štvrtok 21. februára 2019

RECENZIA: Philip Reeve - Smrteľné stroje

Žáner: scifi, fantasy
Vydavateľstvo: CooBoo
Séria: Mortal Engines Quartet (The Hungry City Chronicles)
Diel: #1
Počet strán: 312
Väzba: paperback
Originálny názov: Mortal Engines

Anotácia:
Po zničujúcej Šesťdesiatminútovej vojne sa všetky mestá zmenili, vysadli na kolesá a pohyblivé pásy a križujú pustatiny ako krvilační predátori. Aj Londýn vyrazil na lov. Chceš to zažiť? Vyskoč na palubu Londýna. Daj si pozor na mechanických nájomných vrahov. A nenakláňaj sa cez zábradlie. Keď spadneš, nik sa po teba vracať nebude! 

Za poskytnutie výtlačku ďakujem Panta Rhei







Philip Reeve v Smrteľných strojoch prichádza so zaujímavou futuristickou myšlienkou. Mestá po zničujúcej vojne prichádzajú do pohybu. Viete si predstaviť, že mestá už nemajú konkrétnu polohu a putujú ako ľudia z miesta na miesto? Nehovoriac o tom, že hľadajú korisť, aby prežili? Je to bizarný, no zároveň zaujímavý námet, ktorý autor dokázal spracovať do kvalitného príbehu. 
   Smrteľné stroje ako prvý diel série čitateľa uvádzajú do sveta mobilných miest. Konrétne sa bližšie venujú veľkomestu Londýn, ktorý sa síce dlhšiu dobu ukrýval, no je načase aby svetu ukázal, že on je to najschopnejšie mobilné mesto, ktoré ako jediné prežije. 


Cieľovou skupinou pre túto knihu sú čitatelia od 10 rokov, to uvádza aj samotná kniha na zadnom obale. A práve s tým sa asi spájajú všetky negatíva, ktoré som ja osobne na knihe videla. Keďže nepatrím do uvedenej cieľovky, niektoré veci na mňa ako na čitateľa nepôsobili tak ako bolo zamýšľané. 

...Postavy...


Príbeh tvoria striedavé pohľady niekoľkých postáv. Jedná sa o zvláštnu utečenkyňu Hester, ktorá sa pokúsi zabiť najdôležitejšieho archeológa Londýna - Valentina, mladého londýnskeho učňa Thomasa, odhodlanú dcéru Valentina - Katherine. Prostredníctvom ich pohľadov sa dostanete však do kontaktu aj mnohými inými postavami, ktorých sa v knihe nachádza pomerne veľa. Niektoré sú dôležité, niektoré menej, no i napriek tomu majú svoje postavenie v ramci deja. 
V postavách som videla aj pozitívny aj negatívny znak. Pozitívny sa týka predovšetkým postavy Hester, ktorá na mňa pôsobila najsympatickejšie. Jej charakter má všetko potrebné a predovšetkým má cieľ, za ktorým ide bez ohľadu na okolnosti. Dospelé postavy vo mne taktiež vyvolávali sympatie, aj keď niektoré nie práve dobrými skutkami. Negatívny znak sa týka Thomasa, Katherine ale v malej miere aj samotnej Hester - sú to tínedžeri a tí majú občas naozaj čudné správanie a rozhodnutia, s ktorými som sa nestotožňovala - to môže byť práve tým, že nepatrím už do cieľovky. 

...Príbeh a dej...

Ako som spomínala, námet je neobyčajný a zaujímavý. Príbeh nie je rozhodne nudný. Spolu s postavami sa dostanete do rôznych oblastí krajiny, zistíte isté obyčaje aj fungovanie sveta. Privítala by som však viac informácií o Šesťdesiatminútovej vojne, ktorá v podstate všetko odštartovala, ale to je asi všetko čo sa o nej dozviete. 
Akcie či napätie sa tu nachádza tiež pomerne dosť. Prekvapenia a zvraty majú taktiež svoje miesto v príbehu. 

Spracovanie však má svoje medzery: 
a) hluché miesta - tých sa v príbehu nachádza ihneď niekoľko, predovšetkým v prvej polovici. Postavy aj dej niekde putujú, no stále ste na tom istom mieste.
b) nedostatočná atmosféra- s postavami sa síce dostanete do rôznych situácií, ale akoby im niečo chýbalo. Jednoduché načrtnutie čo sa bude diať a potom neprirodzené vhupnutie do akejsi akčnej scény, ktorá však niekedy pôsobí ako päsť na oko. Našťastie dochádza k zmene v druhej polovici, kde už akcia má svoje patričné miesto a pôsobí tak ako má. 
c) všetko na koniec - súvisí s vyššie uvedeným, no týka sa to predovšetkým záveru. Ten na mňa pôsobil trošku prepchato. Všetko čo autor nestihol alebo nechcel dať na začiatku jednoducho vopchal na záver. Takže ste v jednom momente zavalení stovkami informácií a udalostí. Výsledok som si preto neužila ako sa patrí. 
d) predvídateľnosť - bohužiaľ som si vedela niekoľko vecí ihneď domyslieť, takže som mala pokazené prekvapenia. 

Moje hodnotenie aj napriek tomu, že z recenzie to pôsobí trošku inak, je pozitívne. Smrteľné stroje sú neobyčajné, zaujímavé, napäté. Majú svoju atmosféru. Jednoducho len nie som vekovo vhodná :D 


HODNOTENIE: 4/5
Smiley

2 komentáre:

  1. Presne to tvrdím aj ja! Keby mám menej rokov, tak to milujem. Skrátka naša smola, že sme mimo vekovej hranice. :/ Ale verím, že pokračovania budú na dospelejšej vlne. Dúfam... :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. AKo vravíš, naša smola :D No to dúfam aj ja, lebo rada by som si prečítala aj pokračovanie, ale ak bude na rovnakej úrovni, veľmi si ho neužijeme :D

      Odstrániť

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)