RECENZIA: Pam Jenoff - Stratené dievčatá v Paríži

Žáner: vojnový/historický román
Vydavateľstvo: Lindeni
Počet strán: 368 strán
Originálny názov: The Lost Girls of Paris

Pozoruhodný príbeh o priateľstve, odvahe a sebaobetovaní tajných agentiek počas druhej svetovej vojny.
1946, Manhattan
Grace Healeyová jedno ráno prechádza stanicou Grand Central na ceste do práce a pod lavičkou nájde opustený kufor. Neodolá pokušeniu a otvorí ho. Nájde v ňom okrem osobných ženských vecí aj tucet fotografií, na každej z nich je iná žena. Grace impulzívne vezme fotografie a rýchlo odíde zo stanice. Čoskoro zistí, že kufor patril Eleanor Triggovej, ktorá viedla v Anglicku počas vojny sieť tajných agentiek. Dievčatá na fotografiách poslali z Londýna do okupovanej Európy ako kuriérky a radistky, aby pomáhali protifašistickému odboju. Žiadne z nich sa však domov nevrátilo. Grace sa rozhodne vypátrať pravdu o ich osude, zistiť, či aspoň jedno z dievčat neprežilo, aby podalo svedectvo o ich odvahe, sile a hrdinstve.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem AlbatrosMedia.

Po dlhšej dobe, kedy som čítala knihy žánrovo zaradené medzi YA, fantasy alebo romány so súčasnosti, som v knihe Stratené dievčatá v Paríži videla akési vykúpenie od monotónnosti nakoľko vojnový román som už hodnú dobu nečítala. A táto kniha sľubovala silné hlavné hrdinky, ktoré počas vojny pôsobili na nepriateľskom území.

Príbeh je napísaný z viacerých pohľadov, kedy autorka jednotlivé kapitoly venovala trom hlavným hrdinkám, ktoré nás príbehom sprevádzajú. A tak máme možnosť začítať sa do kapitol z pohľadu Grace, ktorej dejová línia sa odohráva v New Yorku v roku 1946, potom tu sú kapitoly z pohľadu Eleanor, ktorej dejová línia sa odohráva predovšetkým v Londýne ale malá (no o to dôležitejšia) časť aj v  Nemecku v rozsahu rokov 1943 až 1946. V neposlednom rade tu je Marie, ktorá nás v svojej línií sprevádza naprieč Londýnom, Škótskom no hlavne naprieč Francúzskom počas roku 1944. Všetky kapitoly sú napísané z pohľadu tretej osoby čo mi veľmi vyhovovalo a kniha sa aj vďaka tomu skvelo čítala. Na druhej strane tu boli miestami dlhšie opisy prostredia, ktoré mi už až tak nevyhovovali a miestami na mňa pôsobili rušivým dojmom. Našťastie takýchto miest okamihov v knihe nebolo až tak veľa.
     Zo začiatku príbehu sa stretáme s Grace, ktorá prišla o manžela a kvôli neustálym súcitným pohľadom svojej rodiny a blízkych sa odsťahovala do New Yorku, kde si našla prácu. Jedno ráno, kedy meškala do práce našla na vlakovej stanici opustený kufor, v ktorom pre svoju zvedavosť našla tucet fotografií mladých žien vo veku osemnásť až dvadsaťpäť rokov. A práve tieto fotky spúšťajú všetko to, čo sa v knihe dialo. Grace si ich impulzívne vezme so sebou a akosi jej nedajú spávať a začne pátrať po tom, kto sú tie ženy a komu patria fotky, ktoré vzala. Časom zistí, že patria Eleanor Triggovej, ktorá viedla v Anglicku sieť tajných agentiek, ktoré boli školené v Škótku a následne posielané do Francúzska, kde plnili úlohy, na ktoré nebolo vhodné nasadiť mladých mužov, keďže tí pôsobili príliš nápadne, nakoľko v dedinách ostali viac menej starci, ženy a deti.
     A práve dievčatá na fotografiách boli tajné agentky, ktoré boli vyslané do okupovaného Francúzska, kde pôsobili ako radistky (posielali hlásenia čo sa dialo v ich okolí ohľadom nemeckej armády) a zásobovali protifašistický odboj, no ani jedna sa odtiaľ už nikdy nevrátila.
A práve Marie bola jednou z tajných agentiek, ktorá bola vyslaná do Francúzska, kde sa snažila zabrániť postupu nemeckej armáde. A tak sa zrazu ocitáme v spleti udalostí od výcviku tajných agentiek, nasadenia dievčat vo Francúzsku až sa dostávame k intrigám a ich zrade z vlastných kruhov, ktorá spôsobila, že žiadne dievča sa odtiaľ už nevrátilo.
    Samotný príbeh má veľký potenciál, ktorý však na mňa pôsobil nie úplne využitý. Zo začiatku bola kniha zdĺhavá a nič sa tam poriadne nedialo a neustále som čakala, kedy sa dej o čosi viac pohne dopredu a začnú sa diať zaujímavé veci, ktoré dokážu plnohodnotne zaujať čitateľa. Po čase sa dej pomaly ale isto rozbehol a zrazu sa oboznamujeme s princípmi ako vysielať, s tajnými šiframi, ktoré musí každá radistka vo svojom vysielaní používať a práve vďaka nim vedia príjemcovia, že vysielačka nebola nepriateľmi zhabaná a zneužitá. Ocitáme sa v malej francúzskej dedinke, kde po uliciach behajú nemeckí vojaci, no i napriek tomu treba hľadať spojencov medzi domácimi. A na pozadí toho všetkého vzniká náklonnosť medzi Marie a Julianom, ktorý to tam všetko viedol. Toto všetko a ešte viac boli práve tie svetlé chvíle v príbehu, ktoré dokázali čitateľa zaujať, taktiež neustále sa zamotávanie a pomalé odhalenie zrady, ktoré spôsobil smrť či už dievčat ale aj ostatných vojakov.
     A potom tu je zrazu záver, ktorý na mňa pôsobil akosi uponáhľane a dopriala by som mu pár kapitol navyše, aby tam bolo všetko obsiahnuté tak asi si jednotlivé časti zaslúžili.
     Na jednej strane zdĺhavejší úvod do príbehu, potom priam až presýtený stred príbehu a nakoniec mierne uponáhľaný záver, no i napriek tomuto všetkému príbeh poskytne skvelý zážitok z čítania a poukazuje na hrdinstvo, odvahu, priateľstvo a samozrejme aj na lásku, ktorými je príbeh popretkávaný.