sobota 14. marca 2020

RECENZIA: Sebastian Fitzek - Šialená hra

Žáner: krimi, detektívky, trilery
Vydavateľstvo: Tatran
Počet strán: 328
Originálny názov: Amokspiel

Mal to byť posledný deň v jej živote. Renomovaná kriminálna psychologička Ira Saminová sa starostlivo pripravila na samovraždu. Cíti sa vinná za smrť staršej dcéry, dolieha na ňu ako neznesiteľné bremeno, nevie ho uniesť. Chýba jej už len Coca-Cola light s citrónom, aby mohla úspešne zavŕšiť svoj smrtonosný plán. Vybehne do najbližšieho obchodu, tam ju však zastihne príkaz, aby sa bezodkladne zapojila ako vyjednávačka do rukojemníckej drámy v rozhlasovom štúdiu.
Do živého vysielania vtrhol psychopat, zajal skupinku návštevníkov a spustil morbídnu hru: telefonuje náhodne zvoleným poslucháčom a žiada od nich heslo. Ak sa volaný ohlási vopred určeným heslom, únosca prepustí jedného rukojemníka. Ak nie, jedného zastrelí. Únosca chce pokračovať v hre tak dlho, kým do štúdia nepríde jeho snúbenica. Má to však háčik: jeho snúbenica je už niekoľko mesiacov úradne mŕtva. Policajná vyjednávačka Ira sa púšťa do beznádejného vyjednávania, ktoré bez dychu live počúvajú milióny rozhlasových poslucháčov.

Za poskynutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran

Fanúšikovia Sebastiana Fitzeka sa opäť dočkali a najnovšie sa môžu tešiť zo Šialenej hry, ktorá je znovu pozoruhodným čítaním.

Príbeh je tvorený niekoľkými dejovými linkami, ktoré aj samé o sebe majú čo ponúknuť. Prevažne sa dej odohráva v uzavretom štúdiu rozhlasovej stanice, no vďaka ostatným postavám sa v rámci deja čitateľ dostane aj na iné miesta a do neobyčajných situácií.
Rukojemnícka dráma v štúdiu naberá každou stránkou na obrátkach a čitateľa udržuje v napätí a očakávaní.

Šialená hra je síce iba mojou druhou skúsenosťou s autorom, no môžem povedať, že rozhodne dokáže zaujať. Sebastian Fitzek má neuveriteľný talent v podávaní deja. Základná dejová linka je jasná, nevytvára pochybnosti, no i napriek tomu je tam istá iskrička podozrenia, že všetko nie je úplne tak ako to autor predstavil. A práve tá núti pokračovať v čítaní veľkým tempom. Postupne autor totiž do deja zapája mnohé faktory, ktoré dej pretvárajú na čosi úplne iné, než ste si mysleli. A tento aspekt rozprávania je ten najlákavejší. Jednoducho autorovi prestanete dôverovať a za všetkým hľadáte skryté významy. Obdivujem ako autor dokáže podnecovať fantáziu čitateľa a núti ho domýšľať si vlastné scenáre a domnienky. Niektoré možno odhadnete správne, no zaručene vás autor aj prekvapí. Ja osobne som dokázala niektoré veci odhadnúť, no v závere som aj tak zostala prekvapená. Samotné predvídanie, respektíve odhad, nie je vôbec prvkom pokazenia čitateľského zážitku, ako to pri niektorých knihách býva. Naopak ako čitateľ budete na seba hrdí, že ste to správne uhádli.

Čítanie vám budú uľahčovať aj samotné postavy, ktoré pôsobia od prvého okamihu sympaticky. Každá z postáv má svoj osobitný príbeh a v konečnom dôsledku ani jedna nie je dokonalá. Každá z nich má akúsi temnú minulosť či prítomnosť, s ktorou sa vyrovnáva a vďaka tomu pôsobia realisticky a uveriteľne.

Zároveň sú postavy rôznorodé. Vyjednávačka Ira predstavuje tragédiou zničenú ženu, ktorej chýba k vykonaniu svojho posledného rozhodnutia iba Cola light lemon. Hlavne aj kvôli tomu sa v deji ako postava udržiava, no zároveň venuje svoj posledný čas aj práci, pretože je presvedčená o správnosti a predsa len považuje za dôležité ochrániť nevinných. Možno vidieť teda nielen jej silné presvedčenie, ale aj zodpovednosť, spoľahlivosť či zdravý úsudok. Únosca v rádiu je presvedčený o sprisahaniu proti jeho osobe zo strany štátu a dožaduje sa pravdy. Postava, ktorá poriadne mieša karty v deji a v konečnom dôsledku je obrovským prekvapením.
Rozhodne ma teší postavenie vedľajších postáv, ktoré nie sú vždy len na vyplnenie deja, ale skutočne ten dej aj ovplyvňujú.

Interakcia medzi postami vytvára skutočne pútavý príbeh plný napätie a nečakaných zvratov.
Šialená hra je jednoducho bláznivá horská dráha. Ukrýva mnoho príbehov, mnoho prekvapení, zvratov a napätia. Jej čítanie vás rozhodne nezanechá chladných a znudených.