piatok 18. októbra 2019

RECENZIA: Courtney Summers - Sadie

Žáner: YA
Počet strán: 232
Originálny názov: Sadie

Sadie to v živote nemala ľahké. Svoju mladšiu sestru Mattie vychovávala najlepšie ako vedela, len aby prežili, len aby ich nikto nerozdelil. Keď Mattie nájdu mŕtvu v jablkovom sade, Sadie sa zrúti svet. Je presvedčená, že pozná sestrinho vraha. Vydáva sa naprieč USA, aby vyskladala mozaiku nebezpečného násilníka. Hľadá odvahu na to, čo mala spraviť už dávno.
Dokáže odhodlané devätnásťročné dievča to, čo sa nepodarilo policajným vyšetrovateľom? Vystopujú Sadie, skôr ako jej niekto ublíži?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu AlbatrosMedia.

Ak si myslíte, že poznáte Sadie a viete ju odhadnúť len na základe anotácie, musím vás sklamať. Na to, aby ste plne pochopili, kým je, si musíte prečítať jej príbeh. A poviem vám, ten naozaj stojí za to!

Sadie na základe spomenutej anotácie pôsobí ako pomerne jednoduchý príbeh zo žánru YA so smutnou pointou. Hlavná protagonistka sa má vyrovnávať so stratou svojej sestry. Podobných príbehov tu už niekoľko bolo, no Sadie rozhodne je oveľa viac než len takýto príbeh. Anotácia v tomto prípade je ako trailer k filmu, poskytuje ukážky len z prvej polhodiny, v tomto prípade prvej štvrťky knihy. Ukrýva v sebe omnoho viac ako by ste čakali.

Príbeh je napísaný netradičnou formou, ktorá pridáva na pútavosti. K dispozícií je v prvom rade rozprávanie prostredníctvom niekoľko epizódovej šou v rádiu, a v druhom rade rozprávanie Sadie. Tieto rozprávania sú navzájom prepojené, krásne sa dopĺňajú a objasňujú čitateľovi sled udalostí. Štýl písania ma naplno pohltil a vždy som bola zvedavá, čo sa udeje ďalej a čo stojí za správaním sa postáv. Každou kapitolou čitateľ odkrýva dejové čriepky a prepracuváva sa k záveru a celému obrazu.

Sadie je pre mňa prekvapením. Nechala som sa zlákať jednoduchou anotáciou a tešila sa na oddychové čítanie. Po prečítaní niekoľkých strán som však zistila, že to nebude len také jednoduché a rozhodne to nebude oddychové. Nosná myšlienka je psychicky ťažká, je ťažké čítať taký tragický a smutný príbeh, keďže neviete ani to, či môžete očakávať happyend. Celé čítanie a napredovanie v deji sa nesie v ponurej až temnej atmosfére. Ja osobne som mala miestami problém pokračovať, pretože toho na mňa bolo veľa. Verte mi,, chcela by som vám toho povedať oveľa viac, ale to by som vám úplne skazila zážitok. Môj názor je, že k jadru sa musíte dostať bez akýchkoľvek spoilerov, s čistým štítom, pretože to vám prinesie ten najväčší zážitok a zanechá vo vás tie pravé emócie.

Emočne tento príbeh obsahuje všetko. Aj keď dominujú negatívnejšie emócie ako napríklad strach, hnev, smútok alebo odovzdanosť osudu, nájdu sa medzi nimi aj tie pozitívnejšie či skôr hodnotnejšie. Z postavy Sadie vyžaruje neuveriteľná odhodlanosť, sila, túžba po spravodlivosti. O jej odhodlaní nebudete pochybovať a bude vám jasné, že si jednoducho ide za tým, čo si zaumienila a čo považuje za dôležité. Nič ju nezastaví. Veľmi sa páčilo, že aj keď sa v deji dialo čokoľvek a značne to Sadie ovplyvňovalo, nikdy svoje rozhodnutia nemenila. Je to istá forma zaslepenosti, ale v tomto prípade pre správnu vec.

V deji sú prítomné zvraty, prekvapenia, akcia, napätie a všetko, čo dobrá kniha potrebuje.

Gradácia deja je na správnej vlne a od čítania sa neodtrhnete.