piatok 15. októbra 2021

RECENZIA: Blanka Lipińska - 365 dní

Žáner: erotický román
Séria: 365 dní
Väzba: tvrdá väzba
Originálny názov: 365 dni

Laura s priateľom Martinom trávia dovolenku na Sicílii. Hneď na druhý deň, na jej dvadsiate deviate narodeniny, Lauru unesú. Zločin má na svedomí hlava sicílskej mafiánskej rodiny, mladý a príťažlivý Massimo Torricelli. Pred niekoľkými rokmi takmer prišiel o život pri prestrelke. V stave klinickej smrti uvidel záhadné dievča, z ktorého sa vykľula Laura. Len čo sa Massimo prebral, prisahal, že ju nájde a získa si jej srdce za každú cenu.
Laura nemá na výber. Môže si užívať prvotriedny luxus, relatívnu slobodu, no nesmie utiecť. Inak jej najbližším hrozí smrť. Laura má odteraz 365 dní, aby sa do Massima zaľúbila a rozhodla sa s ním ostať.

Priznajte sa. Koľké z vás sa rozhodli prečítať si knihu až po tom čo videli film na Netflixe? Ja som určite jednou z tých. A ak sa mám priznať ani film ma moc neoslovil, ale sestra ma akosi prehovorila, že to nebolo až také hrozné ako sa to spočiatku zdalo. A tak som si nakoniec pozrela film, ktorý na mňa pôsobil dosť plytko a tak som sa rozhodla prečítať si aj knihu s nádejou, že kniha sa bude postavám venovať o čosi hlbšie a nie tak povrchne ako to bolo zobrazené vo filme.
     Ja a erotické romány moc k sebe nejdeme, respektíve erotické romány, ktoré sú povrchné a bez zaujímavého deja. Táto kniha je pre mňa niekde na rozhraní. Akosi sa neviem rozhodnúť čo si o nej myslieť. Pretože príbeh má jednoznačne potenciál, ktorý podľa mňa nebol úplne využitý. Ale k tomu sa ešte dostanem. No myslím si, že ľudia sa pri tejto knihe rozdelia na dva tábory - tí ktorým sa kniha páčila, a tí, ktorých vôbec nenadchla.
     Prvé pozitívum je, že kniha bola dobre napísaná a aj keď ma dej až tak veľmi nezaujal, tak sa veľmi ľahko a rýchlo čítala. Opisy krásnych miest v Taliansku som vítala s otvorenou náručou a aspoň na chvíľu som sa vo svojej mysli ocitla v malých kľukatých a strmých uličkách Talianska, obklopené z každej strany starými domčekmi. Tieto opisy sa autorke vážne podarili a oživili čítanie. Opisy boli skvelo zakomponované do deja, neboli ani príliš krátke a ani otravne dlhé.
      Očakávala som, že pri čítaní knihy sa mi ozrejmia niektoré nejasnosti, ktoré vo mne vyvolal film. V niektorých prípadoch sa to aj stalo,  no bohužiaľ nie vo všetkých, nakoľko bol film približne na 80% totožný s knihou. Tých zvyšných 20% tvoria vypustené scény, ktoré vo filme neboli.
     Dej sa točí hlavne okolo Laury, ktorá odchádza so svojím priateľom Martinom a s kamarátmi na dovolenku do Talianska. Práve tu ma Laura osláviť svoje dvadsiate deviate narodeniny. Avšak vysnívaná dovolenka sa začne komplikovať, keď sa Laura v deň svojich narodenín poháda s Martinom, utečie z hotela a na ulici ju unesú neznámi muži. Massimo Torricelli, hlava mafiánskej rodiny, mladý, krásny a nesmierne príťažlivý egocentrický cudzinec, ktorý je zodpovedný za únos Laury a to len z toho dôvodu, že v stave klinickej smrti sa mu zjavila neznáma žena. A od toho okamihu sa ju snaží nájsť. Až ju raz zbadal na Sicílii na letisku. A tak sa Laura ocitá u Massima doma a má 365 dní aby sa do neho zaľúbila, ak sa tak nestane po roku je voľná.
     Ešte asi nikdy som sa nestretla s takými povrchnými postavami. Vedeli ste o nich len, to čo sa počas príbehu odohralo. Z ich minulosti nám autorka poskytla úplne minimum. A bohužiaľ hlavné postavy ma nijak extra nezaujali. Laura bola pre mňa dosť iritujúca. V jednom kuse buď odpadávala, pila, nakupovala, Massima neznášala, potom jej dal nejaký dar a opäť ho milovala a tak to bolo neustále dookola. Massimo bol o čosi zaujímavejší - predsa len je hlavou mafiánskej rodiny. No na druhej strane išlo o panovačnú postavu, ktorá neakceptovala žiadne námietky, všetko muselo byť tak ako on povedal a mal neustále potrebu komandovať ľudí navôkol.
Ako je aj napísané na zadnej strane knihy, tak autorku hnevalo, že ľudia sa o sexe nerozprávajú otvorene. Tak sa to asi rozhodla zmeniť aj svojou knihou. Len podľa mňa to mohla spraviť o čosi lepšou formou ako bola táto povrchná kniha, ktorá bola podľa mňa napísaná podľa určitej schémy: napr.: ide sa nakupovať - sex v kabínke, pohádajú sa - sex lebo sú nahnevaný, ide sa na párty - Laura sa správa ako lacná žena, čím vytočí Massima a hádajte čo nasleduje sex. V knihe sa poriadne nič neudialo. Áno dej sa pomaly odvíjal ale mala som pocit, že sa odvíjal len na pozadí sexu, pretože tam snáď nie je jediná kapitola kde by spolu hlavné postavy nemali sex. Jediné čo vie autorka poriadne napísať bol asi záver, ktorý ma prinútil prečítať si druhý diel, aj keď samotný prvý diel nestál za veľa. Viem, že sa s mojím názorom veľmi veľa ľudí nestotožní, no asi som náročná a mám od knihy určité očakávania a táto kniha bohužiaľ nenaplnila skoro ani jedno.