piatok 23. februára 2024

RECENZIA: Diana Biller - Dom druhých šancí

Žáner: historický román
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
Počet strán: 368 strán
Originálny názov: The Widow of Rose House

Píše sa rok 1875 a mladá vdova Alva Websterová môže konečne začať odznova. Tri dlhé roky ju vláčili po novinách, pretože ušla od násilníckeho manžela, a teraz jej jeho náhla smrť umožnila opustiť Londýn a vrátiť sa do rodného New Yorku. Investuje do kúpy schátraného sídla Liefdehuis, Dom lásky, v newyorskom Hyde Parku a odhodlane sa pustí do jeho rekonštrukcie. Zároveň dúfa, že sa jej podarí napraviť svoju pošramotenú povesť. Rozhodne nemá v úmysle znovu sa zaľúbiť. Keď vysvitne, že v starom sídle straší, Alvine plány sú ohrozené. Hoci sama na duchov neverí, je nútená prijať pomoc od geniálneho, no excentrického a na jej zdesenie aj veľmi príťažlivého profesora Samuela Moora. Alva nie je pripravená na lásku a vo svojom živote nepotrebuje ďalšie škandály, no nekonvenčný vynálezca je jediný, kto jej dokáže pomôcť. Kým spolu pátrajú po tajomstvách, ktoré skrýva Alvin nový domov, Sam sa usiluje odhaliť jej minulosť a získať si jej srdce.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovenský spisovateľ.

Už samotná anotácia sľubuje príjemný a zaujímavý príbeh, ktorý čitateľov vtiahne do New Yorku. Ja som si príbeh a jeho čítanie veľmi užila, či už vďaka prostrediu alebo veľmi príjemným hlavným postavám.

Hneď na úvod ma potešilo, že kniha je napísaná v tretej osobe a zameriava sa na obe hlavné postavy, aj keď primárne na ženskú hlavnú hrdinku Alvu. Príbeh je príjemne napísaný, miestami som mala pocit, že sa tu objavuje o čosi viac opisov, ktoré mne osobne prišli zbytočné, ale nebolo to niečo hrozné, čo by mi príliš prekážalo. No miestami som sa pristihla, že dve tri vety z opisov preskakujem a pritom som zistila, že nič podstatné mi neušlo. Príbeh sa príjemne a postupne rozbieha. No po prečítaní celej knihy, by som povedala, že práva začiatok mal zdĺhavejší priebeh, a asi prvých sto strán sme sa viac menej oboznamovali s prostredím, okolnosťami a so samotnými postavami. Mne osobne tento zdĺhavejší nástup príbehu  vôbec neprekážal, práve naopak, veľmi príjemne sa to čítalo a naplno som sa so všetkým oboznámila.
    Samozrejme, že prvých sto strán nebolo len o predstavovaní postáv, ale pomaly sa aj odvíjal príbeh, ktorý sa točí okolo života mladej vdovy Alvy, ktorá to v živote nemala ľahké. Ešte pred svojimi osemnástymi narodeninami sa vydala za Alaina, v domnienke že ju miluje. No po svadbe zistila, že jediné čo na nej miloval bolo jej bohatstvo a súčasne práve kvôli tomuto bohatstvu ňou pohŕdal. Alva si pri svojom násilníckom manželovi vytrpela dlhé roky pekla a keď konečne našla spôsob a odvahu ako od neho utiecť, tak sa celé tri roky stala hlavnou témou novín, kde o nej písali klamstvo za klamstvom. A vo veľkej miere sa na tom podieľal práve jej manžel. Po jeho náhlej smrti sa opäť vracia späť do rodného New Yorku v nádejí, že začne svoj život od znova. A čiastočne jej v tom má pomôcť kúpa a následná renovácia
schátraného sídla Liefdehuisu. No všetko sa začne komplikovať, keď sa ukáže, že v tomto sídle straší a žiaden z majstrov nie je ochotní tam pracovať, pokým tam bude ten duch alebo duchovia.
    Tu nám na scénu prichádza vynálezca a profesor Samuel Moor, ktorý si ma získal hneď od začiatku. Sam bol veľmi zvláštna a jedinečná postava, ktorý sa dosť často strácal vo svojich myšlienkach a často myslel na nové vynálezy alebo vylepšenia už jestvujúcich vecí. Bol čudný, priamy, priateľský a neskutočne láskavý a získal si hneď každého. A samozrejme, že nesmiem zabudnúť spomenúť, že bol nesmierne príťažlivý. Teda aspoň podľa Alvy a to bol problém, pretože nie je pripravená na ďalšieho muža a lásku vo svojom živote. No vyzerá to tak, že Sam je jediný kto jej dokáže pomôcť s prítomnosťou ducha.
    A tak spoločne pomaly, ale isto odhaľujú minulosť Liefdehuisu, totožnosť ducha a iných záhad okolo
tohto sídla. A čo je dôležitejšie, postupne vzniká priateľstvo medzi Samom a Alvou, ktoré prerastie až do lásky. No Alva ani po smrti manžela nemá od neho pokoj a vyzerá to tak, že minulosť si ju nájde, nech pôjde kdekoľvek.
    Na to, že kniha mala postupný pomalý priebeh, bez akýchkoľvek dramatických zvratov, mi prišiel jej záver akosi urýchlený. Celý príbeh postupne odhaľujú ducha zrazu dve kapitoly pred koncom ho odhalia a hneď sa im ho aj podarí odstrániť z domu a oslobodiť ho. Ja osobne by som uvítala keby, bol záver knihy, o čosi viac rozpísaný a možno by som aj dopriala viacej priestoru tomu ako sa vyvinul vzťah Alvy a Sama. Pretože som mala pocit, že v posledných pár kapitolách sa toho stalo viac ako v celej knihe. No ale s tým sa už nedá nič robiť. Aj napriek tejto jednej veci, ktorá mi mierne prekážala, som si príbeh užila. A musím povedať, že ide o veľmi príjemný a milý príbeh, ktorý obsahuje silnú hlavnú hrdinku, dokonalého hlavného hrdinu a k tomu tajomného ducha, ktorý celý príbeh oživil.

@natlenhart