RECENZIA: Holly Jackson - Kto druhému hrob kope (Ako nájsť vraha 3)

Žáner: YA
Séria: A Good Girl's Guide to Murder
Počet strán: 504
Originálny názov: As Good As Dead

Napínavé finále slávneho podcastu o zločinoch!
Pip sa chystá na univerzitu, ale stále sa nevie spamätať z toho, ako sa skončilo jej posledné vyšetrovanie. Jej podcast o skutočnom zločine sa stal virálny, a tak je celkom zvyknutá na vyhrážky smrťou, ktoré dostáva online. No aj na ňu pôsobí nezvyčajne jeden anonym, ktorý jej neustále kladie rovnakú otázku: Kto bude hľadať teba, keď zmizneš ty? Vyhrážky sa stupňujú a Pip si uvedomí, že niekto ju sleduje aj v skutočnom živote. Jej stalker a miestny sériový vrah, ktorého chytili pred šiestimi rokmi, majú toho veľa spoločného a Pip začne premýšľať, či sa za mrežami neocitol nesprávny človek. Polícia odmieta konať, a tak Pip ostáva jediné: nájsť podozrivého sama. Smrteľná hra sa rozohráva a Pip zistí, že všetko záhadné dianie v jej rodnom mestečku ju vracia na úplný začiatok... a ak nenájde odpovede, tentoraz to bude ona, kto sa stane ďalšou obeťou...

Za poskytnutie výtlačkov ďakujem vydavateľstvSlovart

Očakávané finále série Ako nájsť vraha. Finále na ktoré som sa neskutočne tešila a vkladala doň veľké nádeje. Posledná rozlúčka s Pip a jej vyšetrovaním. Ako to dopadlo?

Začítať sa do tretieho pokračovania tejto skvelej YA série mi opäť nerobilo žiaden problém. Autorka má skutočne pútavý a sympatický štýl písania, nakoľko čitateľa sprevádza dejom bez akýchkoľvek zdržovaní a drží sa svižného tempa. Moja rada? Užite si pomerne kľudný začiatok, lebo neskôr sa už nezastavíte. Príbeh už po úvodných kapitolách naberá rýchly spád a drží si ho až do úplneho konca.
Holly Jackson udržuje tajomnú atmosféru a postupne pridáva na dramatickosti a napätí. Do toho všetkého sa pripája akcia, zvraty, prekvapenia a knihu je tak ťažké odložiť.

Do série Ako nájsť vraha som sa zamilovala už po prvej knihe. Tínedžerka detektívka Pip, ktorá sa vrhá do prípadov po hlave, vie si pospájať jednotlivé dieliky a vyriešiť veci, pri ktorých polícia zostala bezmocná či uverila aj nedostatočným dôkazom, len aby mali vinníka. Pip je do toho všetkého veľmi sympatickou hrdinkou, ktorá disponuje veľkou odvahou, logickým zmýšľaním a cieľavedomosťou.
Kto druhému hrob kope v tomto všetkom pokračuje. Pip je už ostrieľaná sólo vyšetrovateľka, no jej predošlé prípady na nej zanechali ťaživú stopu, ktorej sa potrebuje zbaviť. A ako inak než vyriešením posledného záhadného prípadu, ktorý sa tentokrát dotýka už aj jej samotnej. Myšlienka sériového vraha bola pútavá a ponúkala veľké možnosti.

Príbeh poslednej knihy delím na dve časti.
Prvú som si dokonale užívala a druhú som s utrpením dočítala.
Pip sa dostáva do úzkych, do toho obdržiava zvláštne výhražné odkazy. Polícia berie vyhrážky na ľahkú váhu. Dokonalá situácia na vytvorenie posledného podcastu pred odchodom na univerzitu.
Osobne sa mi veľmi páčilo, ako autorka ukázala Pipinu slabú stránku a preniesla na ňu bremeno, s ktorým sa musela vyrovnať. Hlavná hrdinka tak bola po prvýkrát v úzkych. Pôsobilo to autenticky a predovšetkým ste ako čitateľ museli Pip držať palce, aby sa jej to všetko podarilo. V tejto časti by som vytkla len príliš okatú neschopnosť a neochotu riešiť veci zo strany polície. Už to pôsobí prehnane a nereálne, no ale dajme tomu, že to sedí pre dejovú zložku, aby Pip zase vzala veci do vlastných rúk.
Pip si teda našla svoj cieľ, na ktorom pracuje, dej tak závratne stúpa do veľkého finále. A potom prichádza ten obrovský zvrat zvratov, ktorý mne osobne všetko pokazil.

Veľké odhalenie prináša prekvapenie a následne aj obrovský zvrat. I keď sa s istou mierou niektoré veci dali predvídať, neubralo im to na záživnosti. Na druhú stranu ale práve ten obrovský zvrat priniesol, mne osobne, veľkú vlnu sklamania. Nemôžem zachádzať do podrobností, no celý bol až príliš pritiahnutý za vlasy. Spoilerové podrobnosti nižšie.

Ak ste knihu ešte nečítali, následujúce riadky obsahujú spoilery!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Otázky ohľadom TP vraha zostali z veľkej miery nezodpovedané. Síce sme odhalili jeho skutočnú identitu, ktorá sa dala s veľkou mierou predvídať, nezistili sme vôbec nič o jeho minulosti či motívoch. Neprišlo žiadne vysvetlenie jeho chovania, jeho vrážd, úmyslov. Autorka to poňala príliš povrchne a čitateľa rozhodne neuspokojila.
No a rozhodne som autorke nezožrala jej formu spravodlivosti a jej dokonalú vraždu. Tomu sa nedalo uveriť ani s nadneseným pohľadom. Postavy manipulujú s dôkazmi, telom, všade nechávajú stopy, aj keď si myslia, že nie. Pri všetkom sa tvária, ako to majú podložené faktami, ale reálne sú to totálne výmysly a nezmysly. A ten šťastný koniec už bol na mňa priveľa.

Moje zhrnutie je takéto. Zvrat prekvapivý, dajme tomu mierne pritiahnutý za vlasy, no jeho rozuzlenie už bolo až príliš. Bohužial som autorke nič nedokázala uveriť.

Kto druhému hrob kope podľa môjho názoru nesadne každému. Niektorí ho budú milovať, iní preklínať. Ja sa tentokrát zaraďujem do druhej kategórie, no na sériu ako celok nezanevriem. Ide o pútavé detektívne čítanie, prináša mnoho prekvapení a predovšetkým ukrýva sympatickú hrdinku. Vie nadchnúť a ponúknuť oddych. Na záver ma už len mrzí, kam sa posledný diel tejto inak skvelej série ubral a ako skončil.

@terezicka