utorok 6. novembra 2018

RECENZIA: Ava Dellairová - Keby som ťa našla

Žáner: YA
Vydavateľstvo: Yoli
Počet strán: 360
Originálny názov: In Search of Us

Sedemnásťročná Angie žije len s mamou, otec zomrel ešte pred jej narodením. Mama o ňom takmer nehovorí, len sa zakaždým pri spomienke na lásku z mladosti rozplače. Jej dcéra dokonca nevie, ako otec vyzeral.
Raz nájde v bielizníku hnedú obálku a pod ňou fotografiu. Je na nej usmiaty chlapec v objatí s veselým, bezstarostným dievčaťom. Dôjde jej, na koho sa pozerá. Nález Angie nedá spávať, preto pátra ďalej. Keď objaví dôkazy o tom, že má strýka, začnú v nej hlodať pochybnosti. Čo ak otec stále žije? Čo ak mama klamala? S pomocou bývalého priateľa sa Angie vydá z Nového Mexika do Los Angeles, aby otca našla. Cestou sa dozvedá neľahkú pravdu nielen o sebe a mame, ale zisťuje, čo sa v minulosti skutočne stalo s otcom.

Kniha Keby som ťa našla od vydavateľstva Yoli nie je iba obyčajný príbeh o hľadaní otca. Je aj o hľadaní seba samej a tajomstiev, ktoré sa ukrývajú v minulosti, no majú vplyv aj do budúcnosti.

Ava Dellairová pre čitateľa nachystala dve časové línie a dva pohľady rozprávania. Ako prvá sa nám predstavuje Angie, ktorá v prítomnosti hľadá identitu svojho otca a taktiež sa snaží zistiť, či náhodou nie je nažive a jeho smrť nie je len výmysel. Druhý pohľad, ktorý patrí matke Marilyn nás posúva do minulosti, kde spoznávame otca Angie a zároveň sa spoločne s Angie k záveru dozvedáme celú pravdu.

Hlavná myšlienka knihy je veľmi jednoduchá, no samotný príbeh je o niečo komplikovanejší. Nie je to spôsobené len skákaním v jednotlivých etapách životov hlavných postáv, ale aj samotným zauzľovaním, ktoré vedie k pomerne prekvapivému koncu. Či vás koniec prekvapí alebo zaskočí to závisí od toho, ako veľmi sa do knihy začítate a ako veľmi vás dej pohltí. Priznám sa, mňa záver nezaskočil, iba mierne prekvapil, čo bolo spôsobené práve tým, že pre mňa sa čítanie tejto knihy stalo trošku bojom. Boj preto, pretože neobľubujem siahodlhé opisy a nepodstatné úseky v deji a tých sa tu nachádza z môjho hľadiska celkom dosť. Niekto sa v tom možno nájde, no nie je to nič pre mňa. Určite by sa dal počet strán skresať aspoň na polovicu a stala by sa z toho príjemná novela. Rozsah 360 strán je v tomto prípade na škodu, teda aspoň z môjho hľadiska.

Nemôžem tvrdiť, že príbeh stagnuje. Posúva sa dopredu väčšinou prostredníctvom drobných krôčikov. Veľkú časť knihy a deju tvoria myšlienkové procesy. Predovšetkým spracovávanie nových informácií ale taktiež aj uvedomovanie si, kým sa postava chce stať, aká chce byť osobnosť. Nosnou ideou sa stáva aj myšlienka, že nemáme byť takými, za akých nás chcú mať iní, ale máme byť predovšetkým sami sebou, inak by sme boli len bábky bez života a to si v rámci príbehu uvedomia Marilyn i jej dcéra Angie. Autorka v deji rieši niekoľko životných či spoločenských otázok - od charakteru osoby cez alkohol až po rasizmus a podobne. Dáva návod ako žiť ale i ako premýšľať.

U postáv je pestrá škály charakterov. Kontrasty sa dajú pozorovať takmer pri každej dvojici, či už napríklad pri Angie a jej matke Marilyn alebo pri Marilyn a jej matke. V ich chovaní, životných prioritách sú príliš veľké rozdiely, ktoré ich život posúvajú úplne inými smermi. Každá myšlienka alebo konanie ovplyvňuje životy v dobrom či v zlom.

Na zhrnutie:

Príbeh knihy Keby som ťa našla je svojim spôsobom pútavý. Čitateľ sa túži dopracovať k tomu veľkému tajomstvu, ktoré zahaľuje otca Angie. Postavy sú premyslené, majú svoje charaktery, svoje postavenie. Myšlienky príbehu sú dôležité, dajú človeku námet na premýšľanie. Napriek tomu však nemôžem hodnotiť plným počtom hodnotenia, pretože ako veľké mínus vnímam autorkin spôsob výstavby či štýl písania - príliš veľa opisov, nepodstatné pasáže a dlhé naťahovanie deja.

HODNOTENIE: 3,5/5