utorok 18. januára 2022

RECENZIA: Leigh Bardugo - Zjazvený kráľ

Žáner: fantasy
Vydavateľstvo: Slovart 
Séria: Nikolai Duology
Diel: #1
Počet strán: 488
Väzba: paperback
Originálny názov: King of Scars

Anotácia:
Nikolai Lantsov mal odjakživa dar dokázať nemožné. Nikto nevie, čo si počas krvavej občianskej vojny vytrpel - a chce, aby to tak aj ostalo. Teraz sa však na oslabených hraniciach zbiehajú nepriatelia a mladý kráľ musí nájsť spôsob, ako znova naplniť ravkanské pokladnice, nadviazať nové spojenectvá a zastaviť hrozbu, ktorej čelí kedysi veľkolepá grišská armáda. Temná mágia v jeho vnútri však každý deň mocnie a hrozí, že zničí všetko jeho úsilie. Nikolai sa v sprievode mladého mnícha a legendárnej grišskej búrničky vydá s cieľom poraziť svoje prekliatie na tie miesta v Ravke, kde prežíva staroveká mágia. Dá do stávky všetko, aby zachránil seba a svoju krajinu. Niektoré tajomstvá však nemajú ostať tajomstvami – a niektoré rany sa nemajú zahojiť.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.



Zjazvený kráľ sa ku mne dostal v období, keď som už dávno mala dočítanú sériu Griša a stihla som si od nej oddýchnuť. Do knihy som sa teda púšťala s novou radosťou a očakávaniami. Naozaj som sa tešila na Griša svet a zároveň na Nikolaja, ktorý bol jednou z mojich obľúbených postáv a bola som na jeho ďalší osud skutočne zvedavá. 

Zjazvený kráľ nadväzuje na udalosti zo záveru Griše a ponúka nám pohľad na kráľovský život Nikolaja Lantsova. A ten rozhodne nie je prechádzkou ružovou záhradou. Nikolaj sa musí vysporiadať s polorozpadnutou krajinou, s napätými zahraničnými vzťahmi a taktiež so svojim monštrom, ktoré začína byť zo dňa na deň silnejšie. 

Po nie príliš veľkom nadšení zo záveru Griše som bola rada, keď som mohla sledovať, akým smerom sa uberá dej Zjazveného kráľa.
Dej ubieha rýchlo a to vďaka štýlu písania Leigh Bardugo. Vždy prechádza priamo k veci, niektoré situácie obaľuje tajomstvami a čaká na správne okamihy, keď ich odhaľuje. Má zmysel pre dávkovanie informácií a navodzovania napätia. Autorka v príbehu neraz čitateľa zavedie aj do slepej uličky, no nie je potrebné sa obávať, pretože každý jeden detail sa dočká vysvetlenia. Vierohodného a opodstatneného vysvetlenia. 
Príbeh je rozdelený do niekoľkých blokov, ktoré krásne napredujú a zvyšujú napätie. Do toho sa dostavá akcia a v závere je čitateľ nedočkavý čo sa týka rozuzlenia. Mňa osobne veľmi prekvapilo a autorke som ho celé zhltla. Posledné stránky som si užívala a nadšene ich obracala. No a v úplnom konci som zostala šokovaná a natešená na pokračovanie, pretože som taký sled udalostí nečakala. Leigh Bardugo dokáže stále ohúriť a priniesť niečo neočakávané a šokujúce. 

Pri Zjazvenom kráľovi nás autorka vtiahla aj do kráľovského prostredia a to som si nadmieru užívala. Mám rada také tie interné kráľovské záležitosti a celkovo atmosféru kráľovského dvora, kde nič nie je isté a intrigy či zákernosti striehnu na každom kroku. Nikolai je totiž v prvom rade kráľom a síce ho obklopuje fantasy, jeho priorita je kráľovstvo a preto tu tieto veci majú svoje miesto a treba riešiť aj následníctvo, vládnutie a ľud. 
Atmosféru Nikolaiovho kráľostva som si nadmieru užila. 

Dokonalosť postáv hádam ani nemusím spomínať. Ak ste si charakter niektorých gríš predtým neobľúbili, tu si ich zaručene zamilujete. 
Všetky postavy sú vykreslené s veľkým dôrazom, majú ducha, majú posolstvo, majú charakter a ten sa neohýba, aby vyhovoval deju. Celkovo sa skôr dej prispôsobuje postavám, no uveriteľne a prirodzene. Nič nepôsobí umelo, neuveriteľne či prehnane. 
Nikolai je láska, o tom niet pochýb. Múdry, tajomný, sebavedomý no pritom so slabinami, ktoré ho robia ešte neodolateľnejším. Vie sa postaviť k veciam čelom a prijať i nevyhovujúce veci, ak to má mať globálne dobrý dosah. 
Zoja, no páni. Predtým som si ju extra nevšímala, no tu zahviezdila a poviem vám, MILUJEM JU!
Vlastne všetky postavy sú skvost.

Zjazvený kráľ je skvelé napínavé fantasy, ktoré pohltí a rozhodne zaujme. Už teraz sa neviem dočkať pokračovania. 

Smiley

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)