utorok 9. júna 2015

RECENZIA: Luke Scull: Temné bratrstvo

Žáner: fantasy
Séria: Grim Company
Diel: #1
Vydavateľstvo: Host (CZ)
Počet strán: 447
Väzba: pevná s preobralom
Originál názov: The Grim Company

Anotácia:
První díl strhující trilogie od nejslibnějšího nového hlasu britské fantasy.
Je doba temna. Zásoby kouzla čerpaného z mrtvých bohů pomalu docházejí. Démoni a netvoři zamořují zemi a poslední hranice mezi říšemi se začínají hroutit. Žárliví mágové tří velkých měst sedí ve svých kamenných věžích a přemítají nad tou špetkou magie, která zbývá… Není to doba stvořená pro hrdiny. Hrdinské písně jsou už dávno zapomenuty, jejich činy zůstávají nezapsány. I v takových chvílích se však najde pár odvážlivců, kteří si uchovají jiskru naděje, spojí své síly na obranu proti tyranii nesmrtelných pánů a vytvoří nezvyklou skupinu — Temné bratrstvo.


Za poskytnutie výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Alterego.sk 





Prvý diel zo série Grim Company s názvom Temné bratrstvo má veľký potenciál, ktorý sa autorovi podarilo aj využiť. Príbeh odohrávajúci sa vo svete, ktorý je od toho nášho moderného sveta ďaleko vzdialený sľubuje kopec akcie, emócií, zvratov a v neposlednom rade prekvapení. 


Čítaj viac...


Musím sa priznať, že som spočiatku mala problém sa začítať. Príčinou sú značne komplikované úvodné stránky, ktoré možno označiť krátkym slovom - CHAOS. Príliš veľa nových vecí, málo času na pochopenie. Autor vytiahol na začiatok príliš mnoho názvov, miest, mien a každé z týchto nových pojmov sa spájalo s rôznymi súvislostiami. Dokonca, podobne ako Lili, som dve rozdielne postavy považovala za jednu. Zmätenosť som nakoniec porazila tak, že som aj v nevedomosti pokračovala ďalej a postupne mi to začalo zapaľovať a pochopila som. Len tomu musíte dať čas a keď sa vám to všetko podarí pochopiť, tak ide o veľmi kvalitný príbeh. 

Situáciu spočiatku komplikovalo aj to, že dej je písaný z pohľadu viacerých osôb a každá pochádza z odlišnej oblasti. No musím povedať, že keď už som bola osvietená a zorientovaná v celom deji, tak tie viaceré pohľady boli prínosom a robili knihu zaujímavejšou. 

Knihu som čítala dlho. Štýl písania, ktorý si Luke Skull zvolil nie je ten najjednoduchší a pozostáva prevažne zo súvetí. Vďaka nim boli čitateľovi dopriate opisy bojov, prostredia a krvavých bitiek. 

Svet vytvorený Lukeom Skullom je do detailov prepracovaný. Každý kraj má svoje vlastné zvláštnosti a tajomstvá, ktoré sa počas čítania odhaľujú. Páčilo sa mi, ako autor nechával čitateľa tajomstvá odhaľovať postupne a nevybalil ich všetky naraz. Nútil tým premýšľať a venovať sa naplno príbehu, čo teda občas robilo problémy, ale to som už spomínala vyššie. 


Ak ste ešte nikdy nemali v postavách zmätok počas čítania, tak vám zaručujem, že tu sa vám to asi stane. Je ich veľa. Nie sú rovnaké, no na začiatku toho majú veľa spoločného. Až po čase si uvedomíte ich odlišnosti a pretriedite si v hlave, ktoré sú vám sympatické a ktoré vás naopak iritujú. Osobne sa mi najviac páčila postava Brodara Kaynea. Ten chlap spolu s jeho spoločníkom Jerekom Vlkom boli proste skvelí. Chlapiská ako hory, ironickí, osamelí a zvláštni. Získali si ma hlavne svojím konaním a predovšetkým tým, že sa ich myslenie zhodovalo s ich konaním. 
Väčšina postáv ostávala v príbehu až do jeho ukončenia, no niektoré sa objavili len na pár momentov. Práve tieto "dočasné" postavy častokrát ovplyvnili dej, čím autor ukázal, že nielen tí hlavní protagonisti sú dôležití. Maličkosti zavážia niekedy oveľa viac. 

Záverečná reč: 
Temné bratrstvo môže pre niekoho pripomínať kopírku knihy Hra o tróny, no dovolila by som si takému človeku povedať, že sa mýli. Dajme tomu, že historický námet a fantasy majú spoločné, no to ostatné si každý autor vytvoril podľa seba a tieto dve série by sa teda zrovnať nedali. 
Na Temnom Bratrstve sa mi páčila akcia, každá stránka ponúkala niečo nové a hlavne sa príbeh posúval a nestál 3 kapitoly na rovnakom mieste, ako to pri niektorých knihách býva. Ako čitateľovi sa mi nepodarilo predvídať udalosti a preto som na niektorých stránkach až otvárala ústa prekvapením. Záver je otvorený a ponúka krátke načrtnutie druhého dielu, ktorého sa už mimochodom neviem dočkať. 
Vychádza až v novembri :/


HODNOTENIE: 5/5

5 komentárov:

  1. Super recenzia a musím povedať, že súhlasím so všetkým od začiatku až po koniec. :) Tie postavy mi dali poriadne zabrať a som skutočne šťastná, že som nebola jediná, ktorá považovala dve osoby za jednu. A na štýl písania som si tiež musela zvykať, hlavne kvôli tým súvetiam a opisom.

    Ale naozaj netuším, ako niekto môže porovnávať Temné bratrstvo a Hru o tróny. Nedávno som "zdolala" obe knihy a okrem tej historickej témy a tých bojov som tam vážne žiadnu súvislosť nevidela. Keď už by som mala prirovnávať nejakú knihu k Hre o tróny, povedala by som, že Mar Lawrence pri písaní Trnového princa mal istú inšpiráciu a všetko to vyvrcholilo vetou "my hráme hru o tróny" alebo niečo v tom zmysle... Ale to sa tejto recenzie absolútne netýka. :D
    Prepáč, ti to tu trochu zamorujem...
    Každopádne naozaj skvelá recenzia. ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tie postavy proste narobili zmätok spolu s tými súvetiami, ale od tej štvťky už sa v tom dalo orientovať. :))
      No zrovnávať tieto dve série je podľa mňa veľká hlúposť. Minule som niekde natrafila na takéto zrovnanie, no a som krútila hlavou, že nemyslím si. :D Kľudne sa porozpisuj, diskusia je vždy vítaná. Napíš, koľko ti srdce ráči. :P
      Ďakujem veľmi pekne :*

      Odstrániť
    2. Nuž, ja keď sa rozpíšem, tak to vážne stojí za to. Obávam sa, že by mi nestačil ani rozsah komentáru :D

      Odstrániť
  2. Vypadá to skvěle, v poslední době o knize slyším čím dál častěji, takže určitě nebude k zahození, když má takový ohlas. Škoda, že je začátek takový zmatený, ale to u podobných knih bývá hodně často. Nový svět, nový místo, ono asi nejde udělat nic, aby čtenář nebyl zprvu zmatený. Asi si knihu fakt seženu, děkuji za skvělou recenzi, která mě dost navnadila :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je naozaj skvelá a aj napriek tomu začiatku sa oplatí! :) Ďakujem a som rada, že som niekoho na knihu navnadila. :*

      Odstrániť

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)