sobota 16. septembra 2017

RECENZIA: Amie Kaufman & Jay Kristoff- Illuminae

Žáner: sci-fi, fantasy
Séria: The Illuminae Files
Počet strán: 608
Originálny názov: Illuminae

Píše se rok 2575 a dvě znepřátelené korporace jsou ve válce kvůli planetě, která je stěží něčím víc než obřím kusem kamene pokrytým ledem. Obyvatele o útoku nikdo nevaroval, nikomu na nich nezáleží. Kady je nucená spojit se s bývalým přítelem Ezrou a pod nepřátelskou palbou se snaží dostat k evakuační lodi, která oba dostane do bezpečí. Jenže po celé planetě se šíří zmutovaná epidemie. Úniková flotila se snadno může stát pastí a jejich hrobem.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem Alterego.sk

Illuminae je veľmi osobitné dielo, ktoré si určite zaslúži pozornosť čitateľov. Jeho osobitnosť spočíva v samotnom prevedení, ktoré sa výrazne odlišuje od ostatných knižných diel. Ak máte radi príbehy písané klasickou výstavbou, formou rozprávania, Illuminae asi nebude vaša voľba, pretože toho sa v ňom nedočkáte. Príbeh je čitateľovi podaný prostredníctvom dokumentov, bezpečnostných záznamov a rôznych obrázkových či iných materiálov.

Illuminae podáva príbeh z budúcnosti, v ktorom cestovanie do vesmíru nie je žiadnou výnimočnosťou, ale skôr bežnou záležitosťou. Konkrétne sa zameriava na osud troch flotíl a ich posádky, ktorým sa podarilo zvládnuť útok na Kerenzu a ktoré sa snažia ujsť pred nepriateľom - spoločnosťou BeiTech. Dej sa obohacuje aj o vírus, ktorý spoločnosť stihla na Kerenze vypustiť a ktorý sa prejavuje na čoraz väčšom počte ľudí na lodi. Ďalším problémom sa postupne stáva aj vedúca materská loď Alexander a predovšetkým jej umelá inteligencia.

Ako som spomínala, prevedenie je pomerne výnimočné. Keď som knihu rozbalila a prvýkrát uvidela, zľakla som sa hrúbky, no a po zbežnom prelistovaní som zostala priam vystrašená z toho, čo ma čaká, keďže som nevidela žiadny súvislý text, iba výstrižky a obrázky. Nabrala som hlboký nádych, odhodlanie a pustila sa do toho. Priznám sa, prvá polovica pre mňa bola menším utrpením. Dôvodom je, že mi čítanie prišlo trošku chaotické. Objavovalo sa veľké množstvo časových údajov, miest, ktoré som nedokázala tak rýchlo spracovať a spätné listovanie ničomu nepomáhalo. Nakoniec som tento problém vyriešila tak, že som sa na tieto údaje prestala priveľmi sústrediť a jednoducho som príbeh brala tak, ako nasledoval, takže postupne mi veci začali do seba pekne zapadať.
   Po prekonaní prvej polovice som zostala prekvapená, ako ma príbeh pohltil a ako veľmi som chcela vedieť, čo bude ďalej a aký príbeh naberie spád. Illuminae od druhej polovice totižto naberá nový rozmer a príbeh sa posúva na novú úroveň, kde nič nie je jednoznačné a komplikácie nastávajú na každom kroku. Už nie je možné predpokladať, akým smerom sa to bude uberať ďalej a či vôbec nejaké ďalej bude. Postupne sa v deji objavujú zvraty, prekvapenia, akcia a nevídané odhalenia, ktoré čitateľa preberú z pomerne monotónneho priebehu. Autori využili kvalitnú výstavbu, v ktorej všetko má svoje načasovanie a s ničím nie je nutné sa ponáhľať. Usudzujem, že knihe prospeli dvaja autori. Síce ide o rozsiahle dielo, ale vôbec sa rozsahom neuberá na kvalite. Naopak, všetko dopĺňa a vytvára ten správny čitateľský zážitok.

Hovoriť komplexne o postavách pri Illuminae je pomerne ťažké. Aby ste si nemysleli, postáv je v knihe veľa, no nie je o nich možné priveľmi hovoriť. Najviac sa toho dá povedať o Kady Grantovej, ktorá sa stane hlavnou ťahúňkou dejovej línie.
Kady bola miestami rozporuplná osoba. Na jednu stranu niečo spravila, ale na druhú stranu to následne ihneď ľutovala. Každopádne ako hrdinka si získala moju priazeň pre svoju odvahu, odhodlanie a predovšetkým nádej.
   Ostatné postavy čo to pre príbeh poskytnú, no ich postavenie vôbec nie je pevné či stále. Vstupujú a vystupujú z deja, keď to je potrebné, ale v konečnom dôsledku len Kady je vždy dôležitá.
   Na postavách sa pre mňa najviac zaujímavým stalo pozorovanie vírusu Fobos. Autori sa rozhodli opísať vírus, ktorý oberá ľudí o zdravý rozum a ich vykreslenie neraz naháňalo zimomriavky. Akoby ste sa ocitli v psycho filme.

Illuminae predstavuje netradičné čítanie, pri ktorom spoznávate nový druh výstavby príbehu a pri ktorom zisťujete, že nie všetky veci musia byť vždy podané za sebou a v súvislých vetách. V tomto prípade sa preukazuje, že fantázií sa medze nekladú a aj niečo naoko chaotické, je v skutočnosti kvalitné a premyslené do najmenších detailov. Takže, ak máte chuť na niečo nové, Illuminae môže byť vašou jasnou voľbou.

HODNOTENIE: 4/5