RECENZIA: J.P. Delaney - Tá predo mnou

Žáner: Psychologický triler
Počet strán: 384 strán
Originál názov: The Girl Before

Požiadavka je na prvý pohľad čudná, dokonca vtieravá ? a pre dve ženy, ktoré ju splnia, bude mať zničujúce dôsledky.
EMMA
Emma si po traumatickom rozchode hľadá nový byt, ale tie, ktoré jej realitní agenti ukážu, si buď nemôže dovoliť, alebo sa v nich necíti bezpečne. Jej predstavám vyhovie až dom na Folgate Street 1. Tento architektonický skvost zo svetlého kameňa má minimalistický dizajn, obrovské okná a vysokánske stropy či najmodernejšiu elektroniku. Nájomníčka však musí dodržiavať zvláštne pravidlá. Tajomný architekt, ktorý dom navrhol, si ponecháva úplnú kontrolu: nijaké knihy, nijaké ozdobné vankúše, nijaké fotografie alebo rušivé osobné predmety. Dom je navrhnutý tak, aby zmenil svojho obyvateľa ? a to sa mu aj podarí.
JANE
Jane po osobnej tragédii potrebuje nový začiatok. Keď jej ponúknu na prenájom dom na Folgate Street 1, okamžite ju zaujme pôsobivý priestor aj jeho odmeraný, ale príťažlivý tvorca a majiteľ. Jane sa do domu nasťahuje a čoskoro sa dozvie o predčasnej smrti predchádzajúcej nájomníčky, ktorá sa na ňu vekom aj vzhľadom dosť podobala. Keď sa Jane usiluje rozmotať klbko lží a zistiť pravdu, nevedomky sa správa podľa rovnakého vzorca, prijíma rovnaké rozhodnutia, stretáva sa s rovnakými ľuďmi a prežíva rovnaké hrôzy ako ona. Je však oveľa silnejšia ako nešťastná Emma.
ASTRID
Ďalšia žena na prenájom?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem kníhkupectvu Panta Rhei

Po dlhej dobe som čítala niečo, čo ma stiahlo späť do reality, pretože po dlhej dobe som čítala aj niečo čo nebolo romantické. Po pravde knihy, ktoré svojím žánrom sa radia k trilerom veľmi nevyhľadávam, avšak pri tejto knihe som spravila výnimku, pretože ma kniha okamžite zaujala svojou anotáciou.
     Už samotná anotácia je veľmi záhadná a tak je celkom logické, že ani samotný dej nebude odlišný a bude sa niesť v podobnom duchu ako anotácia.
Kniha ma zaujala nielen svojou anotáciou, ale aj samotným spôsobom akým je napísaná. Po pár krátkych kapitolách som zistila, že v knihe sa budem pravidelne stretávať s dvoma pohľadmi a to pohľadmi hlavných postáv. V prvom momente keď som začala čítať prvú kapitolu, bola som zdesená. Áno zdesená, pretože som si uvedomila, že v tejto kapitole sa nenachádza priama reč alebo aspoň nie tým klasickým spôsobom, t.j. vymedzená úvodzovkami. Bola to kapitola, z pohľadu Emmy
 a v podstate, všetky kapitoly z jej pohľadu boli takto písané. Ako keby išlo len o akési prerozprávanie. No hneď ďalšia kapitola, bola z pohľadu Jane a táto kapitola bola klasicky napísaná, takže pekne vyčlenená priama reč úvodzovkami. Musím sa priznať, že ma to veľmi prekvapilo a takejto nečakanej zmene som sa veľmi potešila, pretože išlo o niečo nové, s čím som sa v knihe nestretla.
     Takže celá kniha, ako som už spomínala, je písaná z dvoch pohľadoch, pričom jeden je z minulosti - Emma, a druhý pohľad, ktorý patrí Jane je z prítomnosti.
Kniha sa vážne skvelo a rýchlo písala, pretože kapitoly boli krátke, nenachádzal sa tu zbytočný opis a nabité množstvom informáciami, tajomstvami a nejasných vecí, že ja sama som sa nútila rýchlejšie čítať, aby som vedela čo sa stane.
      Príbeh sa zameriava na dve ženy, ktoré to nemali v živote ľahké a hľadajú si nový byt.
   Prvou ženou je Emma, ktorá po nočnom prepadnutí v byte svojho priateľa Simona hľadá spolu s priateľom nový bezpečný byt, kde by sa Emma cítila bezpečne. No pri obmedzenom rozpočte sa ťažko hľadá niečo pekné a v bezpečnej štvrti.
   Druhou ženou je Jane, ktorá porodila mŕtve dieťa dá výpoveď v robote a hľadá si nový byt. Avšak nájsť si niečo, keď je rozpočet veľmi obmedzený nie je ľahké.
Obe tieto postavy však mali to šťastie, že im po ponúknutý na prenájom
dom na Folgate Street 1. Podmienky tohto prenájmu si veľmi zvláštne a len málokto prejde výberovým konaním a nakoniec aj dostane tento byt na prenájom. Avšak nie len podmienky na prenájom, ale aj samotný dom je veľmi zvláštny. Pretože nájomca nemôže v toto dome mať žiadne osobné veci, musí dodržiavať prísne pravidlá a pravidelne musí vypĺňať určité dotazníky... A samotný dom svojim interiérom pôsobí veľmi chladne, drsne a sterilne. Žiadne koberce, vankúše, dekorácie, kvety, farby, nič...       Po pravde bolo zvláštne čítať dva pohľady dvoch žien, ktoré boli v niektorých udalostiach priam totožné. To bol jeden z dôvodov, prečo som chcela vedieť ako to celé dopadne. Napríklad Emma aj Jane sa zapletú s architektom domu na Folgate Street 1 - Edwardom Mankfordom. Ktorý od nich žiada tie isté veci, tie isté podmienky, dáva im tie isté veci a berie ich na tie isté miesta...
     Celá kniha a celý dej je jedna veľká záhada, ktorá sa nie a nie rozmotať. Veľkou záhadou je, ako Emma zomrela. Čo sa stalo, keď Edwardova žena aj s jeho synom zomreli pri výstavbe domu na Folgate Street 1. Čo majú susedia proti tomuto domu...Nebudem to ďalej rozvádzať, aby som vám nepokazila skvelý zážitok z čítania tejto knihy.

Do samého konca kniha bola jedno veľké prekvapenie, plná zvratov a nečakaných udalostí. Kniha bola skvelo napísaná, uveriteľným a nenásilným spôsobom. A bohužiaľ slovne sa toto všetko nedá opísať, tak aby som neprezradila príbeh, pretože tam bolo toho tak veľmi veľa a dosť veci boli spolu spojené. No kľúčové bolo, že prvý dojem na niektoré postavy vôbec nebol správny a to ma veľmi prekvapilo. Takže nejdem ďalej prezrádzať, ale na záver vám môžem knihu len a len odporúčať.