utorok 3. októbra 2017

RECENZIA: Sara Pennypackerová - Lišiak Pax

Žáner: beletria, deti - mládež
Vydavateľstvo: Stonožka
Počet strán: 248
Originálny názov: Pax

Chlapec Peter a lišiak Pax sú nerozluční priatelia, odkedy Peter líščie mláďa zachránil. Lenže jedného dňa sa stane čosi nepredstaviteľné. Otec narukuje do armády a prinúti Petra vypustiť lišiaka späť do divočiny. O chlapca sa má postarať starý otec, päťsto kilometrov od domova. No pre Paxa tam nie je miesto. A tak sa chlapec – napriek blízkosti vojny – vyberie svojho lišiaka hľadať. Pax medzitým vytrvalo čaká na svojho chlapca a vydáva sa na vlastné dobrodružstvo...
Oceňovaná autorka Sara Pennypackerová prináša čitateľom dojímavý príbeh o cene za vojnu a o sile priateľstva.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem kníhkupectvu Panta Rhei

Lišiak Pax nepatrí medzi knihy, ktoré som s nepokojným srdcom očakávala pred vydaním. Ide o knižku, po ktorej som sa rozhodla siahnuť po prečítaní niekoľkých recenzií. Vtedy som si uvedomila, že táto na pohľad a podľa popisu detská knižka, môže ukrývať prekvapenia a množstvo myšlienok, ktoré človeka posunú vpred, či ho prinútia zamyslieť sa nad istými momentami v živote. A ono to tak skutočne je.

Lišiak Pax naozaj pôsobí ako detská knižka. Pre dieťa je to dobrodružný príbeh chlapca a lišiaka hľadajúcich k sebe cestu, dospelí v tom vidia oveľa viac. Zatiaľ čo detský rozum to nevníma, dospelí vedia, že za slovami sa skrývajú silné myšlienky. Autorka ich tam vsunula veľmi prirodzene a priam bravúrne ich dokázala zamaskovať do jednoduchého príbehu. Skryť do detského príbehu ťaživé myšlienky vnímam ako veľký autorkin talent.
   Sara Pennypacker využíva bohatú symboliku. Nadväzuje na históriu, spoločenské problémy či spoločenské javy, pričom ich zahaľuje nevinným príbehom, kde si ale človek v každej vete uvedomuje, o čom autorka hovorí a dokáže si to preniesť na situáciu v dnešnom svete.

Príbeh čitateľ dostáva prostredníctvom pohľadu chlapca, ale i pohľadu lišiaka. Vytvára to akoby dve línie, ktoré sa šikovne prepájajú a krásne vystihujú tie najdôležitejšie idey.
   Obzvlášť silnou sa pre mňa stala myšlienka zaoberajúca sa tým, že človek prestal žiť v súlade s prírodou. Práve tieto momenty sú v knihe vyjadrené z pohľadu lišiaka Paxa, ktorý sa ocitne vo voľnej prírode a vníma hrôzy, ktoré sa období vojny dejú. Nie je teda prítomný len dopad vojny na ľudí, ale aj na zvieratá a práve tam sa ukazuje, aké ľudstvo vlastne je. Mňa pri čítaní sprevádzal smútok, pretože realita je presne taká, akú ju autorka skryto opísala. Ľudia nielenže prestali žiť v súlade s prírodou, ale prestali žiť aj v súlade s ľudstvom.
   V nadväznosti nato autorka dostatočne vystihla zmysel dôvery, lojality, oddanosti. Svojimi uváženými slovami dala týmto slovám jasný nezameniteľný obraz, ktorý človeka ujednotí v tom, ako to má v živote chodiť. Že nejde len o slová, ale ide predovšetkým o to, čo znamenajú.
   Existuje veľa myšlienok z Lišiaka Paxa, ktoré by som chcela rozobrať a opísať, avšak aký by to pre čitateľa malo zmysel. Každý chce predsa objaviť tie skryté veci sám a o tom to celé je.

Hodnotiť Paxa komplexne v tomto momente asi nebude také ľahké. Plánujem, že sa vrátim k re-readingu, aby som správne všetko pochopila a aby mi všetko zapadlo na správne miesta. Stále si myslím, že mi totižto niekoľko vecí ideovo uniklo. Už teraz sa na to úprimne teším, pretože tie myšlienky stoja zato.