RECENZIA: Sarah J. Maas - Veža na úsvite

Žáner: YA, Fantasy
Séria: Trón zo skla
Diel: 6.diel
Počet strán: 656 strán
Originál názov: Tower of Dawn

Kapitán kráľovskej gardy Chaol Westfall bol známy svojou chrabrosťou, silou a bezpodmienečnou oddanosťou korune. No všetko sa zmenilo po zničení skleneného zámku a vyvraždení jeho mužov, hoci adarlanský kráľ ušetril jeho život. Duša sa síce časom zahojí, no jeho telo je nenapraviteľne poškodené. Uzdravenie mu ponúkajú len legendy o tajomstvami opradených liečiteľoch v ďalekej krajine na Južnom kontinente. Nad Erileou sa však znášajú búrkové mraky, Aelin a Dorian sa nedokážu vyhnúť ničivej vojne a ich jedinú šancu na víťazstvo držia v rukách Chaol a Nesryn a ich schopnosť presvedčiť mocných pánov juhu, aby sa pridali k vojne na severe. Južný kontinent však skrýva mnohé tajomstvá, ktoré môžu mať nečakané následky pre celý svet.

Veža na úsvite, bola pre mňa jeden z najočakávanejších dielov knižných sérií. Celá séria Trón zo skla si ma  podmanila už po pár prečítaných strán v prvom diely – Trón zo skla. A od tej doby sa vždy nesmierne teším na knihy od tejto autorky. Čitateľ by si myslel, že čím ďalej sa dej odvíja a my čítame jeden diel za druhým, tak sa bude všetko postupne odkrývať a odhaľovať sa všetky tajomstvá a nejasnosti. No mám pocit, že pri tejto autorke to nie je tak úplne pravda a neustále mám pocit, že i keď sa nejaká zápletka v knihe rozuzlí tak následne vznikne ďalších XY nejasností.

Veža na úsvite sa odlišovala v dvoch smeroch. Ten prvý je bijúci do očí – obálka. Tá sa absolútne odlišuje od prvých piatich obálkach, kde sa vždy nachádzala Aelin na bielom pozadí a tentokrát to je sova na modrom pozadí. A ten druhý rozdiel sa nachádzal už v samotnom deji, pretože v dejovej línií sa nám objavuje zo starých postáv len Chaol spolu s Nesryn. Samotný dej sa zameriava na liečbu Chaola a na získanie spojencov, ktorí sú viac ako potrební. No nepredbiehajme.
  To čo v knihe ostalo rovnaké je skvelý spôsob, ktorým je kniha napísaná. Sarah J. Maas vie ako napísať knihu, ktorá zaujme svojich čitateľov od prvých strán. Skvelá zápletky, celý svet a pomery v ňom do detailov premyslené a k tomu všetkému žiadne zbytočne opisy. Aj keď sa musím priznať, že prvých pár kapitol som akosi pretrpela, pretože sa tu často objavovali opisy prostredia a pochodových myšlienok. No beriem to ako nevyhnutnosť, pretože opisy prostredia sa zameriavali na novú krajinu, v ktorej sa Chaol ocitol a pochodové myšlienky slúžili na ozrejmenie si udalostí z predchádzajúcich dielov.

Dej sa v knihe odohrával z pohľadu viacerých postáv – jednak bolo to z pohľadu Chaola a Nesryn, ale taktiež aj z pohľadu nových postáv, ktoré sa prvý raz objavili v sérií a to z pohľadu Yrene a Sartaqa . Takže určite sa nemohlo stať také niečo, že by sa čitateľ začal nudiť alebo by mal pocit, že dej sa uberá monotónnym smerom.
  Príbeh Chaola a Nesryn sa odohráva súbežne s piatym dielom tejto série - Búrka v impériu. Sem tam sa v tomto diely aj objavili informácie o konaní a o situácií v ktorom Aelin nachádza. No tam prítomnosť týchto postáv končí.

Rozmýšľam ako sa vyjadriť k samotnému deju bez toho, aby som sa jednak v ňom nezamotala a jednak vyjadriť sa k nemu tak, aby sa tam nenachádzala žiadna podstatná informácia pre čitateľa - spoiler. A vychádza mi z toho len to, že asi radšej mlčať.
  No celkovo dej bol veľmi skvelý, sledovať Chaola spolu s Yrene pri jeho liečbe a sledovať jeho postupné zlepšovanie stavu. A hlavne sledovať ako sa počas príbehu neustále niečo stále viac  viac zamotáva bez náznaku toho, ako tieto problémy vyriešiť.
  Kniha bola pre mňa jednoducho úžasné a nechcela som ju absolútne pustiť z rúk. Pre mňa je autorka Sarah J. Maas jedna z najlepších autoriek dnešnej dobe a myslím si, že jej knihy sú toho jasným dôkazom - pretože zatiaľ ani jedna jej kniha nesklamala.