RECENZIA: Tom Mead - Smrť a kúzelník

Žáner: detektívka
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
Séria: Joseph Spector
Počet strán: 272
Väzba: tvrdá väzba

Román Smrť a kúzelník ponúka čitateľovi napínavý prípad vraždy v zamknutej miestnosti, inšpirovaný detektívnymi románmi zlatého veku. Nadšencov klasickej detektívky zaujme pôsobivou atmosférou Londýna 30. rokov minulého storočia a naoko nerozlúštiteľnou záhadou.
Meadovi sa darí držať čitateľa v napätí až do samého konca, ktorý prináša uspokojivé rozuzlenie. Milovníci záhad budú netrpezlivo čakať na pokračovanie.
Publishers Weekly
Londýn 1936. Keď gazdiná Olive Turnerová nájde svojho zamestnávateľa - popredného rakúskeho psychiatra doktora Reesa - mŕtveho v zamknutej pracovni, inšpektor Flint zo Scotland Yardu si uvedomí, že bude potrebovať pomoc svojho dávneho priateľa Josepha Spectora, kúzelníka s výnimočným talentom riešiť nevysvetliteľné záhady. Spolu vypočúvajú pestrý rad podozrivých – doktorových pacientov a členov jeho domácnosti -, odhaľujú ich temné tajomstvá a snažia sa prísť na motív ohavného činu. Keď však dôjde ku krádeži vzácneho obrazu a k ďalšej vražde v uzavretom výťahu, obaja pochopia, že páchateľa musia vypátrať čo najskôr.

Smrť a kúzelník je detektívka s prvkami kúzelníckych trikov, čo sčasti napovedá aj samotný názov knihy. Mŕtvy psychiater v plne uzamknutej miestnosti, neprítomnosť smrtiacej zbrane, žiadne stopy. Prípad ako stvorený pre kúzelníka Josepha Spectora, ktorý polícii pomáha pri vyšetrovaní.

Už od úplného začiatku dokáže kniha zaujať. Všetko začína skutočne nevinne a čitateľ len čaká na ten zlomový moment - tajuplné úmrtie. A to prichádza v plnej paráde. Príbeh je rozdelený do niekoľkých ucelených častí, pričom každá sa nesie v znamení gradácie a ponúka stále nové zistenia, ktoré príbeh ešte viac zamotávajú. Každá z postáv ukrýva nejaké to tajomstvo, ktoré ju stavia v určitých momentoch do nie príliš priaznivého svetla. Je len na vás komu sa rozhodnete dôverovať. Vyšetrovateľ Flint a kúzelník Joseph Spector sú pred čitateľom vždy o krok vpred so svojimi zisteniami, takže sa nemusíte obávať, ak nebudete niečomu rozumieť. Ono to príde v ten správny okamih. Na pútavosti dodáva knihe okrem gradácie aj atmosféra. Historický Londýn a žiadne vynálezy modernej doby. Vyšetrovatelia sa musia spoliehať len na svoje zistenia a pozorovania.  Práve týmto ma Smrť a kúzelník a im podobné knihy vždy zaujmú a pohltia.

Autor má záujem, aby ste si na páchateľa posvietili spoločne a tak v závere vyčlenil kapitolku s  upozornením, že sa blíži finále. Keď si vyvodíte záver, kto by mohol za všetkým stáť, môžete sa vrhnúť na čítanie veľkého vyvrcholenia. Odhalenie prináša prekvapenia a jednotlivé odôvodnenia sú skutočne zamotané.
Smrť a kúzelník sa u mňa zaradila medzi pútavé oddychovky.