nedeľa 7. marca 2021

RECENZIA: Lucinda Rileyová - Dievča na útese

Žáner: romanca
Vydavateľstvo: Tatran
Počet strán: 368
Originálny názov: The Girl on the Cliff

Dievča na útese je príbehom troch generácií žien, ich lások. aj strát, obetí. Tento príbeh rozpráva o pohnutej láske, balete, bohatstve, chudobe a osirelých deťoch. Odohráva sa na viacerých miestach. Zavedie nás do Londýna v čase vojny, pochmúrneho a nebezpečného, do New Yorku plného bolestných spomienok a na západné pobrežie bezstarostného írskeho vidieka. Každé mesto zohrá v príbehu inú rolu, odhalí tajomstvá postáv a ukáže, aká dôležitá je spolupatričnosť.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran.
Dievča na útese prichádza na slovenský trh po úspešných dieloch série Sedem sestier a prináša opäť dokonalé spojenie historického románu s tým súčasným. Do toho všetkého vstupuje aj nádych romance a čitateľ dostáva všestranný zážitok.

Pri knihe Dievča na útese som sa stretla s viacerými názormi. Niektorí ju milujú, iní hovoria o miernom sklamaní oproti Sestrám. Nakoľko mám prečítané takmer všetky časti série (okrem Búrkovej sestry), môžem povedať, že Sestry sú skutočne dokonalé a vytvárajú bravúrnu sériu. Na druhú stranu ale môžem takisto s úprimnosťou prehlásiť, že Dievča na útese ma pohltilo a v istej miere som z neho zostala nadšenejšia ako z ktorejkoľvek Sestry.

Ako býva u Lucindy Riley zvykom, príbeh tvoria viaceré dejové linky zasadené do rôznych časových období. Zachytáva tak viacgeneračný príbeh plný neopísateľných osudov.
Ako prvú tu máme Graniu, ktorá uteká z New Yorku, opúšťa muža a  po strate bábätka hľadá útočisko vo svojej rodnej zemi pri rodine. Tam spoznáva malé dievčatko menom Aurora, ktoré stratilo matku a otec je skôr na cestách ako doma. Medzi rodinou Granie a Aurory však odnedávna vládne napätá atmosféra a jej dôvod sa Grania postupne dozvedá z rozprávania matky a dokumentov z minulosti.

Kniha na mňa zapôsobila od prvých strán a vnímam ju ako emočnú záležitosť. V prvom rade ukazuje pohľad na viaceré problématické životné udalosti či situácie. Vykresľuje neľahký život počas vojny, jej dopad na ľudských jednotlivcov a prekonávanie hrôz. V istých etapách sa zameriava na výchovu detí a poukazuje aj na problémy zanedbanej výchovy, pričom slabé detstvo môže byť pre jednotlivca skutočne rozhodujúce o budúcnosti. Vykresľuje stratu blízkych a ľudské trápenie.
Mňa osobne očarilo vykreslenie vzťahov a ich silný charakter.
Autorka dáva do svojich postáv všetko. Obdarí ich radosťami, strasťami, dobrými vlastnosťami ale aj tými zlými. Zároveň ich rozvíja a ponúka tak priestor pre ich zmenu. Zakladá si na sile ľudskej osobnosti aj s jej chybami. Na druhú stranu ale postupom deja ukazuje ich posun vpred s cieľom poučenia. A to dôležité, postavy sú obyčajné a uveriteľné. Iba vybraní jednotlivci z masy, s ktorými sa dá ľahko nájsť sympatia. S tým súvisia aj ich osudy, ktoré sú tak prirodzené a neprehnané.

Lucinda Riley má nielen cit pre detail ale aj pre správne načasovania. Vie kedy jednotlivé dejové linky striedať, ako ich k sebe zladiť a pritom nechať pre čitateľa aj pocit tajomna. Ukrýva v rukáve svoje esá a aj keď ich čitateľ niekedy prekukne, neuberá to na pútavosti či očarenosti.

Dievča na útese je jednoducho príbeh plný emócií. Je miestami smutný, miestami tragický, ale v konečnom dôsledku nádherný. Odhaľuje silné osudy z minulosti aj prítomnosti. Mňa osobne kniha rozplakala, čo sa mi už dávno nestalo.