utorok 30. marca 2021

RECENZIA: Leigh Bardugo - Deviaty spolok

Séria: Alex Stern
Počet strán: 472
Originálny názov: Ninth House

Nenechajte si ujsť novú sériu od autorky fantastickej Griše a Vranej šestky. A pripravte sa na to, že tentoraz Leigh poriadne prekvapí!
Niekoho ako Galaxy „Alex" Sternovú by ste medzi prvákmi na Yalovej univerzite nečakali. Nedokončila ani strednú a naplno sa vrhla do sveta randenia s drogovými dílermi a oveľa, oveľa horších vecí. Dvadsaťročná Alex je navyše jedinou preživšou brutálnej viacnásobnej vraždy. Človek by povedal, že jej život sa skončil. Namiesto toho však dostane druhú šancu: začať zdarma navštevovať jednu z najprestížnejších svetových univerzít. V tom musí byť nejaký háčik, no nie?
Nová kniha od Leigh Bardugo nás spolu s hlavnou hrdinkou zavedie do sveta tajných školských spolkov a okultných aktivít, kde zlovestné nadprirodzeno číha doslova za každým rohom kampusu.

Deviaty spolok bol pre mňa nedočkavo očakávanou knihou. Na zozname som ju mala asi už od vydania v českom jazyku a jej náhle vydanie v slovenčine ma milo prekvapilo a naplnilo nadšením. Knihy od Leigh Bardugo si vždy s radosťou prečítam a pri čakaní na záverečný diel série Griša, je Deviaty spolok príjemným spestrením v čítaní.

Galaxy "Alex" Sternová nikdy nezažila pokojný šťastný život. Ako tínedžer si vytrpela búrlivé obdobie a ani náhodou jej nepomáhala skutočnosť, že vidí duchov. To ju značne posunulo na okraj spoločenskej popularity a tak prepadla zlým chodníčkom a stala sa súčasťou tragickej udalosti. Dostala však príležitosť na nový život - vďaka jej schopnosti si ju všimla spoločnosť Léthe, ktorá dohliada na činnosť spolkov, ktoré sa zahrávajú s mágiou. Alex si takýto život nikdy nepredstavovala, no keď je už raz jeho súčasťou, ponára sa do tajov a rieši záhadne zmiznutia, vraždy, prepojenia.

Povedať, že Deviaty spolok mi učaroval od prvého okamihu by nezodpovedalo skutočnosti. Priznávam, začítať sa do tejto knižky bolo problematické a na základe ohlasov iných čitateľov viem, že som nebola jediná s týmto problémom. Na mňa úvod príbehu pôsobil pomerne chaoticky. Nemala som najmenšiu predstavu, čo čítam a kam sa vlastne príbeh bude uberať. Čitateľ je totiž zavalený veľkým množstvom informácií a udalosťami, ktoré mu nič nehovoria a nemá si ich s čím spojiť. Ono sa to niekedy pri knihách stáva, no Leigh Bardugo to v tomto prípade mierne prehnala a prehrýzanie sa prvými kapitolami bolo nezáživné a niekedy až nasilu. Inokedy by som takúto knihu, ktorá ma nezaujala, odložila a nevrátila sa k nej. Pri Deviatom spolku som to ale nedokázala, pretože som verila v autorkine schopnosti a dúfala, že časom to naberie správny spád. Našťastie som sa nesklamala a po približne 150tich stranách, cca pri kapitole číslo 8, sa dej rozbieha dobrým smerom. Naberá záživnejší nádych. Objavujú sa prvé zápletky a navodzujú pútavejšiu atmosféru. Hlavne udržujú pozornosť a pobádajú čitateľa odhaľovať pozadie nových udalostí. V príbehu sa vyskytuje viacero zápletok (vražda, tajomné zmiznutia, duchovia), pričom každá má svoje miesto v deji a zároveň poskytujú pestrejší čitateľský zážitok. Dej tak neupadá do monotónnosti či jednotvárnosti. Čitateľ tak okúsi viacero aspektov sveta, ktorý autorka vytvorila.
Autorka vdýchla magický život typickému americkému kampusu plného študentov. Typické študentské prostredie zahalila tajomnými spolkami s magickými rituálmi  a tým v podstate tuctovej záležitosti ponúkla originalitu a výnimočnosť. Mágia v príbehu zohráva dôležitú úlohu a krásne dokresľuje celkovú atmosféru. Častokrát zamiešava karty a postavy sú vďaka tomu bezmocné.

Deviaty spolok disponuje kvalitnými a sympatickými postavami. Mňa osobne Alex ohúrila. Jej charakter mi je viac než sympatický. Mladé dievča, ktoré pretrpelo vlastné traumy a ktoré sa doslova pretĺka životom. Nie je drsňačkou, ale nie je ani porcelánovou bábikou. Má svoje chyby, má svoje slabé stránky a pritom vie preraziť a byť tvrdá, keď si to situácia vyžaduje. Tvrdohlavá ale so správnym feelingom. Jej konanie nepôsobí hlúpo, detinsky či prehnane. A aj napriek tomu, že aj ona ukrýva kostlivcov v skrini, nepozerám na ňu s opovrhnutím či nechuťou.
Postáv je v deji viacero a môžem povedať, že ani jedna z nich na mňa nepôsobila zbytočne či nesympaticky. Do deja zapadali a mali presne toľko priestoru, koľko to príbeh vyžadoval.

Objavenia prvých záhad, nezrovnalostí a tajomstiev prinášajú do deja gradáciu a stupňovanie napätia. Do deja vstupuje postupom času aj akcia a autorka skutočne príjemne narába s jej dávkovaním. Všetko je dopĺňané primeraným humorom a zvratmi. V závere sa objavujú prekvapenia a vyvrcholenie je skutočne prepracované.

V závere knihy som bola mimoriadne spokojná a autorke odpúšťam jej nevydarený a nepútavý úvod. Pretože ukončenie prvej časti série prinieslo napäté vyvrcholenie a zároveň objasnilo udalosti pre pokračovanie! :)