piatok 6. septembra 2019

RECENZIA: Hakan Nesser - Sieť

Žáner: krimi, detektívky
Séria: Van Veeteren
Počet strán: 288
Originálny názov: Det grovmaskiga nätet

Stredoškolský učiteľ Janek Mitter sa v jedno ráno prebudí s ukrutnou bolesťou hlavy a nájde svoju ženu mŕtvu vo vani. Je si takmer istý, že vrahom nie je, ale obhájiť sa nevie. V osudný večer s manželkou popíjali a on si na nič nespomína. Skutočnosť, že pred príchodom polície byt starostlivo upratal, o nevine nesvedčí. Mittera zatknú a obvinia. Napriek nedostatočným dôkazom ho odsúdia a nariadia ústavnú liečbu.
Prípad zaujme komisára Van Veeterena, uzavretého, cynického a svojrázneho muža so sklonom k hrubosti a melanchólii. Len čo sa pustí do skúmania pozadia vraždy, ukáže sa súvislosť so zvrátenou rodinnou históriou. Van Veetern postupne preniká do temnej siete vzťahov, lenže vyšetrovanie skomplikuje druhá, ešte zvláštnejšia vražda.

Dnes vám prinášam recenziu na knihu, ktorá patrí do žánru, ktorý u mňa nie je taký bežný. Ako ste si na našom blogu mohli všimnúť, krimi/detektívky naozaj nečítame často. Priznám sa však, že aj napriek tomu mi každý rok pribudne minimálne jedna na poličku. Totižto aspoň raz za rok ma nejaká tá krimi zaujme a tak sa po nej rozhodnem siahnuť. Sieť bola takouto voľbou a môžem vyhlásiť, že rozhodne neľutujem, že mi obohatila knihovničku.

Sieť je skutočne útla knižka. Niekto by možno povedal, že je to veľmi krátke, no myslím si, že pre tento príbeh to úplne postačuje. Kriminálno - detektívna zápletka obsahuje všetko potrebné. Už samotná anotácia poukazuje na tajomstvo a nezrovnalosti a tých si pri čítaní užijete hneď niekoľko. Samotný dej je rozdelený na niekoľko časových období, ktoré sú z hľadiska dejového spádu rozumné.
Do príbehu sa začítate okamžite. Autor totižto pre napredovanie v deji využíva prevažne priamu reč, ktorá to celé urýchľuje a vedie k tomu podstatnému. Priznám sa, že po prvom časovom období som zostala prekvapená a s otázkou na perách: Ako toto bude pokračovať? Rozhodne som neočakávala vývoj deja ako si ho autor pripravil. Každopádne som nezostala sklamaná. Autor si všetko premyslel a pospájal, aby to jednak všetko do seba zapadlo a zároveň bolo aj pútavé, či prekvapivé.
Sieť sa mi páčila aj tým, že som nedokázala predpovedať, čo sa stane ďalej, akým smerom sa autor vyberie.
Súčasne príbeh obsahuje napätie, prekvapenia, zavádzajúce situácie. Všetko pre to, aby to bolo pútavé.

Sieť sa mi čítala ľahko a rýchlo. Súvisí to aj s postavami. Komisár Van Veeteren pôsobí od začiatku sympaticky a to aj napriek tomu, že je nevrlý, drzý a hrubý. Nie sú to práve tie najkrajšie vlastnosti, ale k nemu jednoducho sedia. Jeho vystupovanie je suverénne, priamočiare a zároveň vedie k uspokojivým výsledkom. Vedľajšie postavy boli pomerne len spestrením deja, určite nemali hlbšie spracovanie, ale akosi mi to pri čítaní nevadilo, pretože komisár to dokázal utiahnúť aj sám.

Sieť pre mňa bola oddychovkou. Prečítala som ju za dva dni a zostala som milo prekvapená. Je pútavým čítaním a dokáže zaujať. Pre skúsenejších čitateľov v žánri krimi/detektívky to môže byť slabé čítanie, no pre niekoho, kto sa k tomuto žánru dostane raz za čas, to je dobrá voľba.