RECENZIA: Stephen King: Pán Mercedes

Žáner: krimi, detektívka
Séria: Bill Hodges
Diel: 1/3
Počet strán: 576
Väzba: pevná s  prebalom
Originálny názov: Mr Mercedes

Ešte pred úsvitom čakajú v americkom meste zmietanom ekonomickou krízou stovky nezamestnaných mužov a žien na otvorenie veľtrhu pracovných miest. Sú unavení, uzimení a zúfalí. Z hustej hmly sa vynorí osamotené auto. Vodič v ukradnutom mercedese preletí davom, zráža nevinných, potom zacúva a znovu zaútočí. Zabije osem ľudí, pätnásť ich zraní. A uniká.
Mesiace plynú a vyšetrovanie nezmyselného brutálneho činu nikam nevedie. Penzionovaný policajt Bill Hodges ťažko znáša traumu z nevyriešeného zločinu a dokonca uvažuje o samovražde, keď dostane list od šialenca – priznanie k vraždám. To ho preberie z depresie a donúti konať, aby zabránil ešte diabolskejšiemu útoku.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.

Kráľa hororu, teda Stephena Kinga netreba predstavovať. V knižnej sfére je veľkou ikonou. Jeho knihy vychádzajú po celom svete, v rôznych jazykoch a fanúšikovia s radosťou siahajú po novinkách.

Tvorba Stephena Kinga dokáže zaujať čitateľov rôznych žánrov. Od tých, čo preferujú horor, až po tých, ktorí hľadajú niečo nadprirodzené. Sklamaní asi ostanú len romantici, no tí od neho určite ani len romantiku neočakávajú. Veď je to predsa Kráľ hororov a tento titul mu náleží právom. Avšak to neznamená, že jeho diela žiadnu lásku neobsahujú.

Pán Mercedes je horúcou novinkou a prekvapilo ma, s akou rýchlosťou sa dočkala prekladu do slovenského jazyka. Najviac, čo sa mi na slovenskej obálke páči je ten neuveriteľne malý brýlatý smajlík na rúčke dáždnika, je fakt cool.

Čítaj viac...

King ma najväčšmi zaujal svojimi psycho knihami a v Pánovi Mercedesovi sa nachádza naozaj veľa "psycho prvkov". Každý krát, čo siahnem po jeho knihe, sa nestačím čudovať, ba priam nadchýnať nad talentom skvelo rozpísať a podať psycho analýzu ľudí. Pomocou nej sa dozviete o postavách tie najutajenejšie tajomstvá a dokonca viete o postavách viac, ako oni sami. Čo sa ešte týka postáv, tak tie sú vždy niečím výnimočné, niekedy divne "výnimočné" a častokrát nemajú pekné osudy. Či už sa to týka minulosti, prítomnosti alebo budúcnosti. Autorovi nie je cudzie postavám ubližovať a stavať ich do krajných životných situácii, takže je lepšie neupnúť sa priveľmi na postavy.

Kniha je písaná z pohľadu dvoch hlavných postáv a to z pohľadu vyslúžilého detektíva Billa Hodgesa a z pohľadu Vraha s mercedesom. Bill a Vrah tvoria značný kontrast. Zatiaľ, čo Bill predstavuje zdravý rozum, tak Vrah predstavuje chorú, až šialenú myseľ. Neraz mi počas čítania jeho myšlienok nabehli zimomriavky a pri niektorých úsekoch som sa cítila nepríjemne, až som mala chuť knihu položiť a predýchať to. Stránky vyvolávajú škálu rôznych pocitov, prevládajú ťaživé pocity, miestami nechuť.
Častokrát máme možnosť nakuknúť aj do minulosti postáv, takže aspoň štvrtinu knihy tvorí retrospektíva, ktorá pomáha dotvoriť si celkový obraz.
Ak si myslíte, že prítomnosť myšlienkových pochodov Vraha vám pomôže odhadnúť jeho správanie, mýlite sa. Nedočkáte sa jedného vzorca, podľa ktorého koná, no dočkáte sa prekvapení a zvratov.
Napätie by malo v detektívke sálať z každej stránky a až na pár momentov tomu tak aj bolo. Kapitoly sa končili nervy-drásajúco, gradovali až tak, že som musela v čítaní pokračovať, či už sa mi chcelo alebo nie.

Jediným rušivým prvkom bola zdĺhavosť. Občas som mala pocit, že niektoré veci tam jednoducho nemuseli byť a zbytočne príbeh len rozširovali a pritom konkrétne do deja ani nezasahovali. Spokojná nie som na 100% ani s ukončením, ktoré bolo na môj vkus až príliš rýchle a na základe predchádzajúcich skúsenosti s Vrahom, som od neho očakávala väčšiu drámu a teda VEĽKÉ FINÁLE.

Okrem úžasného vykreslenia charakterov nám King poskytol aj pohľad do kriminálnej technickej oblasti. V dnešnej dobe sú kriminálnici prefíkaní, technicky vzdelaní, všetko nájdu na internete, takže stať sa kriminálnikom nemusí byť také ťažké. A hlavne, keď stránky podporujú súkromie, vtedy ste takmer nevystopovateľní. Naozaj ma prekvapila existencia internetovej stránky Pod Debbinym Modrým Dáždnikom, myslela som si totiž, že ide len o vymyslenú sociálnu sieť. Po prečítaní Mercedesa mám strach čo i len kliknúť tam. :)

Pán Mercedes sa v mnohom od klasických detektívok líši a to mu zaručuje originalitu. Zarytí fanúšikovia vedia, čo môžu očakávať a takisto vedia, že sa nevyhnú krvi, odtrhnutým končatinám a podobným "šťavnatým" opisom. A tí, ktorí Kinga nevyhľadávajú, ale milujú detektívky by po knihe mohli bez obáv siahnúť, pretože Kingov experimentálny pokus o novú tvorbu je vcelku úspešný.

HODNOTENIE: 4/5