nedeľa 6. októbra 2024

RECENZIA: Oliver Potzsch - Hrobár a vražda v krypte

Žáner: detektívka, triler
Počet strán: 440

Viedeň, 1895: V krypte pod Dómom svätého Štefana nájdu turisti medzi kosťami a lebkami mŕtveho muža. Telo je bez známok násilia, iba tvár je skrivená od hrôzy. Umrel ten človek od strachu? Čo ho tak vyľakalo? V devätnástom storočí prekvitá vo Viedni špiritizmus a na každom rohu sa konajú seansy. Tento mŕtvy učenec sa však odvolával na vedu a odhaľoval podvodníkov. Popálil si pritom prsty? Prípad opäť vyšetruje inšpektor Leopold von Herzfeldt. Anna, adoptívna dcéra hrobára Augustina Rothmayera, za upozorní na istú zvláštnosť – z jedného sirotinca v meste miznú deti. Dopúšťa sa niekto násilia na bezbranných, alebo v metropole na Dunaji skutočne vyčíňa duch?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.

Ďalší Hrobár a v jesennom období? To je niečo, čo som nutne potrebovala.

Táto séria mi prirástla k srdcu už od prvého dielu a každým ďalším sa mi páči viac a viac. Hrobár a vražda v krypte ako tretie pokračovanie udržuje nastavenú laťku kvality a ponúka opäť neobyčajný príbeh plný neobyčajných udalostí.

Tentokrát vo Viedni vyčíňa vražedný duch a rastie počet nezvestných detí. Leo sa spolu s Juliou púšťajú do vyšetrovania a je samozrejmé, že v čase najväčšej núdze budú potrebovať aj pomoc čudného hrobára Augustína.

Oliver Potzsch dokáže vytvoriť naozaj nezvyčajné vraždy, ktoré zamotávajú myseľ. V kombinácií s jedinečnou atmosférou historickej Viedne je to niečo, čo dokáže upútať pozornosť a predovšetkým vzbudiť zvedavosť. V tomto pokračovaní máme duchárske seansy, šarlatánstvo a rôzne naprirodzené prvky, ktoré príbehu dodávajú na ponurosti. Dejová linka zameraná na nezvestné deti je obostretá temnotou a spojená so starou detskou strašidelnou veršovačkou.

So sympatickými hlavnými postavami ubieha príbeh rýchlo. Leo ako vyšetrovateľ na mňa síce miestami stále pôsobí ako ťuťmáčik, no dokáže si spájať udalosti a vo svojej práci je dobrý a bystrý. Julia ako fotografka miest činu sa stále zdokonaľuje. Stále som neprišla na chuť ich romániku a ich vzťah nedokážem úplne precítiť. Vo svojej podstate je plný nepochopení a necítim medzi nimi ani nejakú väčšiu chémiu. Romantická linka tu teda má svoje zastúpenie, ale je to skôr slabší článok tejto série bez ktorého by som sa pokojne zaobišla. Hrobár Augustín do príbehu prináša spestrenie a je to síce veľký exot, ale s dobrým srdcom a správnymi postrehmi.

Užívala som si napätie, akciu, tajuplné udalosti a rôzne šokujúce odhalenia. Svižne som sa posúvala zo strany na stranu a vždy sa našlo niečo, čo ma prinútilo zbystriť pozornosť. Dve rôzne vyšetrovania niekedy vedia byť na jednu knihu veľa, no v prípade Hrobára a vraždy v krypte som tento dojem vôbec nemala. Dejové linky sa neprebíjali, práve naopak. Ich kombinácia vytvárala pútavé čítanie, v ktorom si nenašla miesto žiadna knižná vata či nudné momenty.