utorok 21. februára 2023

RECENZIA: Sophie Irwin - Návod pre dámy, ako získať majetok

Žáner: historické, romantické
Počet strán: 328

Kitty Talbotová potrebuje získať majetok. Alebo lepšie povedané manžela, ktorý ho má. Po smrti rodičov nesie povinnosť finančne zabezpečiť mladšie sestry na svojich pleciach. Ako to však urobiť, keď im otec zanechal len dlhy? Existuje jediné východisko. Musí sa dobre vydať, a to čo najrýchlejšie. Na to, aby zachránila rodinu pred krachom, už nemá veľa času.
Odhodlaná Kitty sa nikdy nezľakla žiadnej výzvy, a tak zamieri na to najdesivejšie bojisko – do plesových sál vychytenej londýnskej smotánky. Nepatrí síce medzi najkrajšie klenoty sezóny, ale vyvažuje to svojím šarmom, cieľavedomosťou a ženskou vynaliezavosťou. Vie, že súčasťou hry je aj isté riziko, ale nepredpokladá, že jej cestu skríži svetácky lord Radcliffe. Naňho sú Kittine medové motúzy prikrátke, a tak okamžite prekukne jej plány. Namiesto toho, aby pred všetkými odhalil jej pravé úmysly, rozhodne sa jej pomôcť. Samozrejme, len ak zo svojich „očarujúcich“ plánov vynechá jeho mladšieho brata. Kam ich však táto diabolská dohoda privedie?

Návod pre dámy, ako získať majetok si ma získal svojou milou obálkou a predovšetkým anotáciou, ktorá sľubovala lovenie sľubného manžela z vyššej vrstvy a veľkú mieru prefíkanosti hlavnej hrdinky. Jej odhalenie lordom Radcliffom ponúka priestor pre obojstranne prospešnú dohodu. Kitty bude loviť majetok mimo jeho rodinu a on jej zase pomôže so vstupom do vyššej spoločnosti. Takéto dohody ale môžu byť zradné, to už všetci vieme.

Ako prvé musím zmieniť, že sa do príbehu dá veľmi ľahko začítať. Autorkin štýl písania pozostáva prevažne z dialógov a príbeh nezotrváva dlhú dobu na jednom mieste. S postavami sa presúvame do iného prostredia a jednotlivé pasáže majú primerané množstvo opisu. Poskytnú jasnú rozprávkovú predstavu bálov, no na druhú stranu neunudia svojou zdĺhavosťou.

Priznám sa, že môj dojem z čítania je v malej miere rozpoltený. Zatiaľ čo prvá časť knihy príliš nenadchne, tá druhá je pútavá a poskytuje čitateľovi takmer všetky aspekty dobrého čítania.
V úvode mi prekážalo hneď niekoľko vecí. Prístup hlavnej postavy Kitty mi absolútne nesedel. Jej vidina hľadania správneho majetného ženícha bola nanajvýš povrchná a jej správanie dokonca ešte viac. Vzhľadom na svoje pomery pôsobila príliš namysleno a jej horlivosť v niektorých situáciách pôsobila ako päsť na oko, aj keď teda postavy, voči ktorým táto horlivosť smerovala, ju akoby ani nevnímali. Dokonca sa s radosťou nechali úplne zmanipulovať. Na môj vkus sa Kitty až príliš jednoducho dostala do správneho prostredia a jej ciele sa plnili ako mávnutím čarovného prútika. Povedala by som, že na to nepotrebovala použiť ani malú časť svojho úsilia a všetko sa plnilo podľa plánu. Určite by som privítala nejaké tie menšie komplikácie a usilovne vyslúžený úspech.
A práve keď moja pozornosť či nadšenie upadali, prišla tá pravá komplikácia s veľkým K - lord Radcliffe.
Od momentu uzavretia dohody sa príbeh rozbehol lepším smerom a celkové napredovanie v deji bolo zrazu pútavejšie a zaujímavejšie. Nehovorím, aj tu sa našlo niekoľko nedokonalostí, ale o nich neskôr. Hašterenie hlavných postáv vyvolávalo úsmev na perách a ich zaslepenosť voči niektorým veciam bola milým spestrením. Dej sa začal hýbať dopredu a prerušil tak monotónnosť, ktorá sa v knihe začala objavovať. Postupne sa dotvárajú a vrcholia vystúpenia jednotlivých postáv. Zvraty, ktoré sa v príbehu udejú sú príjemným spestrením, ale nevyvolávajú žiadne prekvapenia či ovácie.
Chémia medzi postavami je v druhej polovici príbehu silnejšia, no neubránim sa pocitu, že to miestami vyznievalo neuveriteľne. Postavy v istom momente úplne menia svoje postoje, chýbajú objasnenia a vo výsledku to pôsobilo nasilu. Príde mi, že v tomto prípade sa postavy prispôsobovali dejovej myšlienke, čo bohužiaľ malo nemilý efekt.

Návod pre dámy, ako získať majetok skúsenejšieho čitateľa nepohltí, no pre tých menej náročných môže byť oddychovým čítaním.