streda 6. októbra 2021

RECENZIA: V.E.Schwab - Neviditeľný život Addie LaRueovej

Vydavateľstvo: Slovart
Počet strán: 456
Väzba: pevná väzba s prebalom
Originálny názov: The Invisible Life of Addie LaRue

Anotácia:
Život, na ktorý si nik nespomenie. Príbeh, na ktorý nikdy nezabudnete.
Francúzsko 1714: zúfalá mladá žena spraví faustovskú dohodu, aby mohla žiť večne, bez obmedzení. Zmluva s temným božstvom má však háčik, Addie po sebe nedokáže zanechať žiadnu stopu - ľudia na ňu zabudnú, len čo z nej spustia zrak. Tak sa začína nezvyčajný príbeh Addie LaRueovej, odvíjajúci sa naprieč storočiami a kontinentmi, naprieč dejinami i umením. Až kým Addie takmer po tristo rokoch nestretne mladého kníhkupca, ktorý jediný si dokáže zapamätať jej meno.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.
 

Dnešnou recenziou vám bližšie predstavím jednu z najlepších kníh v tomto roku, s ktorými som mala tú skúsenosť. Neviditeľný život Addie LaRueovej je knihou, ktorá ma zhodila na zadok a ja som nedokázala odolávať jej čaru. 

Priznám sa, pôvodne som po Neviditeľnom živote Addie nechcela ani siahnuť. Anotácia znela všelijako a absolútne som nemala tušenia, čo by ma počas čítania čakalo. Napriek tomu ma zaujala natoľko, že som neodolala a povedala som si, že ju skúsim a uvidím. A dobre som urobila, pretože by som inak prišla o obrovský čitateľský zážitok a neobohatila by som si rebríček najlepších kníh, aké sa ku mne kedy dostali. 

Príbeh sa rozbieha pomalším tempom, čo v tomto prípade  ale vôbec nie je negatívum, ba skôr obrovské plus, ktoré už od úvodných strán vytvára tú správnu atmosféru a prináša celkový náhľad na všetky udalosti, ktoré neskôr Adeline doženú ku krajnému riešeniu. Chuderka nedopatrením urobí osudový chybu a namiesto toho, aby sa stihla modliť k normálnym bohom, modlila sa k tým, ktorý odpovedajú po súmraku a tým sa mala vyvarovať. 
Želania vedia byť dvojsečnou zbraňou a vždy je dobré ich zvážiť a premyslieť, hlavne ak niečo žiadate od temnoty. Tá nikdy nehrá fér a dokáže prekrútiť všetko. 
Kniha obsahuje na môj vkus viac opisov, ako som zvyknutá a aj keď mi to v niektorých knihách naozaj prekáža, pri Neviditeľnom živote Addie som s tým nemala vôbec žiaden problém, pretože opisy mali svoje miesto v deji a dokonale dotvárali atmosféru príbehu. Tá je skutočne magická a čarovná i keď tým temnejším či ponurejším zmyslom. No nesie v sebe kúzlo a priláka čitateľovu pozornosť. Štýl písania je miestami poetický a nesie v sebe čaro. Všetky dialógy či myšlienky postáv sa nesú v znamení skrytých odkazov. Je vidieť, že autorka do diela vložila dušu.
Kniha zachytáva rôzne časové obdobia a sú tu rôzne preskoky medzi časmi. Raz prítomnosť, inokedy minulosť, no ich postupnosť je správne načasovaná a zasadená do príbehu. Ukazujú postup času a formovanie postáv či vzťahov. 
Postavy sú kategória sama o sebe a myslím si, že autorke dali zabrať, no ich prevedenie je nadmieru sympatické. V centre diania vystupujú predovšetkým Addie a Temný, neskôr aj kníhkupec Henry. V deji sa mihne viacero vedľajších postáv, a aj keď sa len mihnú, majú svoje miesto a význam. 
Vzťah Addie s Temným je skutočne zvláštny. Temný sa snaží Addie zlomiť a ukázať jej, aké ťažké je žiť vo svete, v ktorom si vás nikto nepamätá, ide mu predsa o jej dušu. Addie na druhú stranu ukazuje obrovský vzdor a naučí sa viesť život aj s prekliatím, rozhodne svoju dušu neodovzdá Temnému, ktorý je oklamal a obral o všetko, čo v živote mala. 
Addie je postava plná správne motivovaného vzdoru a ukazuje obrovskú silu. Napriek všetkému sa vždy oklepe a prežíva. Aj keď to niekedy stojí poriadne veľa síl, čo Temný s radosťou využíva. Aj v realite vás psychika dokáže poraziť, keď ste na dne so silami, no vtedy sa tomu netreba poddať a je dôležité sa tomu postaviť čelom, ako to robí Addie. 
Temný je zase postava plná neutíchajúceho odhodlania. Nenájdete v ňom dobro, to rozhodne nie, je jednoducho taký, na čo bol stvorený a nehrá sa na nič krajšie. A aj keď by ste si ho najradšej idealizovali, nerobte to. Napriek tomu však nie je otravnou či nesympatickou postavou, práve naopak. Keď ho pochopíte, nebudete sa na neho škaredo pozerať, ale budete ho akceptovať. Obe postavy zanechávajú v čitateľovi silný dojem. 
Rozhovory hlavných protagonistov sú bohaté a majú dušu, ducha i zmysel. Je v nich toľko vypovedaného i nevypovedaného, čo v kontexte ale určite pochopíte. 
V Neviditeľnom živote Addie LaRueovej existujú dve bytosti. Natoľko odlišné a predsa natoľko podobné. Autorka krásne vystihla jednu životnú pravdu. Každý na svete potrebuje spoločnosť niekoho iného a to dokonca aj vtedy, ak je tým niekým diabol. Jeden bez druhého totiž strácajú zmysel či energiu na ďalšie bytie. 
Každý je na niečo stvorený a aj tí, čo v niekoho živote vystupujú ako padouši, nimi nemusia nutne byť, proste len robia to, na čo boli určení. Toto krásne opisuje aj postavu Temného. Pán všetkého, čo človek nechce nikdy stretnúť, ale aj on je len osamelá duša blúdiaci naprieč svetom. Bez pochopenia, ktoré však Addie dokázala aj napriek nevôli nájsť. 

Neviditeľný život Addie LaRue je dokonalý. Kniha plná krásnych inotajov i myšlienok a dokreslená pekným príbehom. 

Smiley

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)