utorok 28. februára 2017

RECENZIA: Jozef Karika - Trhlina

Žáner: mysteriózny triler 
Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 368
Väzba: pevná s preobalom

Anotácia:
Táto kniha vznikla zvláštnym spôsobom. Po vydaní mysteriózneho trileru Strach sa autorovi ozval človek, ktorý mu vyrozprával naozaj desivý príbeh. Jozef Karika jeho rozprávanie zaznamenal, mnohé tvrdenia overil, doplnil o vlastné zistenia a spracoval do knihy, ktorú máte pred sebou. Na jej stránkach rozmotáva veľmi tajomný, tragický a hrôzostrašný prípad. Zároveň poodhaľuje jednu z najväčších záhad Slovenska – nevysvetliteľné miznutie ľudí v pohorí Tribeč.
Legenda, zámerná mystifikácia alebo desivá skutočnosť? Túto otázku si kladie aj autor, predkladá strhujúci hororový príbeh a necháva na čitateľovi, aby našiel odpoveď.


Trhlina predstavuje niečo, čo tu ešte nebolo. Príbeh vraj skutočný, ktorý popiera hranice reality a núti vás premýšľať aj nad nemožným.




Je niekoľko vecí, ktoré ma na knihe zaujali už v prvom momente. V prvom rade to bola obálka - ponurá, v malej miere desivá. 
   Trhlina nepredstavuje príbeh, ktorý vznikol v mysli Jozefa Kariku. V tomto prípade sa z neho stal len sprostredkovateľ a to ma zaujalo ako druhé. Čo môže byť také neuveriteľne zaujímave, že sa to spisovateľ rozhodol sprostredkovať čitateľom ako vlastnú knihu? 
K odpovedi sa dopracujete, no či vás uspokojí alebo znepokojí, to budete musieť posúdiť sami. Mňa jednoznačne znepokojil.

Ako prvé má čitateľ k dispozícií autorov predslov, ktorý vás oboznámi so základnými informáciami a potom začína ten pravý príbeh. Igor sa púšťa do rozprávania.
   Spočiatku vám môžno bude hlavou vŕtať otázka typu a kde je ten tajomný, tragický a hrôzostrašný prípad? Po niekoľkých stránkach dostanete odpoveď a vaše otázky sa budú uberať úplne iným smerom. Stačí už len to, že Igor bude vypratávať starú vilku, ktorá bývala psychiatrickým ústavom. 

Spracovanie rozprávania je veľmi pútavé. Zvedavosť čitateľa núti prevracať stránky, čo som pri knihách už dlhšiu dobu nezažila. Skutočne ma zaujímalo, akým smerom sa to uberie a či sa z toho vyvinie len nezmyselná báchorka alebo aj niečo, nad čím sa zamyslím. 
   Úprimne povedané, pri čítaní som sa necítila príjemne. Z mnohých vecí ma mrazilo, behali mi zimomriavky po tele, či ma prenasledovali v myšlienkach. Tak reálne a pritom vám to zdravý rozum nechce prijať. Pretože niečo tak šialené sa predsa nemôže stať. 
   Trhlina možno nezaujme každého. Mňa ako človeka, ktorý verí a bojí sa nadprirodzeného, zaujala aj vystrašila. Racionálne mysliaci človek si to možno odôvodní alebo sa tomu rozhodne jednoducho neveriť. Je síce pravdou, že niektoré detaily v rozprávaní Igora autorovi nesedeli - tým, že na nezrovnalosti autor poukázal, som si ich uvedomila aj ja. Niektoré iné detaily mi nesedeli taktiež, no neboli až také veľké, aby som ten príbeh označila za frašku. 
   Pohorie Tribeč som ešte nenavštívila, dokonca neviem ani o zmiznutiach, ktoré sa tam reálne stali. V knihe sú spomenuté a v spoločnej súvislosti je na nich naozaj niečo divné. Príbeh to dotváralo, dodávalo to záhadnosť. Strašidelnosť vyvolával skôr záver, ktorý bol jednoducho MINDFUCK. A všetky tie záležitosti naokolo vytvárali pekné psycho. 
   Na dôveryhodnosti príbehu je niekoľko chybičiek krásy, ktoré odhalil aj autor, ale tá najpodstatnejšia je asi tá, že Igor (ako reálna osoba) v posledných etapách stretnutia s autorom bol po vplyvom drog. Či to bolo odrazom prežitej katastrofy vie iba on sám. 

Koniec koncov...
Či už je to reálny príbeh alebo nie, stále je to dobrý príbeh. Odporúčam! 😉


HODNOTENIE: 5/5
Smiley

7 komentárov:

  1. To jsi mě úplně navnadila!!! Úžasné!! To je snad kniha napsaná přímo pro mě, není tam někde věnování? :D:D
    Moc poutavá recenze, skvělá práce!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Heh, tak to si ma potešila, som rada, že som ťa na knižku navnadila. Naozaj ju odporúčam každému, pretože je výborná! :)
      Ďakujem moc :*

      Odstrániť
    2. recenzia je možno super, ale obsah je príšerný blábol feťáka, ale STRACH je určite horší :)

      Odstrániť
    3. No tak práve v porovnaní so Strachom, môžem úplne pokojne vyhlásiť, že Trhlina je kvalitnejšia, respektíve originálnejšia. Strach v mnohom pripomína knihu To od Stephena Kinga, príliš veľa podobností. Ale každému sa mu páči niečo iné, preto existuje knižná rozmanitosť :)
      S pozdravom
      Knižné Maniačky

      Odstrániť
  2. Kniha je úžasná. Som vášnivá čitateľka, ale už dlho som nečítala niečo také mrazivé, znepokojujúce a desivé. Nikdy by som neverila, že by ma mohla kniha takto vykoľajiť. Neviem či tomu veriť, ale niektoré informácie, ktoré sa prelínajú s pravdou, ktorú možno aj dohľadať a overiť si, sú... Jednoducho, či už je to pravda, alebo z časti pravda, alebo len blud, príbeh je úžasný a určite stojí za prečítanie a zamyslenie sa.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Práve to, že človek nevie, či to je realita alebo nie, je to očarujúce a doplňuje atmosféru :) určite kvalitné čítanie v slovenskej tvorbe, plne súhlasím.

      Odstrániť

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)