piatok 10. augusta 2018

RECENZIA: Karen McQuestion - A hvězdy mi daly tebe

Žáner: sci-fi
Vydavateľstvo: Fragment
Počet strán: 280
Originálny názov: From a Distant Star

Emma nikdy neztratila naději na Lucasovo uzdravení. Když náhle vstane ze smrtelné postele, jsou všichni natolik překvapení, že si nikdo nevšimne, že něco je špatně. Podezření má jen Emma. Lucas podivně mluví, nevzpomíná si na jejich společné zážitky, a dokonce ani jeho vlastní pes ho nepoznává. Co se stalo s tím Lucasem, kterého milovala? Má jeho záhadné uzdravení něco společného s paprskem světla, který se noc předtím objevil na jeho zahradě?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem
Albatrosmedia.

A hvězdy mi daly tebe na prvý pohľad pôsobia ako klasický romantický príbeh s určitou záhadou skrytou vnútri. Keď som si knihu obstarala, vôbec som nevenovala pozornosť žánru a taktiež aj anotáciu som len zbežne preletela očami. Dalo by sa povedať, že som ku knihe pristúpila s čistým štítom a spoznávala som všetko bez akýchkoľvek vedomostí o tom, čo sa bude diať. Príbeh Emmy a Lucasa nie je obyčajný a to sa dozviete hneď po niekoľkých kapitolách.

V prvej etape sa zoznamujeme s Emmou a nepriamo aj jej priateľom Lucasom, ktorý pomaly ale určite umiera na rakovinu. Autorka nám spočiatku v podstate podsúva základné informácie o stave, o vzťahoch a drobnostiach zo života. Hlavne nám dáva najavo odhodlanosť Emmy urobiť pre Lucasovo uzdravenie všetko. Emma dokonca uverí čarom a myslí si, že lektvar od čudnej babizne môže za náhle Lucasovo uzdravenie. No tu treba venovať pozornosť čudnému nočnému hluku, ktorý predchádzal dňu Lucasovho uzdravenia. Pretože tam to všetko začína...

Pri čítaní knihy som neraz mala pocit, akoby som sa ocitla v detských časoch, v ére mimonzemšťana E.T. Autorka vykreslila atmosféru, ktorá mi tento známy film neustále pripomínala. Záchrana tvora z inej planéty a niekoľko dobrodružstiev, ktoré k tomu musia neodmysliteľne patriť. Emma chce svojho Lucasa späť a hneď ako sa dozvie, že jej milovaný prežil len vďaka tvorovi z vesmíru, rozhodne sa vykonať záchrannú misiu, pri ktorej nielenže pomôže mimozemsťanovi, ale dostane späť aj svoju lásku. Aj napriek tomu, že to znie pomerne rozprávkovo či nie až tak zaujímavo, musím uznať, že Karen McQuestion aj takýto príbeh posunula na úroveň vydareného a pútavého čítania. Príbeh čítateľa vtiahne do deja vďaka pútavému štýlu písania, ktorý pozostáva prevažne z dialógov či kratších opisov. Aj keď sa miestami vyskytujú hluché miesta, nie je to až taká prekážka.
Akonáhle sa dostanete do bodu záchrany, môžete sa tešiť na akciu či napätie. Spolu s postavami sa budete pomaly premiestňovať do cieľu a taktiež zvládať nemilé prekvapenia. Nesmie chýbať ani niekoľko dejových zvratov. Síce nie sú dychberúce, ale svoju funkciu plnia dobre. Dávajú pociťovať, že príbeh nebude monotónny.

A hvězdy mi daly tebe v sebe nesie aj takú skrytú myšlienku, ktorú som si z knihy vzala. Autorka v podstate veľmi pekne naznačila, ako by sa ľudia mali správať k iným. Hlavne predovšetkým ako by sa mali chovať k niekomu odlišnému. Žiadne predsudky, odsudzovanie, nenávisť či ľudská neochota... práve naopak. Ľudia by mali pomáhať a je jedno či inému človeku, zvieraťu alebo v tomto prípade aj mimozemskému tvorovi. Prečo niekoho odsudzovať len kvôli odlišnosti?
V príbehu som to počas čítania značne vnímala a myslím,že preto ma táto kniha bavila a zanechala vo mne aj spomienku. Že keď sa na ňu pozriem, neuvidím len zamilovanú Emmu a Lucasa, ale aj niečo viac, čo sa v deji skrývalo a bolo naznačené.

Každá kniha má negatíva, ale v tomto prípade, aspoň pre mňa, prehliadnuteľné. Emma niekoľko razy nepremýšľala jasne, robila hlúposti a naozaj ma ako čitateľa trápila. Mimozemská existencia bola síce podaná stručne, ale výstižne. Aj keď možno by som uvítala viac detailov.
Vo svojej podstate ale odporúčam ako príjemné oddychové čítanie.

HODNOTENIE: 4/5