piatok 5. mája 2017

RECENZIA: Patrick Ness - Niečo viac

Žáner: YA, dystópia
Počet strán: 320
Väzba: pevná
Originálny názov: More Than This

Chlapec menom Seth zomiera. Život mu vezmú besniace morské vlny. No potom sa prebudí. Nahý, smädný a hladný. Ale živý. Ako je to možné? Spomína si na vlastnú smrť, ako sa mu trieštili kosti, ako si rozlámal lebku o kamenné morské dno. A ako to, že sa prebral? A kde sa vlastne nachádza? Ulice sú mu povedomé, ale všetko je opustené a zničené. Čo sa to deje? A prečo vždy keď zatvorí oči, podľahne spomienkam, ktoré mu pripadajú reálnejšie ako svet okolo. Čo je skutočné? Seth hľadá odpovede a dúfa, že tu nie je sám, že toto predsa len nebude jeho osobné peklo... A čoho sa najviac desí? Že tu je ešte niečo viac...

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu
Slovart

Patrick Ness - pre niekoho obľúbený spisovateľ, pre mňa novoobjavený autor.
Aby som bola úprimná, autora som povrchne vnímala už dlhšiu dobu. Vedela som, že niekto takého mena existuje a píše knihy. Avšak moja pozornosť nikdy nestúpla natoľko, aby som siahla po jeho dielach. Potom ale do pozornosti vstúpila kniha NIEČO VIAC, ktorá ma svojou originalitou upútala.

Seth umiera a ocitáva sa na mieste, ktoré je mu povedomé, no zároveň úplne cudzie a nič v ňom nefunguje tak ako má. Na začiatok čítania takáto informácia úplne postačí, pretože už v nej je obsiahnutý rad nezodpovedaných otázok, ktoré podnecujú čitateľovu zvedavosť. Tak veľmi ich budete chcieť mať čo najrýchlejšie zodpovedané, až si neuvedomíte, ako rýchlo pribúdajú ďalšie.
   Zameriavať sa len na základnú kostru, ktorú tvorí zmätený chlapec Seth, by bola obrovská chyba. Niektorí čitatelia možno knihu pochopia len v prvotnej rovine, no tí ostatní sa môžu obohatiť aj z inej perspektívy. Príbeh vám totižto ponúkne oveľa viac, ak mu budete venovať dostatočnú pozornosť. Ostala som milo prekvapená a nadšená z toho, ako autor dokázal do viet skryť ťaživé problémy doby, ktoré trápia hlavne mladých (rasová diskriminácia, LGBTI, samovraždy...). Doba je nastavená tak, že sa mladí boja rozprávať o svojich pocitoch, myšlienkach, ideáloch a hlavne o tom, kým sú. Patrick Ness však ako keby vyzýval túto cieľovú skupinu, aby sa nebála,takže v konečnom dôsledku sú to ukryté posolstvá.
   Niečo viac svojou hrúbkou predstavuje klasický priemer medzi knihami, no ideami ho stavia na vysokú úroveň.

Kniha sa člení na 4 časti.
   V niektorých recenziách som postrehla, že čitateľom sa prvá časť knihy veľmi nepáčila, respektíve ich nudila. Na jednu stranu im rozumiem, no na druhú stranu je nezastupiteľnou súčasťou príbehu. Dalo by sa povedať, že je monotónna, no v jej obsahu sa čitateľ prvýkrát stretáva s hlavnou postavou. Čitateľa úvodné stránky vtiahnu do deja rovnako rýchlo ako Setha do svojich útrob vtiahli neskrotné vlny mora. Ja osobne som si úvod užívala, pretože emócie v ňom vykreslené vyznievajú vierohodne. Zmätok, zúfalstvo, všetky emócie mladého chlapca sa prenášajú aj na čitateľa, čo len skvalitňuje čitateľský zážitok. Nehovoriac o veľkom množstve symbolov, ktoré nútia pri čítaní premýšľať a rozširujú obzory pre pochopenie. Posúvajú príbeh na úplne inú úroveň.
   Druhou časťou začína príbeh naberať tempo. Vstupujú do neho nové postavy, nové prvky a akcia. Všetko sa zintenzívňuje až do konca a pri každej časti nastáva menší WAU-efekt, pretože si ani nestihnete utriediť myšlienky a v deji sa deje opäť niečo prekvapivé. Už sa nedočkáte žiadnej monotónnosti, budete totižto neustále v pohybe. Nič nie je tak ako sa na prvý pohľad zdá, nenechajte sa oklamať.

Postáv je v príbehu len niekoľko. Niektoré do neho zasahujú aktívne, iné len miestami obohacujú a dotvárajú myšlienku. Každopádne im ich pozícia neuberá na dôležitosti. Je viditeľné, že autorovi na postavách záleží. Nevytvoril ich len z dôvodu, že kniha postavy potrebuje. Poňal ich tak, aby každá mala niečo do seba a zároveň bola nositeľom určitej idey.

Akčné napredovanie ma držalo v strehu až do konca. Jediné, načo som sa zmohla po prečítaní, bola len reakcia: Čo som to práve prečítala?
Môžem pokojne prehlásiť, že zatiaľ ma v roku 2017 kniha Niečo viac najväčšmi zasiahla. Rozšírila mi obzory, prinútila premýšľať a spolu s tým mi ponúkla aj kvalitný príbeh napätia. Pointa knihy je totižto ďaleko za hranicami príbehu.