RECENZIA: Holly Black - Kniha noci

Žáner:
fantasy
Séria: Kniha noci
Počet strán: 440
Väzba: pevná väzba s prebalom
Originálny názov: Book of Night

Vo svete Charlie Hallovej môžete zmeniť svoj tieň - len tak pre zábavu alebo z kozmetických dôvodov -, ale aj zvýšiť jeho moc a vplyv. Dokonca môžete zmeniť svoje pocity a spomienky, ale manipulácia s tieňmi niečo stojí, niekedy dokonca celé hodiny a dni vášho života. Váš tieň v sebe ukrýva všetko, čo má zostať ukryté - vaše druhé ja, ktoré má občas svoj vlastný život.
Charlie je drobná podvodníčka, pracuje ako barmanka a najmä sa snaží udržiavať si odstup od mocného a nebezpečného podsvetia, v ktorom sa obchoduje s tieňmi. Keď sa však vráti hrôzostrašná postava z minulosti, jej život sa obráti naruby. Budúcnosť zrazu vyzerá prinajlepšom neistá - a prinajhoršom žiadna. Charlie je rozhodnutá prežiť, a tak sa vrhá do víru tajomstiev a vrážd, čím si proti sebe poštve dvojníkov, nepredvídateľných miliardárov, zlodejov tieňov a dokonca aj vlastnú sestru - tí všetci totiž zúfalo túžia ovládať tieňovú mágiu.

Máte autorov, po ktorých knihách siahnete len preto, že to napísal práve daný autor? Ja áno. A spisovateľka Holly Black je jednou z nich. Čítala som od nej sériu Krutý princ, ktorá vo mne zanechala rôzne pocity a tak som bola veľmi zvedavá ako to bude po prečítaní tejto knihy.
     Dôvod prečo som siahla po tejto knihe bol jednoduchý. Milujem fantasy. A ešte viac, keď sa objaví niečo nové. A nie stále dookola ten istý fantasy námet. A keď mám ešte istotu, že kniha bude super napísaná, tak nevidím dôvod váhať nad výberom knihy.
     Od Holly Black viem presne čo očakávať. A to je perfektne napísaný príbeh, v ktorom má všetko svoje miesto. Žiadne hluché miesta, žiadne zbytočné opisy ani nič čo by pôsobilo rušivým dojmom alebo by sa snažilo len nahnať pár strán navyše. Dokonca som mala pocit, že spôsob akým je tento príbeh napísaný je o čosi "zrelší" alebo "vyzretejší", čo sa hodí k vekovej skupine, pre ktorú je kniha určená.
     Aj keď musím povedať, že spočiatku mi robilo problém sa do knihy začítať. Akosi ma tento nový svet nevedel zaujať a stále som sa v ňom strácala a bol pre mňa mätúci. Neustále som mala pocit, ako keby sa mohla autorka viac povenovať svetu, ktorý si pre nás čitateľov pripravila a o čosi viac nám ho na začiatku knihy priblížiť, aby v tom nebol chaos. Možno som jedná, ktorá má taký pocit, no cez prvú tretinu strán som sa musela vážne "prehrýzť", aby som si začala konečne užívať čítanie tohto príbehu. Celkovo ten rozbeh príbehu bol spočiatku zdĺhavý a pomalý, no nakoniec to našťastie stálo za to. A aby nebolo toho málo, zo začiatku sa mi zdali postavy nudné a nezaujímavé, až som sa dostala do momentu, kedy sa začalo všetko meniť a ja som sa nevedela od knihy odtrhnúť. Veľmi sa mi páčilo, ako autorka prelínala kapitoly zo súčasnosti s tými, kde sa zameriava na minulosť postáv a tak všetko spolu dokopy vytvára jeden perfektný ucelený obraz (aj napriek tomu zdĺhavejšiemu začiatku).
    Hlavná hrdinka mi bola od
začiatku sympatická. Bola inteligentná, tvrdá, divoká, zábavná a hlavne lojálna k ľuďom, ktorých najviac milovala. Príbeh sa zameriava na Charlie Hallovú, barmanka/podvodníčka od narodenia,. Žije so svojou sestrou Posey, ktorá vykladá tarotové karty a priateľom Vinceom, ktorého minulosť je dosť záhadná. Žijú vo svete, kde je možné zmeniť svoj tieň. Či už pre zábavu alebo svoju márnivosť. A aby toho nebolo málo, tak vďaka tieňovej mágií je možné zmeniť nielen tieň, ale aj svoje vlastné pocity a spomienky. No netreba zabúdať, že všetko niečo stojí. Charlie je ten typ postavy, ktorá sa vždy, chtiac - nechtiac, ocitla v nejakých problémoch. Asi k tomu dopomohlo aj to, že drobné krádeže a klamstvá jej vôbec neboli cudzie. Keď sa Charlie a ľudia okolo nej nechajú vtiahnuť do plánov väčších, než si dokázali predstaviť, musí nájsť spôsob, ako ochrániť ľudí, na ktorých jej najviac záleží, na ktorých jej záleží. Všetci z minulosti sa ju snažia využiť na svoje vlastné účely a ona bude musieť vykopať každého kostlivca z každej skrine, aby zistila prečo. A tak sa Charlie ocitne zapletená do siete tajomstiev a vrážd proti nebezpečným ľuďom, aj napriek tomu, že sa od tohto nebezpečného podsvetia snaží držať odstup. No minulosť si k nej aj tak našla cestu.
     Postavy boli dobré, ale nemyslím si, že budú pre mňa veľmi pamätné. Myslím, že Charlie a Vince boli napísaní dobre, ale stále som očakávala akosi viac romantiky (moja romantická duša, čo sa týka kníh sa nezaprie).  Samotná svet je zaujímavý, ale myslím si, že príbeh sa uberal skôr mysterióznym, trilerovým spôsobom, než aby sa sústreďoval na samotný fantasy aspekt, čím podľa mňa príbeh stratil časť potenciálu, ktorý bol obrovský avšak nevyužitý naplno. Ale čo treba autorke nechať, je to, že vie ako čitateľa v závere knihy úplne namotať na pokračovanie série. Takže aj keď táto kniha pre mňa nebola úplne dokonalá, bola dobrá a ja som veľmi zvedavá ako sa bude vyvíjať ďalší diel.