štvrtok 11. novembra 2021

RECENZIA: Eva Mozes Kor a Lisa Rojany Buccieri - Dvojčatá z Osvienčimu

Žáner: životopisný vojnový román
Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 200 strán
Väzba: tvrdá väzba s prebalom
Originálny názov: The Twins of Auschwitz 

Anotácia:

V lete roku 1941 nacisti deportovali Evu Mozesovú Korovú a celú jej rodinu do Osvienčimu. V priebehu tridsiatich minút ich od seba oddelili. Eviných rodičov a staršie sestry poslali rovno do plynovej komory, kým Eva a jej sestra-dvojička Miriam sa ocitli v rukách Mengeleho, ktorý bol známy aj ako Anjel smrti. Mali vtedy len desať rokov.
Dvojičky mali v Osvienčime určité „privilégiá“ – mohli nosiť vlastné oblečenie a nevyholili im hlavy dohola, ale stali sa objektom Mengeleho sadistických experimentov. Veľa z nich zomrelo v dôsledku pokusov, chorôb a hladovania. Ale ďalšie prežili vďaka obdivuhodnej detskej vynaliezavosti, odvahe a neochvejnej vôli žiť. Eva si s odstupom desaťročí spomína na svoje šťastné detstvo v Transylvánii, vzostup antisemitizmu a jeho vplyv na jej rodinu. Mesiace strávené v Osvienčime opisuje vecne, citlivo a s veľkou dávkou nadhľadu. Jej rozprávanie je inšpiratívnym príbehom o vytrvalosti, odhodlaní a boji o prežitie tvárou v tvár extrémnemu zlu.

      Knihy, ktorých príbehy sa odohrávajú počas druhej svetovej vojny, majú u mňa vždy dvere dokorán otvorené. A ak sú ešte k tomu tieto príbehy založené na skutočných udalostiach, tak som z nich viac než nadšená. Preto som sa aj veľmi tešila na túto knihu. Čakala som, že mi príde hrubá, veľká kniha, ktorá bude plná udalostí a faktov z obdobia druhej svetovej vojny. V tomto omyle som bola až do momentu, kedy som knihu konečne držala v rukách. Miesto hrubej knihy som držala útlu knihu, ktorá mala ledva 200 strán príbehu.  A práve tento fakt ešte o čosi zvýšil moju zvedavosť.
    Celý príbeh je napísaný v prvej osobe z pohľadu hlavnej hrdinky - Evy. Čo ma ako prvé zaujalo počas čítania, bolo to, že v knihe sa nachádza veľmi málo dialógov. Príbeh a udalosti sa odohrávajú skôr rozprávaním Evy. A práve prostredníctvom tohto jej rozprávania sa dozvedáme o jej živote pred vojnou, počas vojny a  taktiež aj po vojne. Kniha zachytáva dlhý časový úsek od detstva Evy až po jej dospelosť. Príbeh sa veľmi rýchlo čítal. Ja sama som ho prečítala za pár hodín. Jednak aj preto, že kniha je fakt tenká, ale hlavne z Miriam. Napriek tomu, že v knihe bolo minimum dialógov, vôbec mi to nevadilo a úplne som prestala vnímať ich absenciu.
  Už pred odchodom do Osvienčimu to Eva a jej rodina vôbec nemali ľahké. Ľudia v ich okolí sa len prizerali zlú a niektorí sa na ňom ešte aj podieľali. Neboli to hocijaký ľudia, ale ich známi, kamaráti a dlhoročný susedia. Eva spolu s Miriam si museli od svojich spolužiakov vypočuť nejedno pekné slovo a škaredé pomenovania. Po týchto všetkých krivdách, ktoré boli na nich spáchané a po dlhej, strastiplnej ceste sa ocitajú v Osvienčime, kde desaťročná Eva a Miriam zachráni život jediná vec - a to, že sú dvojičky. A tak sú odtrhnuté od zvyšku rodiny a musia bojovať samé za seba a o prežitie.
      Po skončení vojny by si jeden pomyslel, že to najhoršie majú už za sebou. No musia začať od znova a pritom nemajú nikoho. Všetci z najbližšej rodiny sú mŕtvy a im ostali len tri fotky, ktoré našli vo svojom dome, kde nezostalo takmer nič. Všetko z domu čo sa mohlo na niečo zísť alebo malo nejakú hodnotu bolo vyrabované. 
     No napriek všetkej tejto hrôze, kniha v sebe nesie oveľa silnejšie posolstvo, posolstvo, ktoré Eva zanechala svetu, a ktoré šírila všade kam prišla - posolstvo odpustenia. Pretože odpustenie je mocné. Ide o moc, ktorá neubližuje a hlavne, ktorá dokáže vyliečiť aj to najhlbšie zranenie na duši, pretože jej dáva voľnosť. Aj napriek tomu všetkému zlému, ktoré prežila počas svojho života, dokázala v sebe nájsť odpustenie a pohnúť sa v živote ďalej. Pretože nechcela byť len obeťou Osvienčimu, ale chcela byť odkazom uzmierenia a odpustenia. A práve na toto posolstvo sa teba vo svete zamerať. 
    Ak ste túto útlu knihu so silným príbehom ešte nečítali a máte radi príbehy z obdobia druhej svetovej vojny, tak vám môžem túto knihu vrelo odporučiť.  Nechajte sa preniesť do Evynho sveta a prežite s ňou všetko, čo musela ona prežiť.

~N

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)