pondelok 9. septembra 2019

RECENZIA: Jana Pronská - Dve mince nádeje

Jana Pronská: Dve mince nádejeŽáner: Historický román
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
Počet strán: 256 strán

Začítajte sa do očarujúceho ľúbostného príbehu a presvedčte sa, že niekedy stačí iba načiahnuť ruku a uveriť v zázrak lásky. Helena Forgáčová, pani hradu Hajnáčka, sa po dobytí svojho sídla Osmanmi ocitne medzi zajatcami priekupníka s otrokmi. Strach o syna, ktorý sa narodil v zajatí, jej nedovolí, aby prezradila, kto v skutočnosti je. Nádej, že sa niekedy dostane na slobodu a vráti sa domov, postupne zhasína. Až keď jej jedného dňa neznámy cudzinec zo súcitu daruje dve zlaté mince, znovu sa odváži veriť v zázrak. Uhorský rytier Drago Draškovič, ktorý sa pred rokmi upísal nenávidenému obchodníkovi z Aradu, aby zachránil svoju snúbenicu, konečne pochopí, že milovaná žena je preňho navždy stratená, a vyráža na svoju poslednú výpravu. Nešťastná otrokyňa s dieťaťom v náručí mu na chvíľu pripomenie, čo stratil. Jeho náhly čin spustí lavínu udalostí, ktoré majú zachrániť nielen neznámu ženu a jej syna, ale aj rytierovu dušu a srdce...

Za poskytnutie výtlačku ďakujeme Panta Rhei.

Vždy po napísaní novej recenzie na knihu od Jany Pronskej si vždy poviem, že jej knihy už jednoducho nebudem recenzovať a to hneď z dvoch dôvodov. Prvý je, že recenzie sa mi čoraz ťažšie a ťažšie píšu a to práve z druhého dôvodu, ktorým je fakt, že príbehy od Jany Pronskej sú pre mňa jednoducho perfektné a nemám im čo vytknúť a tak sa sa recenzovaní cítim ako papagáj, ktorý v každej jednej recenzií píše to isté.

Nejde o to, že by som nevedela čo do recenzií napísať, ide skôr o to, že už mám problém čo nové do tých recenzií napísať, pretože knihy sú vždy perfektné.
    A samozrejme, že ani táto, v poradí už osemnásta kniha, nie je výnimkou. S príbehom som bola maximálne spokojná a prečítala som ho v priebehu pár hodín, ako to už u mňa je zvykom pri týchto knihách. A niet sa čomu čudovať, kedže kniha je na jednej strane perfektne napísaná a na tej druhej má pútavý príbeh, ktorý ma od prvých strán do seba vtiahol a nedovolil mi knihu odložiť do momentu, kým nebude celá prečítaná.

Ako som už vyššie napísala, tak kniha je perfektne napísaná, čo je aj dôvodom, prečo sa vždy s radosťou začítam do kníh Jany Pronskej. Príbeh je napísaný v tretej osobe a zameriava sa na udalosti, ktoré obklopujú hlavné postavy a tak máme komplexný obraz toho čo sa deje, zo všetkými dôležitými postavami v príbehu. (čo ja mám veľmi rada, pretože nemám rada, keď čítam príbeh napísaný len z jedného pohľadu, pretože sa často pristihnem pri tom, že síce čítam stranu za stranou no častokrát som myšlienkami pri druhej hlavnej postavy a rozmýšľam, čo ju viedlo k jej konaniu).   A na druhej strane viem, že keď siahnem vždy po novej knihe tak ma čaká plnohodnotný príbeh, ktorý je perfektne napísaný bez akýchkoľvek hluchých miest, či zbytočného množstva opisov.
Ophelia was forced by her father to break up with Hamlet.    Aj tentokrát som sa opäť začítala do príbehu plný lásky, kamarátstva, klamstiev, zlomyseľnosti, intríg a klamstiev. Tentokrát sa toto všetko deje Helene Forgáčovej, ktorá je pani hradu Hajnáčka a uhorskému rytierovi Dragovi Draškovičovi, ktorých osud spojil na základe dvoch mincí, ktoré sa pre Helenu stali novou nádejou na nový život.
Helena sa po osmanskom nájazde ocitá v zajatí ako otrokyňa. Napriek zlým životným podmienkam sa jej podarilo na svet priviesť zdravého syna, ktorý sa však narodil do otroctva. A práve strach o svojho syna jej nedovolí aby prezradila kto v skutočnosti je. A tak jej jediná nádej, že sa vykúpi z otroctva spočíva v žobraní, až kým jej zo súcitu jedného dňa Drago nedaruje dve mince.
    Drago, síce je uhorský rytier, no už niekoľko rokov je v Arade, kde sa upísal jednému obchodníkovi s cieľom zachrániť svoju snúbenicu. No po rokoch služby bez získania akýchkoľvek informácií, čo sa stalo z jeho Frozinou, konečne pochopil, že jeho snúbenica je pre neho už navždy stratená. A práve Helena so svojím synom v náručí mu pripomenie, čo stratil a tak jej z ľútosti daroval dve mince aby sa mohla vykúpiť z otroctva. No Helenu okradol pisár a tak jej zostala len jedna minca, ktorou vykúpila svojho syna. A tak sa na základe súhry udalostí sa ocitá ako otrokyňa v službách Draga Draškoviča, kde sa začína všetko komplikovať, vyjasňovať a opäť raz komplikovať.

Pomaly sú odhaľované nové intrigy a klamstvá, ktoré čitateľa sprevádzajú celým príbehom a tak sa nemôže stať, že by sa čitateľ začal nudiť. Taktiež značný počet vedľajších postáv, vždy obohatí príbeh a tak sa jednoducho nestane, že by príbeh skĺzol do monotónneho "krúženia" len okolo hlavných postáv.
Takže asi ako je z celej recenzie jasné, príbeh ani tentokrát nesklamal a tak z mojej strany už len toľko, že ak máte radi historické ľúbostné romány a ešte ste nečítali či už túto alebo ostatné knihy od Jany Pronskej, tak je ten najvyšší čas to zmeniť.

Hodnotenie:5/5