nedeľa 17. júla 2022

RECENZIA: Stephanie Drayová - Ženy zo zámku Lafayette

Žáner: historický román
Počet strán: 560
Originálny názov: The Women of Chateau Lafayette

Epická historická sága založená na skutočnom príbehu o výnimočnom zámku Lafayette v srdci Francúzska a o ženách, ktoré sú s ním spojené. Osirelú učiteľku z II. svetovej vojny, bohabojnú šľachtičnú z osemnásteho storočia a nekonvenčnú prominentku z prvej svetovej vojny spája jedno meno – markíz de Lafayette. Tento rozsiahly román vykresľuje búrlivú históriu francúzskych dejín, ktoré sa viažu k zámku Lafayette, jedinečným a podmanivým spôsobom. Dômyselnosť diela tkvie aj v tom, že dve z troch hrdiniek sú skutočné historické postavy.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran

Kniha Ženy zo zámku Lafayette je založená na skutočných udalostiach, pričom čerpá informácie z dochovaných zmienok o dvoch ženách, ktoré sa stali oporou zámku Lafayette v najťažších vojnových časoch.   Je knihou, pri ktorej sa oboznámite s históriou francúzskeho národa a pri ktorej budete obdivovať hlavné hrdinky.

Príbeh tvoria tri striedajúce sa dejové linky, v ktorých vás budú sprevádzať tri rôzne ženské postavy v troch rôznych časových obdobiach. Čitateľ s nimi prežíva veľkú francúzsku revolúciu, prvú i druhú svetovú vojnu a všetko spája zámok Lafayette v Chavaniacu.
Všetky dejové linky majú svoje vlastné myšlienky, svoj vlastný boj a každá z nich tvorí jedinečný historický príbeh. V úplnom závere dochádza ku prelínaniu a ako sa hovorí, všetko do seba krásne zapadne. Zdanlivo samostatné príbehy sa spoja v jeden komplexný príbeh, ktorý prináša rozuzlenia a ponúka aj mnoho vecí na zamyslenie.  Autorka krásne narába s gradáciou deja, citlivo narába s atmosférou a kniha priam prekypuje emóciami. Vdýchla život osobám, ktoré boli plné odhodlania, ktoré bojovali za správne veci a ktoré boli skutočne nezlomné. Neraz museli podstúpiť veľkú obetu, ktorú nakoniec nikdy neľutovali. Vzdať sa vlastných detí, pravej lásky, pohodlia...to by v dnešnej dobe neurobil hocikto. A tieto ženy to urobili bez mihnutia oka, pretože verili v niečo lepšie.

Ja osobne som sa zamilovala predovšetkým do príbehu mladej Adrienne, s ktorou uzavrel zväzok Gilbert Lafayette. Veľký bojovník za ľudské práva, ktorý bol účastníkom i hrdinom americkej revolúcie a neskôr aj hrdinom francúzskej revolúcie. A ako každý kto bojoval za ľudské práva, ani on to nemal ľahké. Adrienne pri ňom stála za každých okolností, oprela sa s ním do bojov za práva  a ich vzťah autorka nasýtila emóciami. Ich sídlom a útočiskom bol zámok Lafayette.
Jej dejová linka je plná vášne, oddanosti svojmu manželovi i ľuďom a predovšetkým je plná lásky v podobe, ktorá je úprimná a prekoná naozaj všetko.

Obdobím prvej svetovej vojny čitateľa sprevádza americká herečka a speváčka Beatrice. Do Francúzka ju zavedie návšteva manžela, ktorý utrpel zranenia v bojoch. Po uzretí dopadov vojny na bežný ľud a predovšetkým deti si zaumieni poskytovať im pomoc a tak založení v zámku Lafayetta sirotinec.
Amerika do záležitostí v Európe nezasahuje a Beatrice svoju pomoc vníma ako nutnosť a správnu vec. Ako žena vstúpila do politických kruhov a riadila záležitosti, ktoré dovtedy patrili len mužom.
Pri Beatrice autorka dala do popredia veľké odhodlanie a schopnosť vystúpiť z tieňa. Stephanie Drayová poukázala taktiež na fakt, že aj keď prebiehala vojna, ľudia neprestali žiť svoje životy. Vojna bola súčasťou ich života a áno, dokázali si pre seba ukradnúť aj pekné a šťastné okamihy. Beatrice tu niekedy prichádza do kontaktu s pocitom viny za prežívané šťastie, keď iní trpia. Vnútorné rozpory ponúkli opäť priestor na zamýšľanie.

Poslednou rozprávačkou je Martha Simonová. Martha Simonová v histórii neexistovala. Jej dejová linka je prevažne autorkinou fantáziou, ktorá sa ale zakladá na niekoľkých skutočných udalostiach a dokresľuje celkovú atmosféru a rozmer príbehov Beatrice a Adrienne. Je takou ich kombináciou a vyjadruje rovnaké presvedčenia a hodnoty. Odhodlanie, odvaha, statočnosť, láska a presvedčenie. Autorka Marthu opísala skutočne vierohodne, jej príbeh pôsobí autenticky. Ide o autorkinu vieru v to, že odkaz Adrienne a Beatrice pokračoval aj v ďalšej generácii. Pretože v každej vojne boli veľkí i malí anonymní hrdinovia a to aj bez toho, že by sa o nich zachovali nejaké zmienky.

Ženy zo zámku Lafayette sú emočnou záležitosťou. Na jednej strane sú plne odhodlania, odvahy, lásky a na druhej strane aj veľkej bolesti či obetavosti.