RECENZIA: Richelle Mead - Polnočný klenot

Polnočný klenot (Diamantový dvor 2)Žáner: YA
Séria: Diamantový dvor
Diel: 2.diel
Počet strán: 376 strán
Originál názov: Midnight Jewel

V druhom diele sa vďaka novej rozprávačke Mire, dievčaťu, ktoré sa odvážilo bojovať za svoju slobodu, ponoríte do temného politického podsvetia Cape Triumphu. Vojna donútila Miru opustiť domovinu a nájsť si miesto v novej krajine, ktorá sa k nej však správa nevľúdne. Vrtkavý osud jej dopraje príležitosť uniknúť z nepriateľského sveta a pridať sa k Diamantovému dvoru, ktorý je školou a zároveň obchodnou spoločnosťou. Chudobné dievčatá v nej dostávajú príležitosť zmeniť sa na dámy z vyššej spoločnosti a neskôr si nájsť mocných a bohatých manželov v Novom svete. Mira však aj tu naráža na urážky, a to nielen od dievčat z Diamantového dvora, ale aj od nápadníkov – mužov, ktorým by sa jedného dňa mala oddať. Nájde si však aj skutočné priateľky – otvorenú služobnú Adelaide a ambicióznu práčku Tamsin. Vo dne robí, čo sa od nej očakáva, učí sa etiketu a zvyky, ktoré jej pomôžu získať anonymitu. No v noci sa vydáva na iné chodníčky – a ak niekto odhalí, čo robí, môže ju to na najvyššom súde v Adórii stáť to najcennejšie. Polnočný klenot je výnimočný príbeh dievčaťa, ktoré nemá veľa možností, no odvážne si vytvorí nové, nájde lásku, vášeň, celoživotné priateľstvo a možno aj cestu k slobode.

Pri knihe Polnočný klenot som trošičku váhala, či sa opäť raz začítať do  podsvetia Cape Triumphu. Mala som totiž mierne obavy, že ma tento príbeh nebude až tak baviť, keďže dej sa odohráva súbežne s prvým dielom tejto série, akurát že sa zameriava na inú hlavnú hrdinku. A z časti som mala pravdu, pretože v určitom okamihu sa deje prelínali, no našťastie to nebolo také rušivé ako som spočiatku myslela.

Čo sa týka spôsobu akým je kniha napísaná, tak musím sa priznať, že autorkin štýl mi nevyhovuje až tak ako by som si predstavovala. Na môj vkus tam bolo akosi viacej opisu, ktorý neustále na mňa pôsobil rušivým dojmom a jednoducho som sa nevedela zbaviť pocitu, že ten opis tam proste nemá čo robiť. Tento opis považujem za zbytočnú vatu, ktorá nahnala len počet strán a podľa mňa znížila kvalitu príbehu, ktorý by bol inak vážne skvelý, teda až na pár pasáži, kedy som mala dojem, že čítam o ničom a len prehadzujem strany, na ktorých sa nič podstatné, zaujímavé alebo iným spôsobom dôležité stalo.
Na druhej strane čo mi vyhovovalo bolo, že kniha je napísaná v prvej osobe z pohľadu Miry  hlavnej hrdinke.
   Mirabel Viana ako postava bola pre mňa o čosi zaujímavejšia ako Adelaide, z prvého dielu. S Mirou sa život nemaznal, a už od malička to mala ťažké. Kvôli nepokojom a vojne musela opustiť svoju rodnú zem, prišla o rodinu - o otca, ktorý ju využíval pre svoje účely, o domov a teraz je na úteku. No ostal jej brat - Lonzo, ktorý sa ocitá v Novom svete, kde končia akékoľvek stopy po ňom. A práve pre neho je Mira rozhodnutá urobiť čokoľvek, aby ho znovu našla a aby ho zachránila. A práve na základe týchto udalostí sa Mira ocitá na Diamantovom dvore, kde stráca svoju slobodu a musí zaprieť samu seba a zmeniť svoje spôsoby, reč, správanie a vystupovanie, aby bola vhodnou manželkou pre vyššie postavených ľudí v Novom svete - v Adórií.
   Miru som si pre jej odvahu, láskavosť a zmysel pre spravodlivosť obľúbila už v prvom diele, no v tomto diele mi jednoducho prirástla k srdcu a ako postava bola jednoducho skvelá, i keď ma vedela niekedy svojou prudkou a prchkou povahou mierne vytočiť, no o to zaujímavejšie bolo čítanie.

Čítať opäť udalosti z Diamantového dvora nebolo pre mňa už natoľko zaujímavé ako v prvom diele, no mala som pocit, že autorka sa mu už našťastie nevenuje tak podrobne ako to bolo v Diamantovom dvore. Podstatná časť príbehu sa skôr zameriavala na nočné výlety Miry, kedy sa snažila docieliť ako svoje zámery tak aj spravodlivosť. Dokonca sa stala pirátkou a pomáhala chudobným.
   Výhodou tejto knihy je, že na scéne sa objavuje sympatický a cynický Grant Elliott, ktorý je všetko možné len nie gentleman. Je to nadmieru záhadný, všadeprítomný muž s komplikovanou povahou, ktorý si vás i napriek tomu dokáže podmaniť a vy si ho musíte len a len obľúbiť ako tomu bolo aj o Miri. Grant to tiež nemal v živote jednoduché a jeho cesta bola nesmierne hrboľatá a kľukatá až sa nakoniec ocitol v strede všetkých udalostí.

Čo sa mi na knihe najviac páčilo, že dej v nej bol pre mňa zaujímavejší než v Diamantovom dvore, ten mi totiž pripomínal Selekciu, ktorá sa točila okolo krásnych šiat, šperkov atď. zatiaľ čo Polnočný klenot sa tejto téme venoval len veľmi povrchne a udalosti na Diamantovom dvore boli zhrnuté v pár kapitolách a po tých sme sa mohli vydať do sveta dobrodružstiev, klamstiev, záhad, napätia, lásky, vášne, odvahy atď.

Hodnotenie: 3,5/5