streda 27. júla 2022

RECENZIA: Philipp Dettmer - Imunita

Žáner: zdravie, životný štýl
Počet strán: 368

Jedinečne ilustrovaný náhľad do sveta imunitného systému. Autor, populárny tvorca edukatívnych videí, využíva svoj overený rozprávačský štýl a čitateľom ponúka dobrodružný výlet krajinou ľudského tela a jeho obranyschopnosťou. Každá kapitola osvetlí iný aspekt imunológie vrátane obranných mechanizmov, akými sú protilátky a zápaly, ale aj hrozieb, ktoré pre nás predstavujú baktérie, alergény či rakovinotvorné bunky. Autor odhaľuje, ako sa parazity prepašujú do tela, ako fungujú vírusy a čo sa deje v rane, keď sa porežeme. Imunita je dôležitá, zábavná a hodnotná kniha, ktorá si nájde miesto v každej rodinnej knižnici.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran

Zamýšľali ste sa už niekedy nad tým, čo všetko musí vaše telo urobiť, aby ste sa zbavili prechladnutia či vírusu? Čo sa deje vo vašom tele, kým ležíte unavený s teplotami v posteli a prajete si, aby ste sa cítili lepšie? Philipp Dettmer poskytuje knihou Imunita čitateľom predstavu o tom, aké úsilie vynakladá imunitný systém na vašu záchranu v prípade ochorenia, ale zároveň poukazuje aj na jeho neutíchajúcu činnosť, keď ste zdravý. Pretože imunitný systém nerieši len krízy, zameriava sa aj na prevenciu.

Imunita je náučnou knihou, no nenechajte sa týmto faktom pri výbere odradiť. Autorovým cieľom bolo, aby sme fungovanie imunitného systému pochopili všetci a jeho výklad je tak podaný zrozumiteľne a je prispôsobený laickej verejnosti. Terminológii sa síce nevyhneme, no určite jej počas čítania porozumiete, nakoľko autorove príklady a vysvetlenia sú plné dobrodružstiev, humoru a neraz sú to príbehy z bojových polí. Philipp Dettmer sa snaží čitateľovi pomáhať pochopiť jednotlivé oblasti imunity aj rekapituláciou tých najdôležitejších a najkomplikovanejších faktov. Všetko dopĺňajú pestrofarebné ilustrácie, ktoré sú pomôckou pre lepšie pochopenie a ktoré pomôžu s predstavivosťou.

Ako samotný autor v knihe uvádza, po prečítaní tejto knihy budete obdivovať svoje telo a jeho schopnosti. Kniha prináša skutočne živý pohľad do ľudského tela a ukazuje nám, ako sa nás naše vnútro snaží ochrániť za každú cenu. Sú to neustále prebiehajúce procesy, o ktorých často ani nevieme a vďaka ktorým sa cítime dobre. Pri čítaní sa dozviete veci, ktoré by vám ani len nenapadli.
Okrem fungovania imunitného systému si autor vyhradil priestor aj na autoimúnne ochorenia či Covid-19 a priniesol tak náhľad na to, ako sa naše telo môže niekedy aj mýliť či byť oklamané. No ani vtedy neskladá zbrane a nevzdáva sa. Ja sama jedným takýmto ochorením trpím a vďaka knihe Imunita mám o niečo širší pohľad na problém.

Po dočítaní nebudete experti na imunológiu ani nebudete možno ovládať významy pojmov ako makrofág, … atď. Ale budete čo to vedieť o fungovaní imunitného systému a budete si ho vážiť, lebo imunita je náš stály spoločník životom.