piatok 18. januára 2019

RECENZIA: Jana Pronská - Diablova zajatkyňa

Žáner: Historický román
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
Počet strán: 256 strán

Najnovší román prvej dámy slovenskej historickej romance ponúka dramatický príbeh lásky odbojného rytiera a krásnej kňažnej, inšpirovaný povesťami o Spišskom hrade i skutočnými historickými udalosťami. Keď rytier Roland Geregy povstane proti krutej vláde županovho synovca Michala Balašu, podarí sa mu obsadiť kráľovský hrad a stane sa pánom celého Spiša. Verní druhovia ho presvedčia, aby zajal dcéru poľského kniežaťa Kiovského Annu a pýtal za ňu bohaté výkupné. Rytier, ktorého život naučil nenávidieť ženy, Anninou prítomnosťou na hrade doslova trpí a nechce si pripustiť, že krásna a múdra kňažná ho očarila na prvý pohľad. Anna sa postupne dozvedá pravdu o Rolandovej minulosti a začne sa naňho dívať inými očami. Dokáže však presvedčiť Diabla zo Spiša, že ak bude mať v sebe vieru a nádej, všetko je možné? A akú cenu budú musieť obaja zaplatiť, aby sa naučili veriť láske, čo im vzklíčila v srdci?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem kníhkupectvu Alterego.

Ďalšia zaručene skvelá kniha od našej slovenskej spisovateľky Jany Pronskej - to už inak ani nemôže byť. Práve knihy od tejto autorky majú u mňa v poličke špeciálne vyhradené miesto, takže pomalinky si ich zbieram, pretože k príbehom od pani Pronskej sa vždy rada vraciam a znova čítam - ale to som vám už raz spomínala v inej recenzií, takže sa nebudem opakovať.

John Paul. American painter.   Ako už možnože aj viete, ja osobne mám veľmi rada historické romány s ľúbostným príbehom, pretože toto sú práve knihy, ktoré vždy vyhľadám, keď si chcem prečítať dobrý a zaujímavý príbeh so šťastným koncom - a práve knihy z tohto žánru ma ešte nikdy nesklamali.

Po pravde ja už ani neviem ako ešte vychváliť spôsob, akým sú knihy napísané, pretože už som písala viacero recenzií na knihy od tejto autorky a stále sú rovnako skvelé - teda ak aj nie viac. Pani Pronská má vážne úžasný spôsob písania kníh, ktorý si dokáže čitateľa získať už od prvých strán až po samotný koniec knihy. A to z toho dôvodu, že neide len o nejaký plytký príbeh, ktorý sa zameriava na ľúbostný vzťah hlavných postáv. Práve naopak, autorka si vždy pre nás vymyslí perfektný príbeh, plný intríg, zákerností a plný prekvapení, ktorý udrží čitateľov v napätí až po úplný záver príbehu a k tomu všetkému vždy skvelé postavy, či už tie hlavné alebo vedľajšie. A práve na pozadí týchto intríg a toho všetkého, nám autorka poskytne ešte aj romantický príbeh medzi hlavnými postavami ktoré to nemajú práve najľahšie. Takže príbehy vždy poskytnú - jednoducho všetko: romantickú zápletku, skvelé hlavné a aj vedľajšie postavy, intrigy, bitky, napätie atď. Kniha Diablova zajatkyňa - samozrejme, toto všetko v sebe má.
Príbeh je písaný v tretej osobe a zameriava sa na viacero dôležitých postáv, ktoré nám príbeh posúvajú v pred, ni najčastejšie je príbeh zameraný práve na rytiera Rolanda a na dcéru poľského kniežaťa - na Annu.

Kňažnú Annu som si ako postavu obľúbila úplne od začiatku, pretože bola múdra, odvážna a toto je presne ten typ ženských postáv, ktoré ja v týchto príbehoch zbožňujem, pretože sa nezľaknú hoc i malého nebezpečenstva a sú rozvážne.Toto všetko Anna bola a ešte aj viac. Anna presne ten typ postavy, ktorá pre svoju rodinu - a teda hlavne súrodencov spraví čokoľvek, pretože po smrti matky sa z ich otca stal bezcitný človek, ktorý o svoje deti prejaví záujem, len keď to jemu a jeho plánom vyhovuje. No Anna ako najstaršia z detí sa snaží svojím súrodencom dať lásku za oboch rodičov.
   Celý príbeh sa komplikuje, keď sa Anna ocitá v zajatí rytiera Rolanda Geregyho, ktorý bol ako postava rovnako úžasne prepracovaný do najmenších detailov. Roland ako spávny a čestný rytier sa už nemohol pozerať na neprávosť, ktorá panovala na Spiši a tak povstal proti krutej vláde županovho synovca Michala Balašu. Podarilo sa mu obsadiť kráľovský hrad a tým pádom sa stal pánom celého Spiša - Diabol zo Spiša. Avšak aj samotný Diabol je schopný v sebe nájsť stratenú lásku. Roland bol skvelá postava, odvážna, spravodlivá a čestná, ktorá sa snažila spraviť všetko pre svoj ľud, ktorý dlho trpel.
    Kniha je plná intríg, zlomyseľností, klamstiev, no na druhej strane je aj plná priateľstva, odhodlania, vernosti a v neposlednom rade lásky. Takže jednoznačne sa pri čítaní knihy Diablova zajatkyňa nebudete nudiť.