utorok 7. marca 2023

RECENZIA: Christi Caldwell - Prichádza dáma

Žáner: romantický historický román
Séria: Všetky vojvodove hriechy
Originálny názov: Along Came a Lady

Niektoré sľuby je ťažké dodržať. Rafe Audley má na svojho otca vojvodu z Bentley ťažké srdce. Nedokáže mu odpustiť, že sa celé roky nezaujímal o vlastné deti, a zaprisahá sa, že nikdy nebude ako on. Keď sa vojvoda nakoniec objaví a tvrdí, že chce napraviť svoje zlyhania, zdá sa, že prišiel neskoro. Jediné, na čom Rafovi skutočne záleží, sú jeho traja mladší súrodenci a ochrana ľudí z baníckej komunity, kde žijú. Vojvodovi právnici ani šikovní vyjednávači nedokážu Rafa presvedčiť, aby sa pripojil k anglickej smotánke. Až kým vojvoda nepošle jednu odhodlanú a odvážnu mladú dámu.
Pre Edwinu Dalrymplovú nie je nijaký oriešok pritvrdý. Ako učiteľka etikety má za sebou už veľa skúseností a nikdy nezlyhala. Pod jej vedením sa aj z tej najobyčajnejšej sivej myšky stane dáma, ktorú možno uviesť do vyššej spoločnosti. Skrotiť vojvodovho nelegitímneho syna a vytesať z neho reprezentatívneho džentlmena bude určite hračka! Navyše si tým významne zlepší reputáciu. Jediné, čo musí urobiť, je prinútiť spurného Rafa, aby ju počúval a nechal sa ňou viesť.
Táto snaha húževnatej učiteľky a dominantnosť jej tvrdohlavého žiaka sa čoskoro zmení na súboj vôlí. Ani jeden však nedokáže ignorovať vzájomnú príťažlivosť. A tak ich čaká nová, dôležitejšia lekcia. Dokážu prekonať vlastnú rozdielnosť a nechať sa viesť srdcom?

Historických ľúbostných románov nikdy nie je dosť. A ja veľmi rada objavujem nové autorky, ktoré píšu práve tento žáner kníh. Aj keď nie všetky sa mi zapáčia, no vždy som zvedavá, čo si tentokrát pre čitateľov autorky pripravili a čím je práve ten ich príbeh zaujímavý a odlišný od toho množstva románov s týmto žánrom. A ako inak, aj pri čítaní tejto knihy som bola zvedavá, či mi sadne štýl akým je príbeh napísaný a či ma samotný dej zaujme. Aj keď ten ma zaujal už anotáciou a tak som dúfala, že nielen anotácia bude zaujímavá, ale minimálne rovnako ma zaujme aj celý dej.     Už po pár kapitolách som bola spokojná s tým, ako je príbeh napísaný a vedela som, že toto bude pre mňa veľmi príjemné čítanie, ktoré mi nebude narúšať žiaden zbytočný opis a hluché miesta, čo som veľmi ocenila. Ako áno, miestami sa mi zdalo, že postavy sa sem tam stále motajú vo svojich stále rovnakých zmätených pocitoch a mali potrebu o nich uvažovať, ale nebolo to pre mňa nič katastrofálne a nepokazilo mi to dojem z čítania. Ďalšia vec, ktorá ma veľmi potešila bola, že príbeh bol písaný v tretej osobe a zameriaval sa na obe hlavné postavy, takže ja som si určite prišla na svoje. Predsa len, najviac mi vyhovuje keď sú v príbehu oba pohľady hlavných postáv. Takže za mňa určite veľké plus.
    A keď som už pri tých postavách, tak počas príbehu sme sa stretli s Rafom a Edwinou. A samozrejme, že ešte s vedľajšími postavami v podobe Rafovich súrodencov. Ale späť k hlavným postavám.
Ústredná zápletka bola založená na zlých alebo skôr žiadnych rodinných vzťahov, ktoré boli/neboli medzi Rafom a jeho otcom vojvodom z Bentley. A prečo vzťahom, ktoré skôr neboli ako boli. Tak Rafe aj so súrodencami, o ktorých sa staral po smrti matky, boli nemanželské deti vojvodu, ktorý až po osemnástich rokoch od smrti ich matky chcel uznať otcovstvo a z Rafa spraviť svojho právoplatného dediča. Avšak ten vojvodu nenávidel a život si zariadil sám, mimo Londýn v banskej oblasti, kde sa vďaka svojej zručnosti vypracoval na predáka a najviac mu záleží na banskej komunite svojich troch súrodencov. A s vojvodom nechce mať nič spoločné a to je aj dôvod prečo doposiaľ poslal preč každého jedného vyslanca vojvodu, ktorý mal za úlohu presvedčiť Rafa aby prišiel do Londýna za vojvodom. A keďže Rafe odmieta všetku snahu vojvodu o zblíženie, ten siahne na poslednú možnosť ako prinútiť syna prísť do Londýna a na túto úlohu si najal guvernantku Edwinu, ktorá pripravuje mladé dcéry z bohatých rodín aby boli pripravené na uvedenie do spoločnosti. A keby sa práve jej podarilo splniť vojvodove želanie, bol by to veľký úspech v jej kariére guvernantky a otvorilo by jej to dvere do vyššej spoločnosti. A preto je rozhodnutá, že túto úlohu splní stoj čo stoj.
   Avšak čo sa stane keď sa proti sebe postavia dvaja ľudia s neskutočnou tvrdohlavosťou, pevnou vôľou a s neochvejným odhodlaním presadiť si svoje. Musím sa priznať, že stretnutie Rafa a Edwiny bolo od prvej chvíle veľmi vtipné, iskrivé a napínavé. A musím povedať, že som si to veľmi užila. Edwina sa jeho tvrdohlavosti postavila s veľkým dôvtipom a skoro vždy sa jej podarilo Rafa vyviesť z rovnováhy a niečím ho vytočiť. Jeho námietky nebrala na vedomie a stále si išla svoje. Avšak ako sa viac a viac spoznávali tak ich vzťah nadobúdal pomaly ale isto iný charakter. A túto premenu ich vzťahu bolo skvelé sledovať.
     Čo mňa osobne veľmi sklamalo, bol záver knihy, ktorý bol na môj vkus veľmi, ale že vážne veľmi presladený a až moc to skončilo takzvaným "happy-endom" (ale tak čo sa dá pri týchto žánroch očakávať, že?). A aj to, že príbeh sa po celý čas krásne postupne vyvíjal svojím tempom a zrazu prišli na rad záverečné kapitoly, ktoré boli podľa mňa príliš uponáhľané. Úplne by som si vedela predstaviť, že by sa k záveru pridalo ešte tak päťdesiat alebo kľudne aj sto strán a tak ako sa postupne vyvíjal celý dej, tak by sme sa plynulo a bez žiadneho urýchlenia krásne prepracovali až k záveru. A poviem vám v závere veru toho bolo až až na riešenie.
     Ale aj napriek urýchlenému záveru som si čítanie tejto knihy nesmierne užila a bola som s knihou veľmi spokojná. A asi to bolo presne to oddychové čítanie, ktoré som tak nutne potrebovala. Takže ak máte radi tento žáner kníh, tak tento príbeh môžem s kľudným svedomím odporučiť.