RECENZIA: Cassandra Clare - Nástroje smrteľníkov ( Mesto kostí, Mesto popola, Mesto skla)

Cassandra Clare - Mesto kostí

Žáner: fantasy
Séria: Nástroje smrteľníkov
Počet strán: 448 strán
Väzba: brožovaná
Originálny názov: City of Bones

Pätnásťročná Clary Frayová sa v nočnom klube stane svedkom vraždy – vraždy, ktorú spáchali traja tínedžeri so zvláštnymi tetovaniami na tele a s prapodivnými zbraňami. Stačí len okamih a všetky telá jej zrazu zmiznú pred očami. Potom je naozaj ťažké zavolať policajtov, aby vyšetrili vraždu neviditeľnej obete neviditeľnými tínedžermi. Tak sa Clary prvýkrát stretla s Jaceom, Tieňolovcom, ktorý zbavuje náš svet démonov. Clary je vtiahnutá do Jaceovho sveta, jej mama zmizne a ju napadne démon. Ale prečo majú démoni záujem o Clary a jej mamu? A prečo Clary ako jediná vidí Tieňolovcov a svet démonov?

Cassandra Clare - Mesto popola

Séria: Nástroje smrteľníkov
Počet strán: 416 strán
Väzba: brožovaná
Originálny názov: City of Ashes

Clary si želá, aby sa jej život vrátil do normálnych koľají. Ale čo je normálne, keď je Tieňolovkyňou vraždiacou démonov, jej mama leží v kóme vyvolanej čarami a zrazu všade naokolo vidí Dolnosveťanov, ako sú vlkolaci, upíri či víly? Keby nechala tento svet za sebou, mohla by sa venovať svojmu skutočnému priateľovi Simonovi. Tieňolovci sa jej však nechcú vzdať - hlavne jej nádherne neznesiteľný brat Jace. Aby Clary zachránila svoju mamu, musí sa spojiť s nebezpečným Tieňolovcom Valentinom, ktorý je pravdepodobne šialený, určite nebezpečný a navyše je to jej otec. V New Yorku sa však dejú zvláštne veci. Niekto vraždí deti Dolnosveťanov. Je aj za týmto Valentine? A ak áno, o čo mu vlastne ide? Keď zmizne aj druhý z Nástrojov smrteľníkov - Meč smrteľníkov - prichádza desivá Inkvizítorka, aby si posvietila na Jacea. Ako ho má Clary zachrániť?

Cassandra Clare - Mesto skla

Séria: Nástroje smrteľníkov
Počet strán: 496 strán
Väzba: brožovaná
Originálny názov: City of Glass

Jocelynin život je naďalej v ohrození. Clary ju chce zachrániť, a tak musí navštíviť Mesto skla, domov všetkých Tieňolovcov, aj napriek tomu, že vstupom do mesta porušuje všetky zákony. Až na mieste sa dozvedá, že Jace ju tam vôbec nechce a jej najlepší kamarát Simon skončil vo väzení. Tieňolovci totiž nedôverujú upírovi, ktorému neškodia slnečné lúče. Valentine zoskupuje svoju armádu démonov, s ktorou chce zničiť všetkých Tieňolovcov. V zmätku prichádzajúcej vojny sa musia Tieňolovci rozhodnúť, či budú bojovať po boku s upírmi, vlkolakmi a ostatnými Dolnosveťanmi, alebo proti nim. Jace si postupne uvedomuje, čo všetko je ochotný riskovať pre Clary, ktorá musí sústrediť svoju nové schopnosti, aby ochránila Mesto skla – ale za akú cenu? Láska je jedným zo smrteľných hriechov a tiene minulosti sa načahujú za Clary a Jaceom, ktorí sa musia postaviť Valentinovi.

