nedeľa 10. septembra 2017

RECENZIA: Jana Pronská - Srdcom a mečom

Žáner: Historický román
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
Počet strán: 272 strán

Strhujúci príbeh našej najúspešnejšej autorky historických romancí, ktorej knihy už potešili vyše 100 000 čitateľov na Slovensku a v Čechách. Uhorský šľachtic Ardan Balaša prišiel pre intrigy mocného bána Mladena Subiča o všetko. Iba vďaka odvahe švagrinej Zorany ušiel z väzenia a ukryl sa v horách. Zorana za pomoc mužovi, ktorého od detstva milovala, zaplatila vlastnou slobodou: v kláštore ju prinútili vstúpiť do rehole. Po rokoch však opäť čelí Subičovej svojvôli, a tak musí presvedčiť zatrpknutého Ardana, aby sa domáhal spravodlivosti, len tak totiž môžu usvedčiť spupného veľmoža z intríg. Zorane sa to podarí a spolu sa púšťajú do neľahkého boja...

Za poskytnutie výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Preskoly.sk

Srdcom a mečom je už štrnástym románom našej skvelej a úspešnej slovenskej spisovateľky pani Jany Pronskej. Vždy keď zistím, že autorka ide vydávať nový román tak sa naň teším ako na Vianoce. A pri tomto románe tomu nebolo inak.

Ako som už napísala jedná sa už o štrnástym románom, ktorý sme si mohli od pani Pronskej prečítať. Ja osobne mám od nej prečítané všetky knihy a niektoré dokonca aj viackrát, pretože sa vždy rada k ním vraciam. A keď nemám náladu na žiadnu knihu, alebo keď sa neviem rozhodnúť čo chcem čítať, tak vždy siahnem práve po týchto knihách, i keď mám doma zásobu kníh, ktoré som ešte ani raz nečítala. Takže áno, tak trošku "závisláčim" na týchto knihách.

Ku knihám sa vždy s radosťou vraciam aj preto, že sú vždy skvelo napísané. Autorka ma skvelý štýl písania, ktorý ja priam zbožňujem, pretože sa tu nenachádza zbytočné množstvo opisu a taktiež dej vždy podá veľmi pútavo, až sa čitateľ nevie od knihy odtrhnúť.
Asi týždeň - dva pred tým ako som si prečítala Srdcom a mečom siahla som po knihe Zlatníkova chovanica, ktorá je jej prvým román. Takže som v podstate čítala knihy medzi ktorými bol približne 9 rokov rozdiel. A musím povedať, že bol tam aj citeľný rozdiel v príbehoch. Prvé romány, boli o dosť romanticky založené vždy s nejakou zápletkou, ktorá nás držala v napätí. No teraz to je tak, že človek už aj čaká, že sa príbeh začne rozuzľovať a chýliť ku koncu, no nie je to tak, pretože autorka nás drží v napätí až do samého konca. A taktiež hlavné zápletky sú o dosť zložitejšie a komplikovanejšie ako napríklad v Zlatníkovej chovanici. Taktiež sa tu vyskytuje viacej postáv, takže dej je o to pestrejší.

Taktiež veľmi oceňujem, že kniha nie je písané stále len z pohľadu jednej hlavnej postavy. Dosť často sa tu pohľady menia, a zameriavajú sa aj na iné postavy než je hlavná dvojica Ardana a Zorany.
Príbeh sa točí hlavne okolo týchto hlavných postáv, ktorým bolo v minulosti veľmi ukrivdene.
Ardan Balaša bol uhorský šľachtic, no na začiatku príbehu nie je nič viac ako len neznámy pastier oviec. To je totiž jediné čo mu ostalo po tom ako ho
bán Mladen Subič vďaka svojím podlým intrigám pripravil o všetko čo kedy v živote mal a dosiahol. Teda takmer o všetko, pretože mu ostal jeho život i keď si skoro všetci myslia, že zomrel keď bol uväznený. No vďaka odvahe a láske svojej švagrinej Zorany sa odtiaľ dostal. No zaplatila za to, keď ju mama dala do kláštora a tam ju prinútili zložiť sľub a tak sa z nej stala proti jej vôli rehoľná sestra.
Po rokoch však opäť čelia Subičovi a jeho "manierom" a tak je nutné, aby staré klamstvá a intrigy uzreli svetlo sveta a všetko sa dalo do normálu, tak ako to už dávno malo byť. Avšak cesta za spravodlivosťou nie je rovná a obsahuje veľa prekážok a tak to bolo aj v tejto knihe. Každá jedna stránka príbehu nám mala čo ponúknuť a dokázala si pozornosť čitateľa udržať od začiatku až do konca.

Tento najnovší román od Jany Pronskej môžem len a len odporúčať. Zaručená oddychová klasika, ktorá má čo ponúknuť a určite nesklame čitateľov.