piatok 31. októbra 2014

Dušičky vs. Halloween

Október a november sú mesiace, ktoré sú charakteristické nie len príchodom zimy a jesennými prázdninami, ale predovšetkým aj Sviatkom Všetkých Svätých. 
Pre Slovensko a iné okolité štáty je to práve Všetkých svätých, no napríklad v Amerike, Anglicku je to Halloween.  
Pri zmienení slova Halloween každému napadne asi to isté. Deti chodiace po uliciach pýtajúce si sladkosti, vyrezávané tekvice, masky, kostýmy, upíri a mnohé iné strašidelné a hororové symboly. Takto vyzerá 31. október v západných krajinách. 

Čo je to Halloween?
Má počiatky v keltskej kultúre a bol to pohanský sviatok, nazývaný aj Samhain. Sú dve rôzne teórie, čo Samhain znamenal. 
Jedna hovorí, že je to sviatok mŕtvych, neživých a v tento deň sa vracajú duše mŕtvych do domova, aby našli svojích príbuzných. Príbuzní im na cestu svietili svietníkmi, ktoré predstavovali vydlabané dyne so sviečkami. A práve s týmto súvisí aj vznik masiek. Ľudia sa maľovali, aby sa ochránili pred zlými duchmi. 
Druhá teória vraví o nadvláde kňazov, ktorí v tento deň chodili po domoch a žiadali pre Boha dary a v prípade odmietnutia vynášali rozsudok "Trick or Treat" (dar alebo kliatba). 


Nezdá sa Vám, že Halloween sa v súčasnosti priveľmi odklonil od zámeru jeho vzniku? Čo má dnešný Halloween spoločný s tým minulým? Veľmi málo. V týchto dňoch ide v prvom rade len o materialistický sviatok, ktorý je v mnohých prípadoch šialený, morbídny a nezmyselný. Napríklad som minule v novinách videla príspevok, kde ukazovali kostýmový hit tohto roka. Išlo o kombinézu proti ebole. Nepríde mi normálne, aby sa niečo podobné predávalo a zožalo to taký úspech. Ebola je predsa vážna vec. Európa sa rozhodla opičiť po západe a aj na Slovensku sa pomerne rýchlo rozšíril "módny trend". Príde mi zvláštne ako sa ľudia chystajú na párty v kostýmoch a pomaly zabúdajú na sviatok Všetkých svätých. Pretože na Slovensku predsa ide o Všetkých svätých. Ide o to, aby sme zaspomínali na tých, ktorí medzi nami už bohužial nie sú. 

Možno to vyzerá, že Halloween neznášam, no pravdou je, že mi nijako neprekáža. Bude to asi tým, že ma netrápi. Len mi príde zvláštne, ako sa ľudia nechávajú ovplyvniť hlúposťami a opičia sa po iných s myšlienkou, že ide predsa  o niečo cool. Lebo jediným zámerom tohto sviatku je, aby obchodníci zbohatli a samotným ľuďom to prináša čo? Zábavu? V mnohých prípadoch áno, ale kostýmové párty sa predsa môžu konať aj celý rok. 
Keď som videla v stredu pochod detí zo školky, ktoré boli oblečené v maskách Vreskota, natreté krvou a podobnými vecami, tak ma to priviedlo k napísaniu článku a takisto ma zaujíma názor iných ľudí na tento sviatok. 

Čo vy a Halloween? 







