utorok 10. júla 2018

RECENZIA: Becky Albertalli - Ja, Simon ... proti pravidlám Homo Sapiens

Žáner: YA
Počet strán: 296
Originálny názov: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda

Simon vie o Blueovi toto: je to fakt zábavný, nenormálne múdry, no aj trochu plachý chalan. Simon však vôbec netuší, KTO vlastne Blue je. Chodia pritom do tej istej školy a už mesiace si vymieňajú e-maily, v ktorých si píšu tie najintímnejšie tajomstvá. Potom sa jeden z mailov dostane do nesprávnych rúk a Simonov svet je zrazu hore nohami. Nielenže sa stane obeťou vydierania, ale hrozí, že nesmelý Blue navždy zmizne zo Simonovho života. O tom, koľko pravidiel bude musieť Simon porušiť, aby si vybojoval právo na lásku, sa dočítate v jednom z najkrajších milostných príbehov za posledné roky. V júni 2018 sa môžete tešiť aj na jeho filmové spracovanie!

Za poskytnutie výtlačku ďakujem kníhkupectvu Panta Rhei.

Kniha Ja, Simon je čitateľmi označovaná za prelomovú ale i humornú a oddychovú. Prináša pohľad do témy LGBT, ktorá zostáva v súčasnej dobe pomerne nepochopená. Predpokladám, že cieľom autorky bolo podať romantický príbeh, ktorý však nie je úplne klasický, a ponoriť čitateľa do ľúbostného vzťahu pozostávajúceho z dvoch chlapcov. Poukázať na to, že aj takýto vzťah je vlastne veľmi podobný tomu klasickému - chlapec, dievča.

Ako každý tínedžer aj Simon prežíva svoju prvú lásku, avšak nie k dievčaťu. Dopisuje si s chlapcom, ktorý sa skrýva pod prezývkou Blue. Sú z rovnakej školy, ale keďže si obaja dopisujú pod prezývkami, tak netušia kto sa v skutočnosti za nimi ukrýva. Neodhaľujú o sebe priveľa detailov, aby sa nedopátrali ku skutočnej identite a tak je to pomerne vzrušujúce a záhadné.
Všetko sa odohráva na virtuálnej báze a o ich sexuálnej orientácií nikto nevie. No príde čas, keď sa Simon už nebude chcieť ukrývať.

Ohľadom Simona sa už dávno pred slovenským a českým vydaním hovorilo s nadšením. Musím sa priznať, že téma LGBT nie je niečo, čo by som vyhľadávala a reálne som s ňou v knižnej podobe ešte nestretla. Ale život je o tom, aby sme skúšali nové veci a tak som si povedala, že si Simona prečítam. Kvôli veľkému ošiaľu a chválam som mala veľké očakávania, avšak po prečítaní som si utvorila trošku iný názor ako väčšina čitateľov.
Simon nebol síce úplne sklamanie, no nebol ani knihou na ktorú by som s nadšením spomínala.

Simon je príbeh o poznávanní a priznávaní si svojej sexuality. Sexualita, predovšetkým homosexualita  je často diskutovanou témou, na ktorú sú rôznorodé názory. Niekým odsudzovaná, inými tolerovaná. Kniha z pera Becky Albertalli presadzuje myšlienku tolerancie, čo sa prejavuje hlavne tým, že po Simonovom priznaní ho ľudia neprestávajú mať radi a ani ho neodsudzujú. Tak by to malo fungovať aj v reálnom svete, ale v tomto zmysle to na mňa pôsobilo z autorkinho pera až príliš zidealizovane. Všetci vieme, že aj kvôli sexuálnej orientácií dochádza ku šikane, násilnostiam, výtržnostiam a podobne. Na druhú stranu tým autorka dala ľudom radu alebo respektíve odporúčanie, ako by sa mali správať - že by nemali byť zlí a jednoducho nechať ľudí takých, akými chcú oni sami byť. Každý je si strojcom svojho šťastia a pokiaľ je to môj život, mám si ho žiť ako chcem. Z určitého hľadiska je príbeh o Simonovi takou malou utópiou.

Poznávanie seba samého je taktiež ústrednou myšlienkou. So Simonom si budete určite rozumieť. Trápia ho veci ako každé dieťa na strednej škole, uchováva si detinské či drobné tajomstvá pred rodinou. Užíva si život. Je priateľský, skromný, hanblivý ale aj zábavný či odvážny.

Myšlienka knihy je dokonalá. Nesie v sebe poučenie, toleranciu, odvahu, vyrovnanosť. Z pohľadu záživnosti čítania ale z môjho hľadiska nejde o takú kvalitu. Ja, Simon na mňa pôsobil monotónne. Počas celého čítania som na niečo čakala a stále mi v tom niečo chýbalo. Príbeh sa niesol v jednej rovine a nenastalo žiadne vychýlenie, pri ktorom by som zostala prekvapená, či šokovaná. Aj samotné odhalenie Blueovej identity nepredstavovalo také prekvapenie. Jednoducho som prijala fakt, kto to je, ale hlbšie emócie to vo mne nevyvolalo. Nenazdala som sa a bol koniec, v rovnakom štýle ako sa nesie celý príbeh. Zavrela som knihu, odložila ju, no zostala som po nej akási "prázdna".

Pointa knihy: NO HATE. Taktiež no hate, ale mňa Simon neuchvátil. Uznávam, že mal skvelú myšlienku ukázať ľuďom, že sme všetci rovnakí bez ohľadu na všetko, že by sme sa mali tolerovať a podporovať. No hlbšie sa ísť nedá, pre mňa je Simon jednohubka, ktorá mi neublížila, no nezanechala vo mne spomienku či nadšenie.

HODNOTENIE: 3/5