Julian zachrániť svet Tieňolovcov, skôr ako temná sila kliatby parabatai zničí nielen ich, ale aj všetkých, na kom im záleží.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Po skončení druhého diela som mala chuť hneď sa začítať do ďalšieho dielu, aby som vedela ako sa situácie vyvinie. Avšak na to som si musela počkať a práve o to väčšia bola moja radosť, keď som sa začítala do finálneho dielu série Tajomná temnota.
      Myslím si, že autorku nejakým zvláštnym a obšírnym spôsobom nie je nutné predstavovať, kedže na policiach slovenských kníhkupectiev už nejaké tie roky majú jej knihy čestné miesto. No pre tých, ktorý ešte stále odolávajú týmto knihám (ako pred rokom až dvomi ja sama), tak autorku vrelo odporúčam, pretože jej príbehy majú zakaždým čo ponúknuť a tento samozrejme, že nie je výnimka.
     Posledný diel série, rovnako ako celá séria, je perfektne prepracovaný a jednoducho sa nemôže stať, že by sa čitateľ začal počas čítania nudiť, pretože autorka jednoducho vie ako si počas celej knihy udržať pozornosť čitateľa. Celý dej je písaný v tretej osobe a zameriava sa na udalosti, ktoré sa odohrávajú okolo viacerých postáv, ktoré sú v príbehu dôležité a tak mame komplexný pohľad na pocity, udalosti a iné veci, ktoré sa odohrávajú medzi postavami.
     Čo ja osobne veľmi oceňujem, tak je to fakt, že autorka sa rozhodla, že nebude zbytočne naťahovať celú cériu na väčšie množstvo kníh a celý príbeh Emmy a Juliana spracovala do troch dielov. Tento problém som mala pri sérií Mesto z kostí, kde by mne osobne prvé tri knihy úplne postačovali a myslím si, že zvyšné už boli navyše, čoho výsledkom u mňa je aj to, že 4. diel akosi nie a nie dočítať a rozčítaný mi už skoro rok bohužiaľ stojí na poličke. Ale tu tomu tak našťastie nebolo, a všetky podstatné veci boli perfekte spracované.
      Čo sa týka postáv a ich konania, tak s niektorými som sa stotožnila viac a niektoré mi naopak liezli na nervy. Napríklad Ty a jeho detinské správanie, tak musím sa priznať, že jeho dejová línia a jeho zmýšľanie ma asi najviac nebavili a neskutočne rozčuľovali, pretože hľadel len na svoj cieľ a na svoju sebeckosť bez ohľadu na to, čo by jeho konanie mohlo spôsobiť.
      Trošku ma aj miatol zamilovaný trojuholník medzi Cristinou, Kieranom a Markom... Prvýkrát som čítal o tomto trojuholníku, ktorý, ako sa zdá, naozaj aj fungoval, i keď mi to prišlo postavené na hlavu. Ale fajn beriem....
      K postavám by sa dalo vyjadrovať donekonečna, kedže ich tam bolo veľa. Ale v skratke, z mojej strany asi toľkoto. Podľa mňa sa každý jeden čitateľ dokáže nájsť v niektorej postave a o to viac intenzívnejšie prežívať udalosti, ktoré sa odohrávajú vôkol nej.
“Please don’t leave me, Emma,” Julian said. His voice broke. “Please don’t leave me in this world without you.”    Emma and Julian from The Dark Artifices series by @cassandraclare
     Prvá tretina knihy bola pre mňa malým rozporom. Na jednej strane som sa tešila z množstva postáv, ktoré sa tu objavovali ako napríklad Simon a Isabella, ale na druhej strane dej sa mi mierne vliekol a vedela by som si ho predstaviť v akomsi skrátenom režime aby sme sa dostali k tým kľúčovým udalostiam.  Taktiež pocity Juliana, po jeho neuváženom čine. Vkuse čítať o tom čo cíti, alebo skôr necíti a "nariekanie" Emmy, že toto nie je jej Julian a podobne.
      Ďalšia časť príbehu, ktorý sa odohrával v Thule bol už oveľa viac záživný a neustále sa tam niečo konalo. Toto bola pre mňa asi najviac zaujímavá pasáž knihy i keď stále som sa tešila na koniec, ako sa všetko vyrieši či už po tej politickej stránke, ale aj zakázaný vzťah medzi Emmou a Julianom.
      A záver? Tak ten bol pre mňa akýsi nemastný - neslaný, kedže sa to skončilo happyendom, za čo som samozrejme vďačná, pretože ak by Emma nebola s Julianom tak by to bolo pre mňa obrovským sklamaním. No po pravde čakala som, že autorka sa z vyriešením tohto ich problému o čosi viac pohrá. A čo sa týka tej politickej strany tak to bolo pre mňa nečakané a zaujímavé a už teraz sa teším, aký dopad bude mať toto rozhodnutie, ktoré sa odohralo na konci knihy.

Celkové zhodnotenie je z mňa, až na pár vecí, pozitívne a čítanie posledného dielu som si nesmierne užila. A neviem sa dočkať ďalších príbehov od Cassandry Clare.

Hodnotenie: 4,5/5