RECENZIA: Maria V. Snyderová - Studie jedu

Žáner: fantasy, YA
Vydavateľstvo: CooBoo CZ
Séria: Poison Study
Počet strán: 336
Originálny názov: Poison Study

Jelena se vyhnula popravě za vraždu, ale nebylo to zadarmo: stala se ochutnavačkou pokrmů velitele Ixie. S každým soustem teď může dívka zemřít, a navíc už ji rádce Valek pro jistotu otrávil motýlím prachem. Přežít může jen tak, že si u něj každý den vyzvedne protijed. A tím katastrofy nekončí. Rebelové se chtějí zmocnit Ixie a u Jeleny se projeví neovladatelné kouzelné schopnosti. Existuje z téhle situace úniková cesta, na které nestojí smrt?

Studie jedu vyšli v strede roku 2020 a zaujali ma hneď na prvý pohľad. Obálka nesie isté čaro a po prečítaní anotácie som si knihu ihneď zaradila na wishlist.

Kniha ponúka originálny fantasy príbeh. Hlavná postava sa dopustila vraždy a tá sa, bez ohľadu na všetky okolnosti, trestá popravou. Ibaže by vám ponúkli postavenie ochutnávača pokrmov veliteľa krajiny. Jelena súhlasí a jej život prejde mnohými veľkými zmenami či odhaleniami.
Krajinu ovláda tzv. Veliteľ, ktorý predstavuje, dalo by sa povedať, panovníka. Samotná krajina je popritom rozdelená na niekoľko vojenských obvodov so svojimi vlastnými veliteľmi, ktorí sa ale zodpovedajú hlavnému Veliteľovi. K takémuto vládnutiu došlo po prevrate, ktorý je však v knihe opísaný iba povrchne. Čo to bolo za prevrat, kvôli čomu sa konal či aký bol jeho cieľ, to nie je z podaných informácií úplne zrejmé, čo ma mrzí, pretože vlastne čitateľ nemá komplexnú predstavu.

Priznám sa, začítať sa do knihy bolo o čosi ťažšie. Príbeh sa rozbieha pomalším tempom, kde sa čitateľ zoznamuje s postavami a základným fungovaním sveta či jeho usporiadaním. Svet jedov a život ochutnávača je nápaditá myšlienka pre príbeh a ponúka naozaj mnoho možností pre napredovanie. Na spomenutom oboznamovaní by  samozrejme nebolo nič zlé, avšak trvá neprimerane dlho a je dopĺňané často bezduchými situáciami. V úvodnej časti teda príbeh napreduje skôr monotónnejšie a aj akcie je pomenej. Príbeh sa začne rozbiehať približne v polovici knihy a od tohto momentu sa čítanie stáva záživnejším a pútavejším. Vtedy do deja začnú vstupovať intrigy, tajomstvá, klamstvá a to pomáha vytvoriť napätú atmosféru, ktorá udržiava pozornosť. Postavy čakajú nové odhalenia a príbeh sa začne zamotávať.

Postáv sa v deji nachádza hneď niekoľko. Medzi tie hlavné patria Jelena s Valekom, radcom Veliteľa, ktorý Jelenu učí povolaniu. Charaktery týchto postáv sú poňaté detailnejšie a majú pevné základy. Verím však, že ešte precíznejšie spracovanie by im zaistilo väčšiu náklonnosť čitateľov, pretože v ich súčasnom poňatí chýbajú isté prvky. Nie sú zrejmé ich ciele, úmysly či nejaké hlbšie pohnútky. Aj napriek tomu sú však sympatickí a príjemnými sprevádzačmi deja.
Od Jeleny som očakávala iba vzdor a snahu o útek. Autorka ma ale príjemne prekvapila, keďže Jelene dodala vyrovnanú osobnosť a nezameriavala sa pri nej iba na útek, ktorý by po čase mohol vyznievať otravne. Valek bol zase milým prekvapím v jeho rozhodnutiach či prefíkanosti. Skrytý talent na odhaľovanie intríg a pritom dokonalý ochutnávač. Medzi ním a Jelenou je od počiatku iskrivá atmosféra.
Vedľajšie postavy sú pre dej pestrým doplnkom. Dej obzvláštňujú, dodávajú mu atmosféru a častokrát hlavné postavy na všeličo privedú.

Studie jedu majú v sebe akciu, napätie i lásku. Nesú v sebe pútavosť a pripravili si niekoľko prekvapení. Samotný záver ma ale v malej miere sklamal. Tie najdôležitejšie udalosti v deji vie čitateľ predvídať. Sklamala ma to hlavne vzhľadom na vykreslenie postáv. Totižto Valek bol neuveriteľne šikovný, prefíkaný a naozaj si vedel pospájať skladačku, každú vec ľahko v príbehu odhalil. No tú najväčšiu záhadu, ktorej vyriešenie bolo naozaj očividné, nevedel vôbec prísť, aj keď čitateľ to vedel už pekne dlhú dobu a najradšej by mu to oplieskal o hlavu.
A vzhľadom na dejovú linku by to chcelo poriadny nášup, no napriek tomu to bolo akési unáhlené. No ale aj tak sa teším na pokračovanie a snáď prinesie príjemné pokračovanie. Aj keď sa mierne obávam na základe toho, koľko častí táto séria ešte má.