streda 3. augusta 2016

RECENZIA: Hanni Münzerová - Medová smrť

Žáner: historický vojnový román
Vydavateľstvo: Motýľ
Počet strán: 34 strán
Originálny názov: Honigtot

Keď sa mladá Američanka Felicity vyberie hľadať svoju matku do Ríma, narazí pritom na mučivé dávne tajomstvo vlastnej rodiny. Pátranie ju postupne privádza k najtemnejšej kapitole celého ľudstva. Odhaľuje dramatický osud vlastnej prababky, slávnej opernej speváčky Elisabeth Malpranovej, aj jej dcéry Deborah.
  V príbehu s tematikou druhej svetovej vojny sa trpezlivo rozpletá pavučina lásky, viny a hriechu, ktorá siaha až do súčasnosti a dotýka sa aj života zvedavej Felicity. Ako ďaleko bola ochotná zájsť matka, aby zachránila svoje deti? Ako ďaleko zájde dcéra, aby pomstila svojho otca? A ako môže hlboká, zničujúca láska pretrvať celé generácie a vyliečiť staré rany? Medová smrť je vzrušujúce čítanie o tom, ako dokázali kruté historické udalosti ovplyvniť až štyri generácie žien jednej rodiny v rôznych časových obdobiach z pera úspešnej nemeckej autorky.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme Vydavateľstvu Motýľ.

Po dlhej dobe sa mi znovu do rúk dostala kniha, ktorá bola zameraná na druhú svetovú vojnu. A to ja môžem. Preto som bola z knihy nadšená a taktiež aj pre to, že nie len historický podklad ma fascinuje, ale aj celková anotácia sľubuje zaujímavý príbeh, plný neočakávaných zvratov.

Príbehy z obdobia, kedy bola druhá svetová vojna, mám celkom dosť načítaných. Či už s pohľadov Židov, Rusov, Američanov, Nemcov... Pravdivé alebo len fiktívne príbehy na podklade skutočných udalostí... So šťastnými koncami, no aj s tými menej šťastnými....
Na tejto knihe ma veľmi zaujalo, že autorka nám predostrie príbeh, v ktorom sa zamerala na fakt, že nielen ľudia, ktorý prežili druhú svetovú vojnu, ale aj ďalšie generácie boli týmito udalosťami zasiahnuté.

Do knihy som sa nedočkavo začítala a bola spočiatku úplne nadšená. Žiadne dlhé opisy, odbočovania od deja. Priama reč, sem tam nejaké to vysvetlenie situácie. Ale to bohužial vydržalo len veľmi krátko. Len kým sme čítali prvú časť knihy s názvom: Felicity. V tejto časti knihy sa autorka zamerala na súčasnosť v ktorej sa veci ohľadom minulosti pomaly ale isto dali do pohybu. V zvyšných štyroch častiach sa v príbehu nachádzalo len veľmi málo priamej reči. Zo začiatku keď sme sa začítali do minulosti som sa veľmi strácala v postavách, stále som si musela v hlave rekapitulovať o kom som čítala a kam si ho mám zaradiť. A i tak som bola dezorientovaná a nevedela kto je našou hlavnou postavou. Autorka mala tendenciu, že keď sa v príbehu objavila nová postava tak sa k nej a jej minulosti rozpísala na viacej strán a potom mi trošku unikala hlavná dejová línia. Toto spočiatku aj zapríčinilo moju dezorientovanosť v deji. Ale našťastie som si na to zvykla i keď to bolo pre mňa namáhavé, pretože nemám v obľube knihy, kde je minimum priamej reči. A tu jej bolo asi tak 30 - 35%.  Práve tento fakt mi zničil celkový pohľad na knihu.
     Mala som dojem že autorka spočiatku sa deju príliš a podrobne venuje a koniec mi prišiel až moc uponáhľaný, a ako keby jej išla len o to aby svoju myšlienku na krásny príbeh rýchlo ukončila.

V tejto knihe sa nedá povedať, že by mala len jednu hlavnú postavu. To by sme sa veľmi mýlili, pretože sa tu objavovalo podstate 5 ženských hlavných postáv, okolo ktorých sa dej točil. Okolo niektorých viacej a iných menej. Všetko sa to začalo pohľadom na súčasnosť, kde ako hlavné hrdinky vystupujú Felicity s jej matkou Marthou, ktorá záhadné zmizla a stopy viedli priamo do Ríma, kde sa ju napokon Felicity vybrala hľadať. A tu sa nám začína postupne odkrývať minulosť zapadnutá prachom.
     Príbeh v druhej časti sa začína 9. novembra 192 v Mníchove, kde sledujem príbeh lásky mladej Elisabeth a jej manžela Gustáva, ktorý je Židom, čo veľmi skomplikovalo nasledujúce veci. Autorka sa v príbehu zamerala nielen na osobný život týchto postáv, ale pripomenula kľúčové veci a udalosti, ktoré prispeli nepokojom a k vojne. Hanni Münzerová nám postupne zachytila celý život manželov až po ich smrť. Zmiznutie Gustáva, nevydarené pokusy úteku z krajiny, zadržanie detí. služobníctva, zničenie ich majetku, následné jeho zhabanie.... Po smrti Elisabeth sa posúva v deji a sledujeme príbeh ktorý je zameraný na jej deti Deborah a Wolfganga....
     Tu sme mali možnosť spoznať mladú Poľku Maelene, ktorá bola špiónkou a do týchto udalsotí zatiahla aj Deborah, ktorá do Poľska prišla s jej nevlastným otcom Albrechtom Brunnmannom, ktorý sa stal jej milencom. Ich príbeh bolo veľmi zaujímave čítať a asi táto časť sa mi najviac páčila.

Mierne som bola sklamaná, že príbeh Deborah bol zo začiatku veľmi natiahnutý a to ako sa nakoniec skončil a ako sa narodila Martha sa dozvedáme už len z listu, takže boli nám poskytnuté len hlavné informácie....  Ale tak človek sa cez to všetko nenesie a má pred sebou krásny, dojímavý a pútavý príbeh, ktorý v sebe pomaly odkrýva veľa tajomstiev.

Na záver môžem zhodnotiť pozitívne i keď tam boli veci čo mi prekážali. No ako kniha na oddychové čítanie je úplne ideálna.

N