pondelok 20. septembra 2021

RECENZIA: Maggie O'Farellová - Hamnet

Žáner: historický román
Počet strán: 256
Originálny názov: Hamnet

Majstrovské stvárnenie Shakespearovej rodiny ovenčené mnohými literárnymi cenami v preklade Otakara Kořínka! Autorka opísala úzky časový úsek zo Shakespearovho života, o ktorom vieme iba veľmi málo. Hoci vieme, že dvojča Hamnet zomrelo v jedenástich rokoch, nepoznáme príčinu jeho smrti. No nie je to príbeh o ňom. Hamnet je príbeh lásky a smrti. V jednej z časových rovín sledujeme prvé dni známosti Hamnetových rodičov. Agnes je nezvyčajne múdre dievča. Je trochu zvláštna – chová jastraba, rozumie vlastnostiam bylín a vie predpovedať budúcnosť. Záhadný lektor latinčiny Will je ňou očarený. Obaja pochádzajú z komplikovaných rodinných pomerov. Cítime silu ich vzájomnej príťažlivosti. Autorka nevynechala ani zmyselné detaily, ktoré príbehu neuberajú na kvalite. Výborne napísaný a skoncipovaný román k nám prehovára drsnou prózou a snová zmyselnosť zároveň dodáva príbehu zvláštnu atmosféru.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran.

Hamnet sa do mojich rúk dostal ako taký menší experiment. S podobnými knihami a príbehmi nemám skúsenosti, no anotácia ma rozhodne zaujala a do toho tá krásna obálka...
Hamnet je veľmi zvláštnym čítaním, no tentokrát skôr v pozitívnom zmysle slova. Autorka nám predostiera príbeh rodiny Shakespearových, ktorý nie je úplne historicky preskúmaný a zároveň o ňom nie sú bohvieaké poznatky. Opiera sa iba o jednotlivé fakty, ktoré rozvíja a dáva tak náhľad do možného života tohto umelca či jeho blízkych. Shakespearov syn umiera a my sa aspoň prostredníctvom fikcie môžeme vcítiť do tejto situácie a zároveň odkrývať nepoznaný svet tejto rodiny. Ide síce o fiktívny príbeh, no to mu skutočne neuberá na kvalite.

Hamnet sa číta skutočne rýchlo. Spočiatku možno vyznieva chaoticky, či nezrozumiteľne, no keď sa už do príbehu raz dostanete, všetko pôjde ako po masle a kniha vás už od seba nepustí. Kniha obsahuje dve dejové linky, ktoré sa striedajú a odkrývajú jednak minulosť ale i prítomnosť, či možnú budúcnosť. V jednej prežívame dobrodružstva s malým Hamnetom a jeho dvojčaťom, ktoré neskôr postihne mor a udá smer celému príbehu. V druhej dejovej linke sa zase vraciame do minulosti a spoznávame mladého Shakespeara, jeho lásku či cestu ku známemu dramatikovi.
Autorka si pre svoje dielo zvolila veľmi zaujímavý štýl písania, ktorý vyznieva po všetkých stránkach čarovne a aj keď ide vlastne o tragédiu, čitateľ si neraz počas čítania povie, aké je to celé krásne a nádherné. Narábanie so slovami je dotiahnuté do dokonalosti, výber slov taktiež. Každá veta dokáže vyvolať emóciu a udržiavať čitateľský zážitok. Svoj diel na tom má určite aj skvelo zvládnutý preklad.
Príbeh, ktorý autorka vdýchla rodine prekvitá mnohými pocitmi či emóciami. Sťastie, strasti, radosť, smútok, nádej i vyrovnanosť.
Hamnet napreduje pomerne rýchlo a striedanie dejových liniek je skvelo načasované. Zatiaľ čo jedna linka vás drží v napätí, v druhej linke budete zase odhaľovať a takto sa to strieda až ku koncu. A aj keď čitateľ vie, čo sa udeje, jeho pozornosť neupadá.

Hamnet je kniha plná emócií, ukazuje krásu čistej súrodeneckej lásky a odovzdanosti. Prostredníctvom ženy Agnes autorka vyjadruje silu jednotlivca a vrúcnu lásku k deťom. Prostredníctvom Willa vyjadruje nespútanosť umeleckej duše, ktorá aj keď miluje, dokáže byť divoká a bezohľadná.
Kniha obsahuje viacero krásnych myšlienok a atmosféra je aj napriek tragickosti kúzelná.