RECENZIA: Jeanine Cumminsová - Americká zem

Žáner: svetová beletria
Vydavateľstvo: Vydavateľstvo Tatran
Počet strán: 360
Väzba: Pevná s prebalom
Originálny názov: American Dirt

Lydia Pérezová urobila v živote jedinú, no o to fatálnejšiu chybu. Vydala sa za investigatívneho novinára, ktorý mal odvahu zverejniť informácie o mafiánskych praktikách. A to sa v Mexiku, kde životy ľudí ovládajú gangy, mafie a drogové kartely, jednoducho neodpúšťa. Lydiina rodina je zabitá. Chladnokrvnú vendetu prežije len ona a jej osemročný syn Luca.
Bezmocná Lydia sa so synom pokúsi o útek cez hranice. Naskakujú na smutne známy nákladný vlak „Beštia“, ktorý ich má dopraviť na sever. Tu plánujú využiť služby priekupníkov. Zúfalo sa snažia dostať do bezpečia. Na americkú zem. Matka so synom sa proti svojej vôli stávajú nežiaducimi migrantmi a na vlastnej koži pociťujú tvrdú realitu nelegálneho prevádzačstva.No na úteku nie sú sami – cestou spoznávajú osudy mnohých ďalších utečencov. Odvážnych aj tých padlých. Niektorí sa stanú dôležitou súčasťou ich boja o prežitie. Iní sú pre nich rovnako nebezpeční ako mafia, pred ktorou utekajú.
Americká zem je jedna z najdôležitejších kníh našej doby. Priraďuje ľudské tváre tým, ktorých vníname len ako masu tiel čakajúcich na imigračnom úrade. Je to nezabudnuteľné literárne dielo, ktoré neuhýba pred chladnou realitou, no napriek svojej drsnosti v čitateľovi zanecháva pocit spolupatričnosti a ľudskosti.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran.

Americká zem prostredníctvom príbehu Lydie a jej syna Lucu opisuje čoraz väčší problém dnešnej doby - migráciu obyvateľov. Nie každý na migrantov hľadí s pochopením a častokrát bývajú terčom útokov a nepochopenia. Autorka sa čitateľom snaží poskytnúť pohľad do zákulisia a vnuknúť ľuďom, aby skúsili pochopiť osudy migratov a predovšetkým dôvody, ktoré ich k tomu vedú. Títo ľudia zväčša hľadajú útočisko inde kvôli náboženskému alebo inému prenásledovaniu, kvôli názorom a utekajú od nebezpečenstva.
Americká zem už vo svojich začiatkoch ukazuje, že nepôjde o bezstarostné a jednoduché čítanie. Ihneď v úvode totiž prichádza pre Lydiu tvrdá rana, celú jej rodinu vyvraždia a prežije len ona so synom. Lydia zachováva stoický pokoj, čo môže na čitateľa pôsobiť zvláštne, veď práve prišla o celú rodinu a to násilnou formou. Následujúcimi kapitolami sa však všetko ozrejmí a postupom času sa dostávame do bodu, kedy zisťujeme príčinu tejto masakry a zároveň pochopíme, že Lydia sa nechovala neprimerane, skôr zachovala logickú izolovanosť od tragických udalostí, aby zachránila seba i syna.
Príbeh má rýchly spád, čo korešponduje s udalosťami, keď ste na úteku nemôžete si dovoliť zastaviť. Nikomu nemôžete dôverovať. Ste v tom jednoducho sami.
Autorka čitateľa do deja naplno vtiahne, až sa cítite, akoby ste utekali s hlavnými postavami aj vy. Spolu s postavami hodnotíte každého jednotlivca či prostredie a pri chvílke odosobnenia im prajete len úspešné zdolanie prekážok a pri každom nebezpečenstve s nimi tŕpnete.
Tento príbeh má v sebe neuveriteľné množstvo myšlienok a predovšetkým ukazuje silu ľudí dopracovať sa k cieľu. Nielen skrz hlavné postavy autorka poukazuje na obrovskú motiváciu migrantov, na ich odhodlanie, obetovanie a zaprenie prekonávať prekážky za každú cenu pre lepšie zajtrajšky pre seba či svojich blízkych. Priznám sa, Jeanine Cumminsová mi otvorila oči. Nikdy som sa nad migrantmi nezamýšľala do hĺbky a už vôbec nie týmto spôsobom. Mnohí z nich nechcú nič viac len v pokoji dožiť svoj život. Sú preto ochotní urobiť všetko, dokonca sa vystaviť aj nebezpečenstvu smrti. Je to smutné a zúfalé zároveň, no buď zomrú pri snahe ujsť alebo zomrú aj tak.
Ako samotná autorka v závere konštatuje, príbeh o narkobarónovi ktorý Lydiu prenásleduje, nie je natoľko dôležitý. Takých príbehov je skutočne veľa. No príbeh o obetiach už nie je taký častý. Autorka vsadila kartu na psychiku obetí a ich úvahy o záchrane. To na mňa zapôsobilo nakoľko boli postavy presvedčivé. Ich charaktery mali pevný základ a aj napriek najvyššiemu ohrozeniu im zostávali verné.

Súhlasím s autorkou. Americká zem nie je o príbehu ako takom. Je o osudoch stoviek ľudí, ktorí sa chcú zachrániť a ich neoblomnosť a životná sila sú obdivuhodné. Netreba k nim všetkým prechovávať nenávisť, skôr by sme mali nájsť cestu ako im porozumieť.