utorok 3. marca 2020

RECENZIA: Radek Hraba - Příběh Christophera

Žáner: triler
Vydavateľstvo: Petrklíč
Počet strán: 224

Christopher právě oslavil devatenácté narozeniny a plánuje strávit letní prázdniny cestováním po exotických destinacích se svými kamarády. Tento plán se ale změní, když se po jednom večírku probouzí v nemocnici a zjišťuje, že se „předávkoval“. Jeho rodiče, stejně tak policie i doktoři, usoudí, že to udělal kvůli rozchodu s holkou, načež ho umístí do léčebny, a pro jistotu mu nechají spoutat jeho magické schopnosti. V léčebně Christopher dochází na sezení s psycholožkou, které vypráví o magických i nemagických událostech, jemuž se dosud přihodily, díky kterým se psycholožka snaží přijít na důvod vedoucí k jeho „předávkování“. Christopher si to ale v žádném případě nechce přiznat, tak se za pomoci svých kamarádů tajně pouští do vyšetřování vlastního „pokusu o sebevraždu“.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem autorovi.

Příběh Christophera je prvým literárnym dielom autora Radeka Hrabu. Anotácia poskytuje náhľad na pomerne zaujímavý príbeh, ktorý bude plný tajomstiev a hlavná postava bude aktívna pri hľadaní riešenia. Nie je však natoľko presná, pretože tento príbeh toho skrýva oveľa viac. Příběh Christophera nie je len trilerom, ale má svoje miesto aj v žánre fantasy.

Keď som sa púšťala do čítania, naozaj som nevedela, čo ma čaká. Námet, že hlavná postava bude pátrať o informáciach ohľadom jej údajnej samovraždy, znel pútavo. Prekvapím sa pre mňa stalo, keď sa v deji začali objavovať akési nadprirodzené schopnosti hlavnej postavy bez akéhokoľvek vysvetlenia. Spočiatku som si myslela, že sú to asi len akési blúznenia hlavnej postavy, že vie ovládať nejaké kúzla. Autor totiž nemal potrebu to bližšie vysvetľovať, čitateľovi to podával ako jasnú, prirodzenú vec. Zároveň bola postava známa aj v mediálnom priestore a reportéri o nej vysielali reportáže či písali články. Opäť bez akéhokoľvek vysvetlenia.

Nehovorím, pri niektorých knihách sa mi páči odkrývať naznačené záhadnosti s postupom deja. No v prípade Příběhu Christophera som bola iba zmätená, pretože tie nezrovnalosti nedávali zmysel a vysvetlenie si autor nechával až na druhú polovicu knihy. Na jednej strane som bola teda nespokojná s dejom, no na druhej strane nemôžem autorovi až tak krivdiť, lebo vysvetlenia prišli, aj keď možno trošku neskoro.
Odhliadnuc od uvedeného, keď sa už do knihy začítate, dej nie je taký zlý. Kúzelný svet bol pomerne zaujímavý, mal svoju pointu a pútavé časti, zaslúžil by si však viac priestoru pre pochopenie a celkovo jeho vysvetlenie. Napredovanie deju miestami stagnuje, pretože nás autor berie aj na rôzne miesta do minulosti, ale na môj vkus sa im venoval niekedy až pridlho vzhľadom na ich konečný význam.
Postáv sa nachádza v deji niekoľko. Väčšina z nich je stála a majú rovnocenné postavenie v deji. Majú taktiež rovnocenné spracovanie, takže hlavná postava ničím nevyniká. Nie je to negatívum, no dopriala by som jej hlbšie spracovanie.
   Příběh Christophera je prvotina Radeka Hrabu. Rozhodne je čo zlepšovať, ale aj napriek tomu, ako oddychové čítanie to postačí.