7 komentárov:

  1. Halloween neoslavujem, ale nevidím na ňom nič zlé, ako to niekoho baví. Len vieš, ono Všetkých svätých podľa teba nie je materialistický sviatok? Lebo podľa mňa áno. Však na tom obchody zarobia ešte viac ako na Halloweene, lebo ľudia už od dobroty nevedia, aké kvety, vence a sviečky kúpiť, aby predčili ostatných. A hoci samotná myšlienka Všetkých svätých je pekná, nemám rada ani tento sviatok. Na zosnulých sa má spomínať po celý rok, nie len na tento sviatok. Pretože toto už nie je o zosnulých, ale o chvastaní sa a míňaní peňazí.
    Na ebolu mám tiež svoj názor (dosť podobný ako na prasaciu a vtáčiu a čojaviem ešte akú chrípku), takže možno trochu aj chápem tých, čo si za halloweensku masku vyberú práve tému eboly.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Máš pravdu. Tak široko som o tom nepremýšľala. V podstate sa už každý sviatok stal materialistickým.. nič už nie je také ako bývalo.. Proti Halloweenu nemám ani ja nič, vlastne ma nezaujíma v takom zmysle, že by ma hneval alebo čokoľvek, len mi príde zvláštne že Halloween akoby prebil sviatok Všetkých svätých.

      Odstrániť
  2. Mě osobně Halloween nevadí a třeba bych i zavedla to koledování. Je to skvělé a děti získají cukříky :3 Ale jinak máš pravdu, že je to hrozný marketingový tah lidí, kteří na tomhle cirkuse chtějí zbohatnou. Já bych je normálně vyhodila, takhle zneuctívat svátky. Halloween neslavím, jen někdy s nejlepší kámoškou si namalujeme obličeje a vyfotíme se. A tím to pro nás končí.. Ale je na každém, ať si tohle den užije jak chce :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako som spomínala, ani mne nevadí.. je mi to vlastne jedno, len som sa tak zamyslela a prišlo mi zvláštne ako ľudia preferujú tento sviatok. A vždy ide len o to, aby ich obrali o čo najviac peňazí. :)

      Odstrániť
  3. Toto je asi ten najlepší článok aký som kedy videla/čítala :-) Kebyže tam nieje napísaný twn pochod tak by som sa myslela že je to iba skopírované z internetu :-) krásny článok astrašne krásna štylizácia viet, stras dobre sa mi to čítalo a je to strašne krásny článok ako aj celý blog :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Všetko má taký význam, aký mu dáte. Pre niekoho je ten americký sviatok oslavou smrti pre niekoho neškodnou zábavnou párty. Pre niekoho je dušičkové obdobie materialistické pre niekoho je to čas spomienok, spojený s prejavením úcty a duchovným prežívaním. Kto čo hľadá, to tam nájde. Čo sú tvoje hodnoty? Status, peniaze? Tak nakúpiš honosné vence, drahé lampáše. Si veriaci? Tak je to pre teba obdobie, v ktorom si okrem spomienky na blízkych uvedomíš i vlastnú smrteľnosť a zvážiš ako žiješ.
    Prežívanie týchto sviatkov je otázkou postoja a vlastných hodnôt. Žijeme v dobe kultúrneho mixu a konzumu. So všetkým sa dá obchodovať. So životom i smrťou. Nie ja ľahké zorientovať sa a poznať vlastné hranice.
    Môj sviatok sú Dušičky, ale rešpektujem iné kultúry.
    No ťažko mi padne vidieť ako rodičia vlastným deťom kreslia krvavé mokvavé rany na tvár a telo. Ako krásne dievčatá chodia ku kozmetičke aby si znetvorili tvár hnisom...
    Sú miesta kam to patrí...divadlo, umenie. Ale tu mi to skutočne pripadá ako kult smrti. Nemám rada ani celý zombie boom, upírske bábiky, lebkové vzory. Hovorím si, kde sú tí odborníci na detskú psychológiu, čo chceli prerobiť rozprávku o Červenej čiapočke, lebo zlý vlk zhltol babku...a tu maškary, niektoré skutočne ako živé vzbudzujú strach a úzkosť. Svoje dvojročné dieťa by som tomu nevystavila.
    Mám rada vyrezané tekvice, blikajúce svetlo sviečky, zvieratká z gaštanov a jesennú prírodu plnú farieb.
    Prepychové kahance ma netrápia. Dám taký na aký mám a viem, že to nie sú ani vence ani lampáše s čím prichádzam k hrobu. :-)


    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)