utorok 24. januára 2017

RECENZIA: Mia Sheridan - Archerův hlas

Žáner: NA
Vydavateľstvo: Baronet
Počet strán: 384
Originál názov: Archer´s Voice

Když Bree Prescottová dorazí do ospalého městečka Pelion ve státě Maine, doufá, že zde konečně nalezne mír, po kterém tolik touží. Zde se setká s Archerem Halem, mužem, který skrývá temná tajemství. Mužem, kterého ostatní nevidí.
Archerův hlas je příběh o ženě mučené vzpomínkami na jednu strašnou noc, a muži, jehož láska je klíčem k její svobodě. Je to příběh o mlčenlivém muži, který žije s trýznivou ránou, jež je důsledkem dávné děsivé události, a ženě, která mu pomáhá najít jeho hlas. Je to příběh o utrpení, o osudu a především o mocné síle lásky.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu

Mia Sheridan pre mňa nie je žiadnou novinkou. Už som sa s jej tvorbou niekoľkokrát stretla. Vo svojich dielach sa venuje rôznym sociálnym problémom, poukazuje na psychiku človeka a mnohé iné. S úplnou istotou ju nazývam "autorkou drám".  Musím povedať, že Archerův hlas ma svojou symbolikou, originalitou a celkovým dojmom okúzlil zo všetkých najviac.

Na prvý pohľad Archerův hlas nepôsobí vôbec originálne. Z anotácie kričí už tzv. knižné klišé. Hlavné postavy trpiace traumami, jedna pre druhú predstavujúce liek. Samotná autorka už podobné príbehy stvorila a iné autorky ich stvorili taktiež niekoľko. Talent Mie Sheridan však tkvie v tom, že aj v opakujúcej pesničke nájde skrytý tón, ktorý vynesie na svetlo sveta a ohúri ním čitateľov. Nie je nič krajšie, ako začítať sa do niečoho nového a neobjaveného.

Rovnako ako aj pri predchádzajúcich knihách, ide o príbeh, ktorý chytí za srdce. Jeho výstavba je založená na emočnej stránke. Vlk samotár Archer Hale a jeho nádej Bree Prescott. Téma otrepaná, no dobre zvládnutá. Tragika z toho srší priam ako z antickej tragédie, no pri čítaní to vôbec nepôsobí prehnane či nasilu. Naopak, vyznieva to veľmi reálne. Dokonca som ako čitateľ mala pocit, ako keby som čítala príbeh obyčajného smrteľníka z môjho okolia. Autorka sa dotkla asociálneho správania, ktoré nebolo úmyslom, ale skôr vyvolané tlakom okolia. Archer síce zažil traumu, mal právo na trochu asociality, no okolie mu v zlepšení stavu nepomáhalo. Skôr ho do odtrhnutia od reality podnecovalo. Ľudia skôr urážajú a šíria klebety ako keby mali využiť svoju dobrú stránku osobnosti a do niekoho sa vcítiť. Bohužiaľ, práve tento fakt je v knihe vystihnutý ba až zdôraznený nadmieru presne. Už tam sa na mňa vyvalila prvá vlna smútku. Ten sa v priebehu knihy stále viac a viac zintenzívňoval. Niekoľkokrát počas čítania mi prišlo nevoľno z chovania ľudí a ešte horšie mi bolo, keď som si uvedomila, že to zodpovedá skutočnosti. Akoby autorka nepriamou cestou navádzala ľudí, aby takí neboli a nerobili rovnaké chyby. Pretože následky môžu byť pre iných bolestivé.

Príbehová kostra sa zakladá na jednoduchosti. No to čo ju dopĺňa, ju robí výnimočnou. Detaily, ktoré síce na prvý pohľad vyzerajú jednoducho, no opak je pravdou. Až po čase zistíte, že sú značne prepracované. Týka sa to predovšetkým postáv. Tie na začiatku vôbec nie sú dokonalé a v priebehu príbehu sa vyvíjajú. Archer, s ktorým budete mať česť ku koncu, je úplne iný Archer, akého stretnete na prvých stranách. To isté platí aj pre ostatné postavy v príbehu. Môžem povedať, že aj po tejto stránke to autorka má perfektne zvládnuté. To, že do každej postavy vkladá srdce, že jej nie sú ľahostajné, je cítiť v celej knihe. Naozaj sa pre svoje postavy nadrela a nevenovala sa im len z núdze. Čo pre mňa, ako pre čitateľa, znamená veľa, pretože vďaka tomu ich dokážem lepšie pochopiť a obľúbiť si ich.

Čím viac by som o knihe prezradila, tým by som vás ukrátila o zážitok. Archerův hlas je veľmi silný príbeh, jeho tragika nevyznieva nútene a o to viac si ho obľúbite. Láska dvoch ľudí, ktorí sú od seba odlišní a pritom majú toľko spoločného. V tomto prípade naozaj dokážem veriť, že existuje osudové spojenie.