RECENZIA: Ken Rijock: Špinavé peniaze

Žáner: Krimi, mafia
Vydavateľstvo: Ikar SK
Počet strán: 336 strán
Väzba: Pevná väzba s prebalom
Originálny názov: Dinero Sucio

Zoznámte sa s Kenom Rijockom, veteránom vietnamskej vojny, právnikom, ktorý si rád občas zašnupe a popritom perie špinavé peniaze vo veľkom. V osemdesiatych rokoch figuroval v Miami ako spojka medzi kolumbijskými a domácimi drogovými kartelmi, pral špinavé peniaze a pritom takmer celý čas miloval policajtku a žil s ňou pod jednou strechou. Nakoniec všetko prasklo, keď proti nemu svedčili bývalí klienti.Odsedel si devätnásť mesiacov vo väzení a po prepustení súhlasil, že bude spolupracovať s DEA a dohodí im veľkú rybu. Životopis Kena Rijocka je pozoruhodný príbeh obyčajného človeka, ktorý prežil neobyčajný život.

Prečo siahnuť po Špinavých peniazoch?
Na knihe je zaujímavých veľa veci, avšak najviac zaujme to, že sa jedná o životopis autora. Ak autor žil veci, ktoré autenticky opisuje, potom som dosť zhrozená zo sveta a aj vyšetrovacích nedostatkov. Ako niekto môže prať peniaze tak dlho? A som si istá, že v súčasnej dobe sa deje presne to isté a to ma núti premýšľať ako je to možné. V knihe sú popísané praktiky pašerákov, praktiky mafie.. je tam vysvetlený celý systém prania nelegálnych peňazí a ono to nie je až také ťažké, pokiaľ máte logické zmýšľanie a páli vám to.

Čítaj viac...
Ken Rijock, ako je z anotácie známe, je veterán z Vietmanu, ale hlavne právnik. Jeho právnickú prax zastihla kríza a jeho "priatelia" mu naznačili dobrý kšeft. A to, keďže je právnik, aby im pomohol ukryť peniaze získané nelegálnym podnikaním. Prečo nie? A tak Ken vyperie prvé peniaze a stáva sa súčasťou zločineckej činnosti.
Vynáša mu to nie malé peniaze, priateľ povie priateľovi a Ken perie stále väčšie a väčšie sumy peňazí. Nájde si skuliny v zákone a je v tom fakt úspešný. Časom sa dostáva k veľkým rybám, vrecká má stále plnšie, svet je gombička. Riskuje nie len odhalenie z porušenia zákona, ale aj svoj život. Po vyškolení sa do experta v praní peňazí stráca ostražitosť, opája sa v pocite dokonalosti a ani len nepomyslí, že má v pätách veľa agentov, ktorí mu už šliapu na päty. Pretože ako sa hovorí, nič netrvá večne a na každého raz dôjde.

"Ale v kútiku duše navždy ostanem človekom, ktorý pral špinavé peniaze."

Príbeh je písaný v prvej osobe a tak máme možnosť vidieť aj do zmýšľania hlavnej postavy. Ako právnik je neuveriteľne chytrý a vie si dať dve a dve dokopy. Kenova postava predstavuje, neviem či je to správne slovo, kontrast. Podľa jeho práce by malo ísť o slušného človeka, ktorý sa zákonov drží, ale on naopak zákony porušuje a predstavuje skazenosť a nie len preto, že perie peniaze, ale aj preto, že šňupe kokaín a ani tráva mu nie je cudzia.
Aj napriek tomu som si ho obľúbila a zistila som, že by som v mnohých situáciach zmýšľala a konala podobne.

Dočkali sme sa aj retrospektívy, čiže návratu do minulosti, v ktorej je písaný prevažne celý úvod. Tu som mala problém občas sa zorientovať a často som sa strácala, ale musím povedať, že čím ďalej som sa v knihe dostávala, tým sa mi všetko ujasnilo.

Pointou knihy je poukázať na podsvetie a podvody a ozrejmiť ľudu ako to funguje v takom svete. Pre mňa obrovský chrobák do hlavy a znechutenie, pretože v akom svete to žijeme, pokiaľ keď sa priznáte a nabonzujete iných, dostanete oveľa miernejší trest alebo nulový?

HODNOTENIE: 4/5