Až mi je trápne sa priznať, že túto sériu som čítala až teraz, keď vyšlo jej nové vydanie, ktorého obálky sú úžasné. Raz som mala požičaný doma výtlačok tejto série z roku 2012, no sestra ma predbehla v čítaní a na základe jej záporných pocitov z knihy som sa nakoniec neodhodlala k jej čítaniu. No našťastie som túto osudovú chybu mala možnosť tento rok napraviť. Aj keď je pravda, že knihy od tejto autorky čítam o čosi chaotickejšie, než by som chcela, pretože ako prvú knihu som od nej čítala prvý del série Tajomná temnota, a až spätne som sa vrátila k sérii Nástroje smrteľníkov. No neľutujem to, pretože radšej neskoro ako nikdy.
     A autorka si ma svojím štýlom písania získala už po pár prečítaných stranách, aj keď musím asi hneď na začiatok podotknúť, že miestami sa tam na môj vkus nachádza až veľa opisov, ktoré mi prídu nepotrebné. Beriem, že opisy na objasnenie fantasy sveta, kde vystupuje množstvo fantasy postáv, je potrebné do značnej časti opísať a čitateľovi ozrejmiť, aby sa vedel v deji orientovať, no dlhšie opisy prostredie, kde sa postavy práve nachádzajú, alebo dlhšie opisy ich pocitov, ktoré ako som mala pocit, som už mala zmapované odpredu aj odzadu, a oni sa v deji stále a neustále objavovali, tak to ma mierne zamrzelo a málinko pokazilo dojem s čítania. Ale tak to je u mňa a ja a opisy vážne nejdeme k sebe. Ale, zas aby som nebola len negatívna, tak autorka perfektne prepracovala všetky postavy snáď do tých najmenších detailov. A nielen tie hlavné postavy, ale všetky rad radom bez rozdielu na to, či sú hlavné alebo pre dej takmer nepodstatné. Všetky časti sú písané z pohľadu tretej osoby, a tak počas čítania máme prehľad o všetkých potrebných udalostiach, ktoré sa odohrávajú aj mimo diania hlavných postáv.
Celý príbeh sa točí okolo hlavnej hrdinky Clary, ktorá si počas svojho života myslela, že je obyčajný smrteľník a už vonkoncom nemala tušenie o existencií Tieňolovcov. A ani len v tých najodvážnejších snoch sa jej nezdalo, že práve ona je jednou z Tieňolovcov, ktorých úlohou je zbavovať svet démonov. Po tom ako sa pred Clary ukáže svet, ktorý bol kvôli čarom doteraz skrytí, všetko v jej živote sa začne meniť. Zrazu vidí všetkých upírov, férov, vlkolakov a ostatné tvory. No čo je dôležitejšie, vrhá sa do tohto sveta, aby zachránila svoju mamu, ktorá sa ocitla v kóme, ktorá bola vyvolané čarami, aby ochránila seba a tajomstvo, ktoré sa viaže k jednému predmetu. To je len zlomok toho, čo všetko táto séria ponuka. Vojna medzi Tieňolovcami a Valentinom, ktorý zoskupuje svoju vlastnú armádu, aby svet "očistil" od všetkých Tieňolovcov. Do toho všetko to dianie okolo Clary, Jacea, Simona, Alexa, Isabelle a tajomstvá, klamstvá a napätie, ktoré sa okolo nich neustále točí, vám zaručí sériu, pri ktorej sa nikdy nebudete nudiť. A do toho všetkého vojna, ktorú rozpútal Valentine aj s jeho klamstvami.
Pri fantasy sériach, mám vždy problém s načrtnutím základnej dejovej línie, bez toho aby som prezradila viac, než by som chcela a myslím, že niekedy to je až nemožné. A tak ani nejdem ďalej v deji pokračovať.
      No ešte jednu myšlienku, by som chcela s vami zdieľať a to, že na moje veľké potešenie a nakoniec aj sklamanie, som zistila, že táto séria ma ešte ďalšie tri časti. No skončila som v polovici štvrtého dielu s myšlienkou, že táto séria mohla úplne uspokojivo končiť Mestom skla. No asi v tom boli veľké peniaze a autorka sa rozhodla sériu natiahnúť ešte o ďalšie tri časti. Štvrtý diel bol pre mňa nezáživný a zápletka sa mi zdala úplne umelo a nasilu vytvorená. A čítanie už pre mňa nebolo potešením, ale skôr pocitom, že už to nejak dobojujem, keďže nemám rada rozčítané série. Takže nateraz som sa uspokojila s tým, že záver tretieho dielu beriem ako ukončenie série a možno časom dostanem chuť túto sériu dočítať. Keďže prvé tri diely boli super, a vážne skvelým čítaním, ktoré bolo plné všetkého čo má mať správne fantasy.