streda 15. februára 2023

RECENZIA: Oliver Pötzsch - Hrobárov almanach

Žáner: detektívka, triler
Počet strán: 408

Viedeň obchádza smrť a jej tajomstvá môže odhaliť iba jediný človek. Píše sa rok 1893. Augustin Rothmayer pracuje ako hrobár na slávnom hlavnom cintoríne vo Viedni. Je trochu zvláštny, ale nesmierne sčítaný a píše prvý almanach pre hrobárov. Pokoj mu však naruší mladý policajný inšpektor Leopold von Herzfeldt, ktorý potrebuje odborníka na smrť. Vo Viedni totiž došlo k vraždám niekoľkých služobných a vrah do každej zastokol kôl. Hrobár videl už kadejaké telá, pozná všetky príčiny smrti aj fázy rozkladu. Vie, že narážanie na kôl patrí medzi starobylé metódy udržania mŕtvol pod zemou, aby neškodili živým. Vyčíňa vo Viedni poverčivý sériový vrah? Inšpektor a hrobár sa spolu pustia do vyšetrovania a zistia, že za bránami krásneho veľkomesta číha skaza. Autor bestsellerov Oliver Pötzsch nás zavedie do Viedne na prelome storočí, do najtemnejších kútov mesta v období, v ktorom sa rodili základy modernej kriminalistiky. Priblíži nám tak vyšetrovacie metódy, ktoré navždy zmenili svet inšpektorov a komisárov, zločincov aj vrahov.

Detektívka odohrávajúca sa v roku 1893 vo Viedni, to je námet, ktorý dokáže zaujať milovníkov historických detektívok a trilerov. Historické obdobie v kombinácií s hrôzostrašnými vraždami žien pripomína prípad londýnskeho Jacka Rozparovača. Hrobárov almanach ale nie je žiadnou jeho napodobeninou, práve naopak. Ponúka originálny príbeh, v ktorom nevyšetruje len polícia, ale v ktorom zohráva dôležitú úlohu aj podivný hrobár Augustin Rothmayer. Jeho poznatky o mŕtvych neraz posúvajú dej na inú úroveň a aj samotným vyšetrovateľom poskytujú nový pohľad na prípady.

Hrobárov almanach vie pohltiť predovšetkým svojou jedinečnou atmosférou. Čitateľovu myseľ pohltia predstavy viedenských ulíc, ktoré sú plné kočov, drožiek, konských železníc. Dennú tlač roznášajú malé deti. Svetelné osvetlenie poskytujú lampáše a svietniky. Chudoba vyžaruje z každého rohu. Ako päsť na oko pôsobia honosné majetky bohatých. Ojedinele sa ozýva zvonenie telefónov a hrmot automobilov, ktoré pomaly ale isto začínajú svoju éru.
Polícia prichádza na nové metódy vyšetrovania a rodí sa nový odbor kriminalistiky.

Príbeh sa číta ľahko a aj keď spočiatku nepúta až toľko pozornosti, po čase dokáže čitateľa naplno do deja vtiahnuť. Kniha naberie nádych historickej detektívky, ktorá ukrýva mnoho tajomstiev, záhad a nezrovnalostí. Nakoľko sa nemôžu hlavné postavy spoliehať na moderné výdobytky, ktoré poznáme dnes, ich činnosť si vyžaduje veľkú dávku pozornosti, precíznosti a ich zmýšľanie ponúka širokú škálu informácií a poznatkov. Postavy sa musia obrovsky nadrieť, aby zistili totožnosť páchateľa a práve to sa mi pri týchto knihách veľmi páči. Ich vyšetrovanie nie je jednoduché.

Ako som vyššie spomínala, v príbehu máme aj nezvyčajnú postavu miestneho hrobára. Jeho vystupovanie v knihe sa miestami nesie v zmysle čierneho humoru, no taktiež ukrýva veľmi zaujímavý charakter s vlastným príbehom. Ostatne všetky postavy v diele majú svoje osobné príbehy, ktoré čitateľ postupom času spoznáva. Hrobárov almanach má sympatické i tie menej sympatické postavy. Čo sa týka hlavnej postavy Leopolda, povedala by som, že si na neho počas čítania musíte zvyknúť. Má svoje chyby, mne osobne jeho povaha spočiatku nesadla. Časom som si ale zvykla a v závere som si dokonca užívala jeho triumfy.

Hrobárov almanach obsahuje akciu, napätie a najrôznejšie zistenia s prekvapeniami. Povedala by som, že druhá polovica príbehu pohltí čitateľa viac ako tá prvá. V tej prvej sa neraz zasekneme pri bezvýchodiskových situáciach, ktoré dej na prvý pohľad neposúvajú. Od polovice ale nastupuje v deji gradovanie a to nielen nových zistení ale aj tempa príbehu.