RECENZIA: Suzanne Collinsová - Hry o život

Žáner: Sci-fi
Séria: Hry o život
Diel: Prvý
Počet strán: 272
Väzba: Pevná väzba s prebalom
Dátum vydania: 23.10.2009

Na troskách bývalej Severnej Ameriky vyrástol Panem ovládaný bohatým Sídlom, ktoré obklopuje dvanásť chudobných obvodov. Sídlo vládne železnou päsťou a svoju moc dokazuje okrem iného tým, že si raz do roka vezme z každého obvodu jedného chlapca a jedno dievča vo veku od 12 do 18 rokov, aby sa zúčastnili na Hrách o život a pred zrakmi televíznych divákov bojovali  na život a na smrť.
  Šestnásťročná Katniss Everdeenová žije sama so svojou matkou a mladšou sestrou, o otca prišla pred rokmi pri banskom nešťastí. Keď nastúpi ako súťažiaca do hier namiesto milovanej sestričky, zdá sa, že si zvolila smrť. To však pre ňu nie je nič nové – boj o prežitie je súčasťou jej života od útleho detstva. Je rozhodnutá vrátiť sa domov, ale ak má zvíťaziť, musí potlačiť hlas svedomia a zničiť všetkých svojich dvadsaťtri protivníkov.
   Hry o život sú románom plným napätia, dobrodružstva a lásky, a hoci sa dej odohráva v budúcnosti, dajú sa v ňom nájsť znepokojivé detaily pripomínajúce život v súčasnosti.

Môj názor:
(Môže obsahovať spoilery)
   Keď som sa prvýkrát dopočula o tejto knihe vôbec som neuvažovala o jej kúpe. Aj keď som videla film stále som nerátala s  tým, že raz bude táto kniha v mojej pomaly sa rozrastajujúcej knižnici, pretože som toho názoru, že keď si už raz niečo pozriem nebudem si to chcieť prečítať, aby som nebola sklamaná, či už z knihy alebo z filmu a to isteé platí aj opačne. Avšak práve pri tejto sérii som porušila svoju zásadu, pretože nielen že som si kúpila 1. časť, keď som už videla film, ale kúpila som si aj zvyšné dve knihy, aj keď viem, že budú sfilmované.
   Kniha je z veľkej časti písaná v prítomnom čase ale z času na čas sa objaví rozprávanie v minulom čase, (čo bolo pre mňa zo začiatku dosť čudné, ale nakoniec som si na to zvykla), no pri čítaní som pochopila prečo. Dôvod bol jednoduchý; Katniss často spomína na situácie, ktoré zažila či už s Galom alebo so svojím otcom, alebo to ako sa musela o svoju rodinu ona postarať, keď jej otec umrel pri baníckom nešťastí.
   V tejto knihe sa odohráva 74. ročník  Hier o život. Každý rok do sklenej gule, odkiaľ sa žrebujú mená súťažiacich, pribúda každému človeku od 12-18 rokov jeden lístok s jeho menom. Ak požiadajú prídel potravy počet lístkov sa zvyšuje.
Aká je pravdepodobnosť, že vytiahnú meno vašej sestry, ktoré je v sklennej nádobe len RAZ??? V tomto prípade obrovská! A tak sa stalo niečo, čo už dlhé desaťročia nie! Katniss sa dobrovoľne prihlásila do Hier na miesto svojej 12-ročnej sestry.

Po vyžrebovaní sa dej trošku naťahoval, pretože nám autorka chcela čo najlepšie vysvetliť ako vynikli Hry o život a prečo v nich pokračovali. Taktiež na môj vkus až príliš opísala cestu vlakom do Sídla, čo podľa mňa bolo zbytočné. A bolo to len akési natiahnutie deja.
   No akonáhle sa dostali do Sídla dej sa konečne rozbehol a dostal určitý spád. Veľmi sa mi páčil kontrast, ktorý tu autorka vytvorila. Možete si všimnúť rozdielne zmýšľanie ľudí zo Sídla a ľudí z Obvodov, pretože ľudia zo Sídla boli úplne bezstarostní a tešili sa z Hier, zatiaľ čo obyvatelia Obvodov sa strachovali o to čo budú jesť a hlavne o svoje deti, ktoré pôjdu do arény.
   Po vstupe do arény sa zo začiatočného zdĺhaveho deja stalo jedno obrovské dobrodružstvo. Dej sa vám začne odohrávať rovno pred očami a nebudete sa dokázať odtrhnúť od knihy. Autorka dokonale opísala priebeh arény. Dokonca nebolo treba zdĺhave dialógy, pretože tie boli nahradené myšlienkovými pochodmi Katniss, ktoré sa tam dokonale hodili. (Čo mňa samu prekvapilo pretože neobľubujem knihy, kde je menej dialógov a veľa myšlienkových pochodov, ale ako som povedala tieto boli na mieste :) )
   Podľa môjho názoru najkrajšia časť bola s Rue a to ako si ju Katniss uctila :-*.

A povedala by som, že najlepšie na koniec. Lepšie ukončenie tejto geniálnej knihy si neviem predstaviť. Dobrodružstvo, napätie a tajomnosť až do konca. Pretože po tom ako Cato zomrel by mali byť automaticky víťazmi, lebo boli jediny pár z rovnakého obvodu, ktorý prežil. Avšak to by nebolo Sídlo, keby svoje rozhodnuttie nezmenilo... A tak víťaz mohol byť len jeden. A čo spravíte keď viete, že budete musieť zabiť niekoho, koho máte radi? Vedeli by ste žiť s tým pocitom viny?? Asi nie...
Obetujete sa... No to nie je prípad Katniss, ktorá bola ochotná umrieť spolu s Peetom, len preto aby Sídlo nemalo víťaza... A to tak, že zjedia ľuľkovec zlomocný. Lenže Sídlo potrebovalo víťaza a tak neostávalo nič iné, len oboch vyhlásiť ako víťazov!

RoBerta_D*