štvrtok 21. marca 2024

RECENZIA: Mary Balogh - Viac než milenka

Žáner: historický ľúbostný román
Vydavateľstvo: Slovenský vydavateľ
Séria: Milenky
Diel: #1
Počet strán: 328 strán
Väzba: pevná väzba

Anotácia:
Keď sa Jane Inglebyová zamieša do súboja v londýnskom Hyde Parku, Jocelyn Dudley, vojvoda Tresham, utrpí strelné poranenie nohy a Jane kvôli neskorému príchodu do práce v klobučníctve madame de Laurent príde o miesto. Mladá žena je taká rozhorčená, že sa nebojí požiadať vojvodu, aby ju zamestnal, a Jocelyn je zas taký rozzúrený, že ju najme – ako svoju ošetrovateľku. Opovážlivá Jane je však aj mimoriadne príťažlivá, a tak netrvá dlho a arogantný vojvoda sa zahľadí do jej priezračných modrých očí a navrhne, aby sa stala jeho milenkou…
Dievčina sa usiluje predstierať, že medzi ňou a Jocelynom ide o čisto obchodnú dohodu, s ktorou musela súhlasiť, aby uchovala hrozivé tajomstvo. Keď však odhalí, že za vojvodovou cynickou fasádou sa skrýva šľachetné srdce, spozná najväčšiu hrozbu – horúcu vášeň, čo ju núti všetko riskovať kvôli jednému mesiacu s nesprávnym džentlmenom, ktorý je presvedčený, že zaľúbiť sa môže len blázon…

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovenský spisovateľ.

Už keď som si prečítala názov knihy, hneď som mala tušenie, že pôjde o dobré čítanie. No ani mi len nenapadlo, že kniha bude úplne úžasná a pohltí ma hneď od prvej kapitoly. A priznám sa, neviem kde som doteraz žila, keďže toto je moja prvá knihy, ktorú som si prečítala do tejto autorky a pritom sú preložené viaceré jej série. A na moju veľkú škodu časť kníh je už aj vypredaná. No jedno viem naisto, odteraz mi žiadne jej knihy neujde.

    Príbeh sa skvelo a plynulo čítal, neustále som mala pocit, že dej sa pekne postupne odvíja bez toho, aby sa v knihe nachádzali nejaké hluché miesta. Dialógy, ktoré sa medzi postavami odohrávali boli super a neraz som sa pri ich čítaní nesmierne pobavila. Celý príbeh je napísaný v tretej osobe a zameriava sa na obe hlavné postavy. Takže u mňa maximálna spokojnosť. 
    Ak čakáte zdĺhavý začiatok, tak ste na omyle. Hneď v prvej kapitole sa ocitáme v londýnskom Hyde Parku, kde sa dvaja džentlmeni chystajú navzájom si vystreliť mozog. A áno jedným z nich je náš hlavný hrdina - Jocelyn Dudley, vojvoda Tresham (inak vždy keď ho oslovili Jocelyn, tak som si neustále predstavila ženskú postavu). A aj keď je jasné, že Jocelyn bude víťaz tohto súboju, všetko sa pokazí, keď sa do súboju svojím výkrikom a karhaním účastníkov zapojí Jane. A práve toto vyrušenie Jocelyna stálo strelné poranenie do nohy. A áno, samozrejme že to za vinu dáva práve Jane. Súboj, nechcená účasť Jane v ňom a neskorí príchod do práce, to všetko stojí Jane jej miesto v klobučníctve a nech sa snaží ako chce, zamestnavateľka neverí jej vysvetleniu. Veď kto by už len organizoval súboj v Hyde Parku, keď sa na súboje využíva už Wimbledon Common. A určite vojvoda Tresham nepotreboval pomoc práve od obyčajnej pomocnice klobučničky. No ak Jane donesie potvrdenie od Treshama, že to čo povedala je pravda tak dostane späť prácu, ktorú si horko ťažko našla po dvoch týždňoch a na ktorú ne momentálne odkázaná. Odhodlaná Jane ide za vojvodom, aby jej dal potvrdenie. No miesto potvrdenia dostane od neho novú prácu - ako jeho ošetrovateľka. 
    Jocelyn Dudley, vojvoda Tresham je briliantná postava. Je arogantný, cynický, neprajný a panovačný a vyžíva sa vo svojej neslávne známej povesti, aj keď nie je úplne zaslúžená. Bol bezcitne vychovaný na vykonávanie svojej aristokratickej povinnosti, avšak jediné čo v živote nikdy nemal a čo naozaj potrebuje je láska. A práve tá postupne vzniká medzi ním a Jane. Práve pri nej pociťuje to, čo nikdy k nikomu necítil.
    Jane som si zamilovala o prvej strany, ju a aj jej podrezaný jazyk. A práve vďaka jej podrezanému jazyku a faktu, že skoro vždy mala posledné slovo, som mala tušenie, že nie je tá, za ktorú sa vydáva. Ako sa nakoniec ukáže Jane, skrýva viac ako len jedno tajomstvo. Napriek zúfalej situácii, v ktorej sa nachádza, je Jane odhodlaná, šikovná a nezávislá žena, ktorá sa nebojí povedať svoj názor. Páči sa mi, ako sa Jane odmietne nechať zastrašiť Jocelynom, aj keď je nanajvýš povýšenecký.
Autorka krásne zachytila na papieri ich postupne rozvíjajúci sa  vzťah a ich priateľstvo. Postupne odhaľovala vojvodovu ľudskú tvár a dokonca aj umeleckú dušu, aj keď mu odmalička vtĺkali do hlavy, že to je zženštilé.  
    Keď sa blíži koniec Jocelyninej rekonvalescencie, Jane nechce odísť o nič viac, ako si Jocelyn želá, aby odišla. A tak sa naskytá jedno riešenie... Z ošetrovateľky sa stane milenka... Počas tohto času Jane vytvorí niečo, útočisko, kde môžu byť ona a Jocely sami sebou. Kde medzi nimi vládne príjemné ticho, kedy ona vyšíva a on hrá na klavíri alebo maľuje. No nič pekné netrvá večne a tobôž nie, keď vo vzduchu visia Janine tajomstvá. Všetko sa pokazí, keď Jocelyn zistí jej pravú totožnosť. 
Príbeh veľmi milo dopĺňali vojvodovi súrodenci. Jeho sestra Angelina s ohavný vkusom pre módu, ktorá na hlave miesto klobúkov mala zakaždým podivnejšiu a podivnejšiu vec. A bezstarostný očarujúci mladší brat Ferdinand, ktorý sa nestále plietol do Jocelynových vecí, ale samozrejme za účelom ochrániť svojho brata. 
    Na záver musím povedať, že skoro počas celého čítania príbehu som nenašla žiadnu chybu. Až kým som sa nedostala k záveru knihy. Ten bol pre mňa mätúci, uponáhľaný a ako keby tam niečo chýbalo a bolo z príbehu odobraté. Ale aj napriek tomu som si príbeh neskutočne užila a už teraz sa teším na ďalšie časti tejto série. 
@natlenhart

1 komentár:

  1. Your blog is a beacon of wisdom and guidance in the digital landscape. Discover strategies and tactics shared by top Aviator players on our blog.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)