piatok 22. júna 2018

RECENZIA: Leigh Bardugo - Kráľovstvo podvodníkov

Séria: Six of Crows
Počet strán: 560
Originálny názov: Crooked Kingdom

Kaz Brekker síce zvládol zdanlivo nesplniteľnú misiu, no doplatil na svoju achilovku a nenahraditeľný člen Zberby padol do pazúrov jeho protivníka. Podarí sa prefíkanému vodcovi bandy zosnovať ďalší diabolský plán? A najmä, dokáže táto nevyspytateľná partia vyvrheľov prekonať samých seba, aby odvrátili katastrofu, čo hrozí svetu, ktorý ich odvrhol? Pokračovanie dobrodružstiev Vranej šestky prináša poriadnu dávku akcie a napätia v príbehu plnom nepredvídateľných zvratov, zamotaných vzťahov a výnimočných osobností týchto sympatických antihrdinov.

Odvtedy ako Kaz Brekker spolu so svojou bandou prenikol a ušiel z nepreniknuteľnej pevnosti Ľadový dvor neubehlo tak veľa času. Kráľovstvo podvodníkov nadväzuje na záverečné udalosti z prvej časti a ponúka nám pohľad na to, ako si Kaz poradí s ďalším problémom, ktorý predstavuje podlý kupec menom Jan Van Eck. Taktiež musí myslieť aj na záchranu svojho Pavúka - Inej, ktorá padla do zajatia. A keďže sa jedná o pokračovanie Vranej šestky, ktorá bola komplikáciami a akciou nabitá, môžete si byť istí, že v rovnakom duchu sa nesie aj pokračovanie.

Rovnako ako pri prvej časti sa nebudete nudiť ani v úvode. Autorka ide ihneď k veci a nedáva vám priestor pomaly si pospomínať na postavy a ich zaradenie. V konečnom dôsledku sa jedná o správny krok, pretože dej napreduje a nie sú v ňom zbytočné naťahovania v súvislosti s opätovným predstavovaním či flashbackmi. Jednoznačne to nie je ani na škodu, pretože postavy si zaradíte rýchlo. Nejde si ich zameniť a po pár vetách je vám jasné, kto je kto a aký príbeh nosí každý z nich.
   Ako najväčšie plus či už Vranej šestky alebo Kráľovstva podvodníkov vnímam výstavbu príbehu a neustále sa vpred vyvíjajúci dej. Ani pri jednej strane sa nenudíte a priam hltáte každé slovo, ktoré autorka pre vás, ako čitateľa, naservírovala. Medzi plusy zaraďujem taktiež aj autorkinu fantáziu, správne načasovania a logické zmýšľanie, ktoré vštepila postavám. Naozaj nenájdete chybičku v plánoch a vôbec nemáte v priebehu čítania pomyslenie na to, že niečo do niečoho nezapadá. Leigh Bardugo naozaj dáva svojim spracovaním najavo, že jej na svojom diele záleží. Vyhráva sa s detailami, nemárni čas nepodstatnými informáciami či opismi. Podstatné je napredovanie a taktiež starostlivosť o postavy.

Postavy sú rovnaké ako vo Vranej šestkej. Opäť máme k dispozícií striedanie pohľadov - každá kapitola rozprávaná z pohľadu inej postavy. Každý pohľad sa dokonale dopĺňa s ďalším pohľadom. Prostredníctvom takéhoto striedania máme možnosť spoznať postavy ešte detailnejšie ako vo Vranej šestke. Ak ste si k niekomu vybudovali sympatie, v Kráľovstve podvodníkov sa vám ešte prehĺbia. Autorka nás totižto zavádza do najtajnejších zákutí minulosti všetkých postáv a poskytuje nám pohľad napríklad na to, prečo je Inej taká skvelá povrazolezečka, či je Jesper iba obyčajný gambler alebo je v tom niečo viac, alebo prečo je Wylan svojim otcom tak odcudzovaný a mnohé iné. Máte sa naozaj na čo tešiť. Pri postavách máte presne stanovený ich charakter a nemusíte sa báť, že ich autorka bude ohýbať podľa toho ako sa jej to hodí. Keď už je niekto raz "studený čumák" tak ním aj zostane, nech sa deje čokoľvek. Moje dojmy z postáv sú len tie najlepšie.

Kráľovstvo podvodníkov je príbeh postavený v prvom rade na kvalitne prepracovaných postavách, akcii ale aj humore či emóciach. Všetko prežívate s postavami a nedokážete sa ubrániť žiadnym emóciam - zasmejete sa, poplačete si, zaradujete sa a tak ďalej. Je to kniha, v ktorej sa stále niečo odohráva - akoby ste bežali maratón bez prestávky. So žiadnou postavou sa ani na chvíľku nezastavíte. Autorka čitateľa necháva v behu a napätí počas celých 560tich strán. Nehovoriac o niekoľkých dejových líniach, ktoré sú v príbehu prítomné. Príjemným aspektom v deji je aj cestovanie po krajine, od najkrásnejších miest až po samú spodinu. K dispozícií je aj úvodná mapka pre lepšiu orientáciu.

Leigh Bardugo ma svojou sériou jednoznačne ohúrila. Nedokážem povedať asi ani jedno jediné krivé slovko a každému vrelo odporúčam po sérií siahnuť.